Page 29 - KobiEfor-Ocak-2021
P. 29
ilerlemeyi sürdürmeliyiz. Her yeni takvim yılı, bir yeni Pandemi süreci, bizleri yeni nesil ticaret diplomasi-
başlangıç umuduyla birlikte gelir. Reel sektör olarak si faaliyetlerimizden alıkoyamadı. Yeni nesil ticaret
yeni bir yıla girerken, ekonomide başlayan toparlan- heyetlerimizi, Ticaret Bakanlığımızın koordinasyo-
mayı gelecek için umut verici görüyoruz. nunda, 5 kıtada, toplamda 43 ülkede 35 sanal ticaret
heyetiyle başarıyla gerçekleştirdik. Farklı coğrafya-
TİM (Türkiye İhracatçılar Meclisi) lardan birçok ülkeyle sanal ticaret heyetlerimize
Yönetim Kurulu Başkanı yeni dönemde de devam edeceğiz.
İsmail Gülle İhracatımızın önceki yılın aynı dönemine göre
“Karşımıza çıkan tüm belirsizlikleri daha iyi bir performans izlediğini görüyoruz. İnanı-
ihracatla aşıyoruz” yoruz ki, 2020 yılını da Yeni Ekonomi Programı (YEP)
hedefimiz olan 165.9 milyar doların üzerinde kapa-
020 yılına ihracat ailesi olarak büyük hedeflerle tacağız. Elbette bu başarıyı; dünyanın pandeminin
2başladık. Bu hedeflerimizle uyumlu bir şekilde ikinci dalgasıyla yüzleştiği, birçok ülkede vaka sayı-
yılın ilk iki ayında ihracatta larının tekrar rekor seviyelere ulaştığı bu dönemde,
rekor kırdık. Mart ayının or- ‘İhracatla Yükselen Türkiye’ için gecesini gündüzü-
tasına kadar günlük ihracat ne katarak çalışan ihracatçılara borçluyuz.
rakamlarımız bir hayli ba- Yeni Ekonomi Programı’nda 2021 yılı toplam ih-
şarılı bir tablo ortaya koydu. racat hedefi, 184 milyar dolar olarak belirlendi. İna-
Mart ortasından itibaren sal- nıyoruz ki, pandeminin hızını kesmesi ve aşılamanın
gının tüm dünyada etkisini etkisiyle kısıtlamaların yıl içinde tamamen kalkma-
derinden hissettirmeye baş- sıyla bu hedefe ulaşacağız. Elbette, belirsizlikler
lamasıyla birlikte ihracatımız her zaman mevcut, fakat pandeminin etkilerini his-
da ister istemez etkilendi. Bu
İsmail Gülle setmeye devam ettiğimiz Ekim ayında 17 milyar 333
dönemde önceki yılın aynı milyon dolarlık ihracat gerçekleştiren ihracat aile-
dönemine göre ihracatımız düşüş yaşasa da Hazi- si, bu performansını sürdürdüğü takdirde çok daha
ran ayıyla başlayan yeni normal döneminde hızla yüksek hedeflere de kısa sürede ulaşacaktır. Karşı-
eski temposuna kavuştu. Pandeminin etkilerinin en mıza çıkan tüm belirsizlikleri ihracatla aşıyoruz.
derinden hissedildiği Mart, Nisan ve Mayıs ayların-
da tarım ve gıda sektörlerimiz olumsuz etkilenmek DEİK (Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu)
şöyle dursun; kapıların kapalı olduğu dönemde dahi Yönetim Kurulu Başkanı Nail Olpak
ihracatlarını artırdı. Eylül ve Ekim aylarında ise ih- “İş dünyası olarak belirsizlik dışındaki
racatımızın yeni rekorlara imza atmasından büyük konularla mücadele edebiliriz”
gurur duyduk. Ekim ayında Cumhuriyet tarihinin en ECD, IMF, Dünya Bankası gibi uluslararası ku-
yüksek aylık ihracatına ulaştık. Oruluşların Türkiye’yi en az daralacak ülkeler
Yılın ilk 11 aylık döneminde sektörlerimizin ihra-
catını incelediğimizdeyse, kimi sektörlerin salgının arasında gösterdiği olum-
lu bir tablo içinde, Türkiye
küresel ticarette yarattığı daralmadan neredeyse hiç ekonomisi 2020’nin üçüncü
etkilenmediğini görüyoruz. ‘Gemi ve Yat, Yaş Mey- çeyreğini yüzde 6.7 büyüye-
ve ve Sebze, Hububat, Bakliyat, Yağlı Tohumlar ve rek kapattı. 2020 yılını bazı
Mamulleri, Meyve Sebze Mamulleri, Çimento Cam kuruluşların eksi yüzde 5
Seramik ve Toprak Ürünleri, Fındık ve Mamulleri ve tahminine rağmen yaklaşık
Halı’ sektörlerimizin, yılın ilk on ayında, önceki yılın yüzde 1 pozitif bir büyümeyle
aynı dönemine göre ihracatını artırdığını görüyoruz. kapatacağımıza inanıyorum.
‘Mobilya, Kağıt ve Orman Ürünleri, Tütün, Demir ve İş dünyasının kalacağı en
Demir Dışı Metaller, Kuru Meyve ve Mamulleri ve Nail Olpak tehlikeli durum belirsizliktir;
İklimlendirme Sanayii’ sektörlerinin de yılı pozitif TL’deki değer kaybı ve buna bağlı enflasyonla uyumlu
kapatacağı beklentisi içerisindeyiz. 2021 yılında ise; değişkenlik çerçevesinde oluşan yüksek faiz, elbette
gıda ve tarım sektörlerinin aynı ivmeyi korumasını, arzu etmediğimiz ancak iş dünyası olarak bizim mü-
son dönemde ihracatı ivme kazanan ‘Hazırgiyim, cadele edebileceğimiz konular. Yeter ki belirsizlik-
Elektrik-Elektronik, Savunma ve Havacılık, Makine leri minimize edelim. Pandemi ile birlikte sanayide
ve Mücevher’ sektörlerinin yeni rekorlara imza ata- yükselen potansiyelimizin, yerli üretim gücümüzün
bileceğini öngörüyoruz. ve sürece hızla adapte olma kabiliyetimizin önemini
Ülkemizdeki 100 bin ihracatçının çatı kuruluşu
olarak bizler bu dönemde elimizi taşın altına koy- bir kez daha gördük. Ülke, firma ya da sektör ayırı-
mı yapmadan, tedarik zincirini kopartmadan ayakta
maktan çekinmedik. İşlerimizi dijital platformlara kalanlar ve muhataplarına güven duygusunu daha iyi
taşıdık, birçok ilki yine bu dönemde gerçekleştirdik.
Ocak 2021 KobiEfor 29