Page 38 - KobiEfor-Ocak-2021
P. 38
çelik üreticilerine, üretim maliyetleri, girdiler ve üretim Z Kuşağı stokçuluğa başladı, X Kuşağı ise online
teknolojileri gibi alanlarda rekabet güçlerini artıracak alışverişe alıştı. İlk dal-
desteklerin artırılmasının faydalı olacağı görüşünde. gada bakkal, büfe, kü-
çük market ve şarküteri
İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon gibi küçük esnaf büyü-
İhracatçıları Birliği (İHKİB) Başkanı dü. Temkinli geçen ilk
Mustafa Gültepe: “Tasarım altyapısının karantina döneminden
korunması çok önemli” sonra yılın son ayların-
Temmuz’da 1 milyar 812 milyon dolar ile kırdığı- da herkes ikinci dalga-
mız aylık ihracat rekorumuzu Ekim’de 1 milyar 858 ya daha hazırlıklıydı. E-ticaretle online dünyaya hızlı
milyon dolara çıkardık. Zorlu süreçte bizi başarıya ayak uyduran tüketicilerle birlikte perakendeciler
taşıyan faktörlerin başında 2021’e aşı umuduyla girmeye hazırlanıyor.
sektörün tasarım ve kolek-
siyon oluşturabilme gücü TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası
geliyor. Tasarım altyapısının Yönetim Kurulu Başkanı Baki Remzi
korunması çok önemli. Bu Suiçmez: “Sektör desteklenmeli”
nedenle mevcut tasarımcı Stratejik bir sektör olan tarım sektörünü ge-
istihdamının desteklenmeye cikmeksizin korumak ve somut önlemlerle üretim
devam edilmesini istiyoruz.
Mustafa ekonomisine geçmek gere-
Gültepe Bu yıl 2019’daki 17.7 milyar
kiyor. 5488 sayılı Tarım Ka-
dolarlık ihracat hacmini ya-
nunu gereği, bütçeden tarı-
kalayacağımıza inanıyorum. ABD’ye 10 aylık ihra-
cat yüzde 21.5 artışla 662 milyon dolara yaklaştı. 1 ma ayrılan kaynak, 2021 yılı
Ekim’den itibaren Türk mallarına resmen ilan edil- bütçesi ve sonraki yıllar için
gayrisafi millî hâsılanın en
memiş bir boykot uygulayan Suudi Arabistan’a hazır
az yüzde 1’i düzeyine yük-
giyim ihracatı geçen ay yüzde 48.7 daraldı.
Baki Remzi seltilmelidir. Tarımsal des-
TÜRSAB (Türkiye Seyahat Acentaları Suiçmez teklerin yönlendiriciliğinde
Birliği) Yönetim Kurulu Başkanı ivedilikle ülkesel ve bölge-
Firuz Barbaros Bağlıkaya: “2021’de sel tarımsal üretim planlamasına geçilmelidir. Dö-
iç turizm seferberliği başlatılsın” vizdeki artışa paralel artan girdi fiyatlarındaki ka-
Önümüzdeki yıl için iç pazarın dengeleyici bir çınılmaz yükselişi önlemek ve üretime kesintisiz
unsur olarak desteklenmesi büyük önem arz edi- devam etmek için gübre, tohum, ilaç, yem, mazot,
yor. Türkiye salgın öncesi dönemde dünyanın en elektrik gibi temel girdilerin maliyetleri düşürül-
çok ziyaretçi çeken 6. ülke- meli, tarımsal girdilere destek verilmeli, KDV/ÖTV
siydi, 2020 yılına da büyük indirimi dahil üreticiyi ve üretimi rahatlatıcı ön-
ümitlerle başlamıştık. Ancak lemler ivedilikle alınmalı, ek ekonomik destekler
maalesef salgının dünya ge- açıklanmalıdır.
neline yayılması ve pande-
miye dönüşmesi neticesinde Türkiye Gıda ve İçecek Sanayii
dünya ekonomisi ve turiz- Dernekleri Federasyonu (TGDF) Başkanı
minde çok ciddi bir daralma
Firuz Barbaros Şemsi Kopuz: “Finansman desteği olmalı”
Bağlıkaya yaşadık. Turizm sektörünün TGDF’nin yayınladığı ankete göre salgın sürecin-
2021’deki performansını be-
lirleyecek ana unsur yine salgının seyri olacaktır. de ciro kaybı yaşayan şirket-
2021’in, turizmde çok hızlı bir yükseliş yılı değil, lerin çoğunluğu cirolarının 6
aydan önce toparlanmasını
hem dünya hem de Türk turizmi için toparlanmanın
başladığı bir yıl olacağını değerlendiriyoruz. 2021’de beklemiyor. Turizm ve yeme
ülkemizde 20 milyonu aşkın yabancı ziyaretçi ağırla- içme sektörlerinin sürdürü-
yacağımızı ve turizm gelirlerimizin 15 milyar dolar lebilirliği ve krizi atlatabil-
civarında olacağını tahmin ediyoruz. meleri, gıda ve içecek sek-
Şemsi törü için çok büyük önem
Kopuz
Perakendenin 2020 fırtınası taşıyor. Bu alanlarda eski
Perakende analitiği şirketi REM People’a göre performansların yakalanana
2020 yılında perakende sektörü fırtınadan geçti. kadar kısa çalışma ödeneği ve finansman gibi des-
Salgın sürecinde Y Kuşağı harcamalarını azaltırken teklerin devam etmesi gerekiyor.
38 KobiEfor Ocak 2021