Page 35 - KobiEfor-Ocak-2021
P. 35
rımızı korumamız gereken oran bu sene biraz daha azalacaktır. 2021’in ortasın-
çok zorlu iki sene var. Dün- dan itibaren, Pandemi sürecinin yavaş yavaş aşılması
ya makine ithalatı yüzde 12 ve aşıda yaşanan gelişmeler ile dünya geneli ticaretin
kadar azalmışken biz bu yıl hızlanacağını ve talep yönlü baskının yeni yatırımlara
da ithalatı artan birkaç ül- dönüşeceğini ümit ediyoruz. Yeni yatırımlar ise yatı-
keden biri olduk. Yerli ima- rım tipi makinalara olan talebi arttıracaktır. Özellikle
latçıyı ezici boyutlara ulaşan dış pazarı takip edecek iç pazar talebi de sektörün
ithalat artışı 10 ayda yüzde iyi bir yıl geçirmesine vesile olacaktır. Bu süreçte en
10.5’i, son 3 ayda yüzde 32’yi büyük isteklerimizden biri hükümetin, yatırım teşvik-
buldu. Bu artışta Uzak Doğu ülkelerinin dampingli ve lerinde yerli makineyi daha fazla ön plana çıkaracak
finansman destekli mallarının etkisi büyük. Türkiye şekildeki düzenlemelere ağırlık verecek değişiklikle-
ilk 10 ayda Asya’dan gelen makinelere 2.2 milyar do- re öncelik vererek bir an önce hayata geçirmesidir.
lar fazla para ödemiş, toplam makine ithalatımız 22 Bu yaşanacak taleplerde iç hareketliliğin artmasına
milyar doları geçmiş. Oysa dünya makine ticaretinde ve cari açığın azalmasına da yardımcı olacaktır.
artık fiyata bakılmıyor. Gelişmiş ülkeler zamanında
teslimata, güvene ve kaliteye bakıyor. Bir sanayici bu İstanbul Kimyevi Maddeler ve Mamulleri
üç koşulu önce kendi ülkesinde aramalı. İhracatçıları Birliği (İKMİB)
Yönetim Kurulu Başkanı Adil Pelister
Makina İmalatçıları Birliği (MİB) “Yerli ve milli üretim yapılmalı”
Genel Sekreteri Sefa S. Aytekin: Türk kimya sektörü, 2020’nin 11 aylık döneminde
“Yatırım teşviklerinde yerli makine ihracattan yüzde 11.80 pay almayı başardı. Yerli ve
daha fazla ön plana çıkarılmalı” milli üretime odaklanmalıyız.
Makine sektörünün 2020’de ihracatının yüzde 5 ci- Olağanüstü bir durum ya-
varı azalacağı öngörülmekte- şanmadığı sürece 2021 yılı ve
dir. Diğer sektörlere göre bu sonrasında beklentimiz, ülke-
daha sınırlı kalacaktır. Sektör mizin daha pozitif ve avantajlı
geneli istihdam ve küçülme konuma geçeceği yönünde.
yaşanmayacak, sektör kendi- Yerli ve milli üretime öncelik
ni koruyarak; umutlarını 2021 Adil verilmesi, yüksek katmade-
yılına taşıyacaktır. İthalattaki Pelister ğerli ürün üretimine geçil-
Sefa S. artış ise dolar bazında yüzde mesi ve firmalarımızın ölçek
Aytekin 13 civarındadır. Geçtiğimiz büyütmesi de büyük önem taşıyor. İKMİB’in kimya sek-
senelerde ihracatın ithalatı töründe cari açığı azaltacak çalışması hazır. Teknoloji,
karşılama oranı yüzde 80’e kadar çıkmış olsa da bu sermaye ve kaynak yoğun olan sektörümüzün katma-
İhracat şampiyonu otomotiv, 2021’den umutlu
Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) verilerine göre, araç grubu üretimi yüzde 3 arttı, hafif ticari araç
Ocak-Kasım döneminde otomotiv üretimi bir ön- grubu yüzde 13 daraldı. Bu dönemde, toplam tica-
ceki yılın aynı döne- ri araç pazarı geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre
mine göre yüzde 13 yüzde 92, hafif ticari araç pazarı yüzde 93 ve ağır
azalarak 1 milyon ticari araç pazarı yüzde 87 arttı. Uzmanlar, otomo-
148 bin 240 adet, tiv sektöründe 2020’ye nazaran, 2021’de bir topar-
otomobil üretimi lanma ve gümrük vergilerinde iyileştirme bekliyor.
yüzde 14 azalarak TOBB Türkiye Otomotiv Sanayi Meclis Başka-
762 bin 743 adet nı Cengiz Eroldu, yüksek
oldu. Traktör üre- katmadeğerli girdilerin ve
timiyle birlikte top- kritik önemli yerli sanayi-
lam üretim ise 1 milyon 181 bin 360 adete ulaştı. nin sürdürülebilir başarısı
11 aylık dönemde 23.1 milyar dolarlık ihracat ya- için yatırım ortamının daha
pan otomotiv sektörü, toplam ihracat içerisinden fazla uluslararası Ar-Ge
yüzde 15 pay alarak ihracat sıralamasında ilk sı- yatırımı çekecek ve tevsi
rada yer aldı. yatırımlarını kuvvetle des-
Cengiz
Ocak-Kasım döneminde ticari araç üretimi bir tekleyecek şekilde iyileşti-
Eroldu
önceki yıla kıyasla yüzde 12 daralırken, ağır ticari rilmesini istedi.
Ocak 2021 KobiEfor 35