Page 111 - KobiEfor Ekim 2021
P. 111
Pandeminin ikinci dalgasının ödemelerin yüzde 17’sini oluşturan banka kartı harca-
malarının, kredi kartı yıllık büyümesinin 2.5 katı üzerinde
3 yıldızı; e-ticaret, banka artması da ayrıca dikkat çekiyor.
kartları ve temassız ödeme “E-ticaret ihmal edilmemeli”: TOBB Başkanı M. Rifat
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) ve Visa, Hisarcıklıoğlu, “Pandemi süreci bize e-ticaretin asla ihmal
Türkiye’de yapılan kartlı harcamalarda Covid-19 etkisini edilmemesi gerektiğini bir
kez daha gösterdi. Biz de üye-
inceleyen araştırmanın ikincisini kamuoyuyla paylaştı.
İlki Mart-Ağustos 2020 dönemine bakılarak gerçekleş- lerimizi e-ticarete hazırlamak
tirilen Harcamalar Araştırması’nın[1] ikincisinde pande- için birçok online bilgilen-
minin kış aylarına denk gelen ikinci dalgası ve 2021’in ilk dirme toplantısı düzenledik.
dört ayı analiz edildi. Araştırmaya göre; Türkiye’de 2020 Pandemi sürecinden en çok
etkilenen küçük işletmeleri
yaz aylarındaki normalleşme ile başlayan toparlanma M. Rifat
süreci, ikinci dalganın başladığı Aralık’ta yavaşlamakla desteklemek, tüketiciler nez- Hisarcıklıoğlu
birlikte, eski ivmesini kısa sürede tekrar kazandı. 2021’in dinde farkındalıklarını artır-
ilk ayları itibari ile (Ocak-Nisan) kartlı harcamalar geçen mak amacıyla TOBB ve Visa olarak #BuSeslerHiçBitmesin
yılın aynı dönemine göre yüzde 41 arttı. sloganıyla ‘Bir Alışverişle Çok Şey Fark Eder’ kampanyası-
nı hayata geçirdik” dedi.
Türkiye, diğer ülkelere göre daha iyi bir sınav ver-
di: Araştırmada Covid-19 döneminde erken ve kısıtla- “KOBİ’lere desteğimiz devam edecek”: Visa Türkiye
yıcı tedbirler alan İtalya, diğer ülkelere oranla daha az Genel Müdürü Merve Tezel, “Ülkemizdeki kartlı ödeme-
kısıtlama getiren İsveç ve Türkiye’ye benzer kısıtlama ler altyapısının tüketici davranışındaki değişime cevap
yaklaşımları gösteren ABD ile kıyaslamalar yer alıyor ve verebilecek şekilde gelişmiş olmasının bu büyüme tren-
Türkiye’nin diğer ülkelere göre daha iyi performans ser- dine etkisi büyük. Yine araştırmadan çıkan sonuçlara
gilediği ortaya çıkıyor. İkinci dalganın başlangıcında kartlı göre başta yemek sektörü olmak üzere, pek çok sektörde
harcamalar bakımından İsveç ke skin düşüşler yaşarken faaliyet gösteren KOBİ’lerin
benzer kısıtlamalar uygulayan ABD ve Türkiye’nin kartlı pandeminin ikinci dalgasında
harcamalar grafiğinin birbirine yakın dalgalanmalar ya- işlerini, değişen tüketici bek-
şadığı gözleniyor. lentilerine göre uyumlandır-
E-ticaret, banka kartları ve temassız ödeme büyüme dığını görüyoruz. Visa olarak
getirdi: Türkiye’de, Nisan 2019-Mart 2020 ve Nisan 2020- bu çıktıların ışığında KOBİ’le-
Mart 2021 dönemindeki harcamalar karşılaştırıldığında, rin dijitalleşmesine verdiği- Merve
ödemeler dünyasında 3 önemli sıçrama öne çıkıyor: So- miz desteği İşimi Yönetebi- Tezel
kağa çıkma kısıtlamaları ve tüketici alışkanlıklarının de- liyorum projesi ve TOBB ile
ğişmesiyle Türkiye’de rekor seviyelere ulaşan e-ticaretin hayata geçirdiğimiz Akıllı KOBİ platformu ile sürdürmeye
yüzde 55, banka kartı harcamalarının yüzde 40 büyümesi devam edeceğiz” diye konuştu.
ve temassız ödemelerin 6 katına çıkmış olması kartlı öde- [1] Harcamalar Araştırması’nda yer alan analizler, TCMB, BKM, TÜİK,
melerdeki büyümenin yapı taşlarına işaret ediyor. Kartlı BDDK ve Visa tarafından yayınlanan halka açık veriler kullanılarak yapılmıştır.
Lojistik sektörünün sınavı dönüşüm
KPMG Türkiye’nin hazırladığı Sektörel Bakış mak üzere artan talep ve beklentiler, sektörün en
serisinin Taşımacılık ve Lojistik raporu yayımlandı. önemli ödevleri arasında.
Uzun vadedeki güçlü potansiyelini koruyan sektör KPMG Türkiye Taşımacılık Sektör Lideri Yavuz
için kısa vadeli sorunlar aşılamayacak nitelikte de- Öner, şunları kaydetti: “Kıtala-
ğil. Ancak yeni iş modellerine adapte olmak, kalıcı rarası üretim modelleri ve ticari
ve sürdürülebilir hizmet kalitesinin artışı için her ağların etkin bir şekilde işlemesi
sektör oyuncusunun önemli yatırım ve dönüşüm- için altyapının modernizasyonu
lere imza atması gerekiyor. sektör için hiç olmadığı kadar
Rapora göre; pandemi etkisi altında geçen önem arz ediyor. Pandemi son-
2020’de patlak veren konteyner krizi ve Japon ti- rası dünyada aracı maliyetleri Yavuz
caret gemisinin 6 gün boyunca Süveyş Kanalı’nı ile operasyonel hataların asgari Öner
tıkamasıyla büyük kayıp yaşayan sektör, kara bu- seviyeye çekilmesini sağlayacak
lutları tamamen üzerinden attı. 2021, şirketlerin beşeri ve teknolojik yatırımların hayata geçirilme-
‘sıfır emisyonlu taşımacılık’ gibi büyük hedeflere si gerekiyor. Ülkelerin, birer lojistik merkezi haline
ulaşmak adına sürdürülebilirlik konusunda ciddi gelebilecek yatırımların yapılmasında hem mevzuat
adımlar attığı bir yıl olarak tarihe geçecek. Tari- geliştirmeleri hem de mali teşvikler ile merkezi yö-
hi rekorların kırıldığı e-ticaret hacmi başta ol- netimlerin desteği şart.”
Ekim 2021 KobiEfor 111