Page 111 - KobiEfor Ekim 2021
P. 111

Pandeminin ikinci dalgasının                 ödemelerin yüzde 17’sini oluşturan banka kartı harca-
                                                         malarının, kredi kartı yıllık büyümesinin 2.5 katı üzerinde
            3 yıldızı; e-ticaret, banka                  artması da ayrıca dikkat çekiyor.
            kartları ve temassız ödeme                      “E-ticaret ihmal edilmemeli”: TOBB Başkanı M. Rifat
            Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) ve Visa,   Hisarcıklıoğlu, “Pandemi süreci bize e-ticaretin asla ihmal
         Türkiye’de yapılan kartlı harcamalarda Covid-19 etkisini   edilmemesi gerektiğini bir
                                                         kez daha gösterdi. Biz de üye-
         inceleyen araştırmanın ikincisini kamuoyuyla paylaştı.
         İlki Mart-Ağustos 2020 dönemine bakılarak gerçekleş-  lerimizi e-ticarete hazırlamak
         tirilen Harcamalar Araştırması’nın[1] ikincisinde pande-  için birçok online bilgilen-
         minin kış aylarına denk gelen ikinci dalgası ve 2021’in ilk   dirme toplantısı düzenledik.
         dört ayı analiz edildi. Araştırmaya göre; Türkiye’de 2020   Pandemi sürecinden en çok
                                                         etkilenen küçük işletmeleri
         yaz aylarındaki normalleşme ile başlayan toparlanma                       M. Rifat
         süreci, ikinci dalganın başladığı Aralık’ta yavaşlamakla   desteklemek, tüketiciler nez-  Hisarcıklıoğlu
         birlikte, eski ivmesini kısa sürede tekrar kazandı. 2021’in   dinde farkındalıklarını artır-
         ilk ayları itibari ile (Ocak-Nisan) kartlı harcamalar geçen   mak amacıyla TOBB ve Visa olarak #BuSeslerHiçBitmesin
         yılın aynı dönemine göre yüzde 41 arttı.        sloganıyla ‘Bir Alışverişle Çok Şey Fark Eder’ kampanyası-
                                                         nı hayata geçirdik” dedi.
            Türkiye, diğer ülkelere göre daha iyi bir sınav ver-
         di: Araştırmada Covid-19 döneminde erken ve kısıtla-  “KOBİ’lere desteğimiz devam edecek”: Visa Türkiye
         yıcı tedbirler alan İtalya, diğer ülkelere oranla daha az   Genel Müdürü Merve Tezel, “Ülkemizdeki kartlı ödeme-
         kısıtlama getiren İsveç ve Türkiye’ye benzer kısıtlama   ler altyapısının tüketici davranışındaki değişime cevap
         yaklaşımları gösteren ABD ile kıyaslamalar yer alıyor ve   verebilecek şekilde gelişmiş olmasının bu büyüme tren-
         Türkiye’nin diğer ülkelere göre daha iyi performans ser-  dine etkisi büyük. Yine araştırmadan çıkan sonuçlara
         gilediği ortaya çıkıyor. İkinci dalganın başlangıcında kartlı   göre başta yemek sektörü olmak üzere, pek çok sektörde
         harcamalar bakımından İsveç ke skin düşüşler yaşarken   faaliyet gösteren KOBİ’lerin
         benzer kısıtlamalar uygulayan ABD ve Türkiye’nin kartlı   pandeminin ikinci dalgasında
         harcamalar grafiğinin birbirine yakın dalgalanmalar ya-  işlerini, değişen tüketici bek-
         şadığı gözleniyor.                              lentilerine göre uyumlandır-
            E-ticaret, banka kartları ve temassız ödeme büyüme   dığını görüyoruz. Visa olarak
         getirdi: Türkiye’de, Nisan 2019-Mart 2020 ve Nisan 2020-  bu çıktıların ışığında KOBİ’le-
         Mart 2021 dönemindeki harcamalar karşılaştırıldığında,   rin dijitalleşmesine verdiği-   Merve
         ödemeler dünyasında 3 önemli sıçrama öne çıkıyor: So-  miz desteği İşimi Yönetebi-        Tezel
         kağa çıkma kısıtlamaları ve tüketici alışkanlıklarının de-  liyorum projesi ve TOBB ile
         ğişmesiyle Türkiye’de rekor seviyelere ulaşan e-ticaretin   hayata geçirdiğimiz Akıllı KOBİ platformu ile sürdürmeye
         yüzde 55, banka kartı harcamalarının yüzde 40 büyümesi   devam edeceğiz” diye konuştu.
         ve temassız ödemelerin 6 katına çıkmış olması kartlı öde-  [1] Harcamalar Araştırması’nda yer alan analizler, TCMB, BKM, TÜİK,
         melerdeki büyümenin yapı taşlarına işaret ediyor. Kartlı   BDDK ve Visa tarafından yayınlanan halka açık veriler kullanılarak yapılmıştır.


             Lojistik sektörünün sınavı dönüşüm

             KPMG Türkiye’nin hazırladığı Sektörel Bakış   mak üzere artan talep ve beklentiler, sektörün en
           serisinin Taşımacılık ve Lojistik raporu yayımlandı.   önemli ödevleri arasında.
           Uzun vadedeki güçlü potansiyelini koruyan sektör   KPMG Türkiye Taşımacılık Sektör Lideri Yavuz
           için kısa vadeli sorunlar aşılamayacak nitelikte de-  Öner, şunları kaydetti: “Kıtala-
           ğil. Ancak yeni iş modellerine adapte olmak, kalıcı   rarası üretim modelleri ve ticari
           ve sürdürülebilir hizmet kalitesinin artışı için her   ağların etkin bir şekilde işlemesi
           sektör oyuncusunun önemli yatırım ve dönüşüm-  için altyapının modernizasyonu
           lere imza atması gerekiyor.                    sektör için hiç olmadığı kadar
             Rapora göre; pandemi etkisi altında geçen    önem arz ediyor. Pandemi son-
           2020’de patlak veren konteyner krizi ve Japon ti-  rası dünyada aracı maliyetleri   Yavuz
           caret gemisinin 6 gün boyunca Süveyş Kanalı’nı   ile operasyonel hataların asgari   Öner
           tıkamasıyla büyük kayıp yaşayan sektör, kara bu-  seviyeye çekilmesini sağlayacak
           lutları tamamen üzerinden attı. 2021, şirketlerin   beşeri ve teknolojik yatırımların hayata geçirilme-
           ‘sıfır emisyonlu taşımacılık’ gibi büyük hedeflere   si gerekiyor. Ülkelerin, birer lojistik merkezi haline
           ulaşmak adına sürdürülebilirlik konusunda ciddi   gelebilecek yatırımların yapılmasında hem mevzuat
           adımlar attığı bir yıl olarak tarihe geçecek. Tari-  geliştirmeleri hem de mali teşvikler ile merkezi yö-
           hi rekorların kırıldığı e-ticaret hacmi başta ol-  netimlerin desteği şart.”


                                                                                     Ekim 2021 KobiEfor 111
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116