Page 38 - KobiEfor-Ocak-2021
P. 38

çelik üreticilerine, üretim maliyetleri, girdiler ve üretim   Z Kuşağı stokçuluğa başladı, X Kuşağı ise online
               teknolojileri gibi alanlarda rekabet güçlerini artıracak   alışverişe alıştı. İlk dal-
               desteklerin artırılmasının faydalı olacağı görüşünde.   gada bakkal, büfe, kü-
                                                                çük market ve şarküteri
                  İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon           gibi küçük esnaf büyü-
                  İhracatçıları Birliği (İHKİB) Başkanı         dü.  Temkinli geçen ilk
                  Mustafa Gültepe: “Tasarım altyapısının        karantina döneminden
                  korunması çok önemli”                         sonra yılın son ayların-
                  Temmuz’da 1 milyar 812 milyon dolar ile kırdığı-  da herkes ikinci dalga-
               mız aylık ihracat rekorumuzu Ekim’de 1 milyar 858   ya daha hazırlıklıydı. E-ticaretle online dünyaya hızlı
               milyon dolara çıkardık. Zorlu süreçte bizi başarıya   ayak uyduran tüketicilerle birlikte perakendeciler
                                   taşıyan faktörlerin başında   2021’e aşı umuduyla girmeye hazırlanıyor.
                                   sektörün tasarım ve kolek-
                                   siyon oluşturabilme gücü       TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası
                                   geliyor. Tasarım altyapısının   Yönetim Kurulu Başkanı Baki Remzi
                                   korunması çok önemli. Bu       Suiçmez: “Sektör desteklenmeli”
                                   nedenle mevcut tasarımcı       Stratejik bir sektör olan tarım sektörünü ge-
                                   istihdamının desteklenmeye   cikmeksizin korumak ve somut önlemlerle üretim
                                   devam edilmesini istiyoruz.
                Mustafa                                                            ekonomisine geçmek gere-
                Gültepe            Bu yıl 2019’daki 17.7 milyar
                                                                                   kiyor. 5488 sayılı Tarım Ka-
                                   dolarlık ihracat hacmini ya-
                                                                                   nunu gereği, bütçeden tarı-
               kalayacağımıza inanıyorum. ABD’ye 10 aylık ihra-
               cat yüzde 21.5 artışla 662 milyon dolara yaklaştı. 1                ma ayrılan kaynak, 2021 yılı
               Ekim’den itibaren Türk mallarına resmen ilan edil-                  bütçesi ve sonraki yıllar için
                                                                                   gayrisafi millî hâsılanın en
               memiş bir boykot uygulayan Suudi Arabistan’a hazır
                                                                                   az yüzde 1’i düzeyine yük-
               giyim ihracatı geçen ay yüzde 48.7 daraldı.
                                                                 Baki Remzi        seltilmelidir. Tarımsal des-
                  TÜRSAB (Türkiye Seyahat Acentaları             Suiçmez           teklerin yönlendiriciliğinde
                  Birliği) Yönetim Kurulu Başkanı                                  ivedilikle ülkesel ve bölge-
                  Firuz Barbaros Bağlıkaya: “2021’de            sel tarımsal üretim planlamasına geçilmelidir. Dö-
                  iç turizm seferberliği başlatılsın”           vizdeki artışa paralel artan girdi fiyatlarındaki ka-
                  Önümüzdeki yıl için iç pazarın dengeleyici bir   çınılmaz yükselişi önlemek ve üretime kesintisiz
               unsur olarak desteklenmesi büyük önem arz edi-   devam etmek için gübre, tohum, ilaç, yem, mazot,
               yor. Türkiye salgın öncesi dönemde dünyanın en   elektrik gibi temel girdilerin maliyetleri düşürül-
                                   çok ziyaretçi çeken 6. ülke-  meli, tarımsal girdilere destek verilmeli, KDV/ÖTV
                                   siydi, 2020 yılına da büyük   indirimi dahil üreticiyi ve üretimi rahatlatıcı ön-
                                   ümitlerle başlamıştık. Ancak   lemler ivedilikle alınmalı, ek ekonomik destekler
                                   maalesef salgının dünya ge-  açıklanmalıdır.
                                   neline yayılması ve pande-
                                   miye dönüşmesi neticesinde     Türkiye Gıda ve İçecek Sanayii
                                   dünya ekonomisi ve turiz-      Dernekleri Federasyonu (TGDF) Başkanı
                                   minde çok ciddi bir daralma
                Firuz Barbaros                                    Şemsi Kopuz: “Finansman desteği olmalı”
                Bağlıkaya          yaşadık. Turizm sektörünün     TGDF’nin yayınladığı ankete göre salgın sürecin-
                                   2021’deki performansını be-
               lirleyecek ana unsur yine salgının seyri olacaktır.                 de ciro kaybı yaşayan şirket-
               2021’in, turizmde çok hızlı bir yükseliş yılı değil,                lerin çoğunluğu cirolarının 6
                                                                                   aydan önce toparlanmasını
               hem dünya hem de Türk turizmi için toparlanmanın
               başladığı bir yıl olacağını değerlendiriyoruz. 2021’de              beklemiyor. Turizm ve yeme
               ülkemizde 20 milyonu aşkın yabancı ziyaretçi ağırla-                içme sektörlerinin sürdürü-
               yacağımızı ve turizm gelirlerimizin 15 milyar dolar                 lebilirliği ve krizi atlatabil-
               civarında olacağını tahmin ediyoruz.                                meleri, gıda ve içecek sek-
                                                                Şemsi              törü için çok büyük önem
                                                                Kopuz
                  Perakendenin 2020 fırtınası                                      taşıyor. Bu alanlarda eski
                  Perakende analitiği şirketi REM People’a göre                    performansların yakalanana
               2020 yılında perakende sektörü fırtınadan geçti.   kadar kısa çalışma ödeneği ve finansman gibi des-
               Salgın sürecinde Y Kuşağı harcamalarını azaltırken   teklerin devam etmesi gerekiyor.
               38 KobiEfor Ocak 2021
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43