Page 25 - KobiEfor-Ocak-2021
P. 25
kampanyaların değişmesi, analitik ve teknolojik alan- üretimi ve yeni pazarlar bulmak önemli. Türkiye’de
larda veri toplama, birleşme, satın alma ve yeniden tarımın üretimdeki ve istihdamdaki payı giderek
yapılandırmalar gündeme gelmeli. Firmalar, dijital azalıyor, öncelikle ithalatı düşürecek şekilde orga-
dönüşüm konusunda vizyon ve strateji belirlemeli. nize olmalıyız. Önce üretim. Türkiye, uzun vadede
Makine sektörü: Bütün dünyada KOBİ yapısında tarımsal politikaları ortaya çıkarmada bir gün bile
olan makine sektöründe dijitalleşme önemli, sektör kaybetmemeli. Havza modeli uygulanmalı, kırsal
hem kendini hem de sanayi, tarım, hizmet sektörleri- standartları geliştirerek, genç çiftçiler yetiştirmeli ve
ni dönüştürüyor. Yüksek öğrenim programlarında ya- Türkiye’nin tarımını sürdürülebilir hale getirmeliyiz.
pay zeka, makina öğrenmesi ve otomasyonda uzman Türkiye, katmadeğerli üretim ve ihracatla kazana-
kadrolara ihtiyacın artacağı dikkate alınmalı. Dijital cak, dünya gıda sektöründen ciddi pay alacak. Gıda
dönüşüm, sadece firmaların imalat süreçlerinin di- sektörü, Ar-Ge ve markalaşma konusunda eksik
jitalleşmesi ya da ürün veya sistemlerin akıllanması kaldı, ihracat düşünülerek üretim planlaması gereki-
olarak değil, sektörel dijital iş modellerinin kurgu- yor, devlet tarım politikalarını buna göre düzenleme-
lanmasını da içermek durumunda. Sürdürülebilirlik li. Türkiye’nin dünya gıda ihracatındaki payı potansi-
için dönüşümün olabildiğince geniş tabanda olması yelinin altında kalmaktadır. Satışa ve pazarlamaya
ve içselleştirilmesi gerekiyor. Sektörü daha rekabetçi çok önem verilmeli, hayvansal üretim tarıma bağlı
ve katma değerli hale getiren, niş alanlarda tekno- olduğundan Türkiye tarımsal ürünlerini artırmalı,
loji üreten KOBİ’lerin sorunları, kırılganlıkları, stra- devlet bu konuda makro proje yapmalı. Katmadeğer-
tejileri daha iyi analiz edilmeli, üzerine çalışılmalı. li ürünlerin satıldığı pazarlara yönelmeliyiz. Meyve
Pandemi’de işverenin sorumluluğunun net bir hu- havzası projesi ile Türkiye “nar”da dünya havzasında
kuki çerçeveye oturtulması, nitelikli işgücü istihdamı söz sahibi oldu; zeytin, kayısı ve şeftali için de yapı-
yüksek olmakla birlikte finansmana erişimde deza- lan aynı çalışma desteklenmeli. Tarımsal ürünlerde
vantajlı durumdaki KOBİ yapısı bakımından sektörde sürdürülebilir üretimi sağlarsak kazanacağız. Tarım-
önemli bir endişe oluşturuyor. Makine teçhizat yatı- sal üretimi stratejik hale getirmeliyiz, uluslararası
rımlarındaki düşüş, çok hızlı artan ithalatla birleşe- regülasyonlara uyum sağlamak ihracatçılar açısın-
rek ölçekler ve verimlilikte önemli zaaf oluşturuyor. dan çok önemli. Meyve havza modelini uygulamalı,
Üretim ve konfor teknolojilerimizi geliştirmekte olan modeli güncellemeli ve dünyanın ihtiyaçlarına yanıt
sektörün, en azından ileri ülkelerdeki rakipleri kadar vermeliyiz. Dünyaya hizmet verirken itidalli, akılcı,
desteklenmesi gerekiyor. çözümcü olmalıyız.
Ambalaj ve plastik sektörü: Ambalaj sektörü ima- Tekstil ve hazır giyim sektörü: Pandemi sürecin-
latında daha sürdürülebilir ve daha çevreci mater- de ihracatta ve talepte artış yaşandı ancak pazarlar
yaller oluşturmak en önemli konuların başında gel- değişti. Markalı üretim ve e-ticaret teşvik edilmeli.
mektedir. Türkiye, ambalaj tasarımında, makine ve Yeni Normal’le birlikte hızlı toparlanma yaşanıyor,
üretim gücümüzün gerisinde, bunu geliştirmek için ihracatta rekor kırıldı, maske üretiminde Türkiye,
çalışmalıyız. Bütün dünyada yoğun bir plastik ambalaj Çin’den sonra en büyük ikinci üretici. Tekstil sektö-
talebi yaşanıyor, tek kullanımlık ürün ve ambalajların ründe yoğun kullanılan tehlikeli kimyasallar, özellik-
kullanımı daha da artacak. Dünyada malzeme akışı le akıllı tekstil ürünlerinde kullanılan kalıcı organik
Doğu’dan Batı’ya doğru aktı. Lojistik hatların regüle kirleticiler (KOK) yani dayanıklı kimyasallar insan
edilmesi konusunda bir çalışma yapılmalı. Plastiğin sağlığı için zararlı ve kalıcı hasarlar verebiliyor. Bu
geri dönüştürülerek ekonomide yer bulması bir so- konuda farkındalık artırılmalı, izleme araçları geliş-
rumluluk. Eski normale dönemeyeceğiz, biraz daha tirilmeli, veri sağlanmalı ve bu kimyasallara maruz
temkinli olacağız, işin devamlılığı ve kırılmalar yaşan- kalmayı azaltacak önlemler alınmalı, yasaklama, kı-
maması için önümüzdeki dönemlerde de yeni çalış- sıtlama ve protaktif yaklaşım geliştirilmeli.
ma alışkanlıklarından vazgeçilmeyecek. Kullanılmış Kimya sektörü: Dünyada kimya sanayi bölge-
plastiklerin çevreyi kirletmesini önlemeliyiz, geri dö- leri, lojistik avantajların olduğu yerlere kuruluyor,
nüşüme kazandırmalıyız. Türkiye’de de kimya sanayisi bir kalkınma hamle-
Bilişim ve hizmet sektörü: Sektörün gelişmesi ve si olarak planlamalı ve hamle yapmalıyız. Pandemi
kalkınmamız için ihracat yapmalıyız. Yazılımcıların sa- sonrasında da benzeri süreçler yaşanabilir, bu ne-
nayici sayılması ve desteklerden faydalanması yararlı denle çalışma ve yaşam tarzlarımızı daha çok hijyen
oldu. Yazılım ihracatı da finanse edilmeli ve Eximbank şartlarına çekmeliyiz, bu süreçte halk sağlığını teh-
desteği verilmeli. Destek mekanizmaları güven üzeri- likeye atacak firmaların üretimine izin verilmemeli.
ne kurulmalı ve bilişim okuryazarlığı artmalı. Bilişim Kimya sektöründe yerli sermaye, kamu tarafından
ve yazılım ürünleri küresel marka haline dönüşmeli. daha fazla desteklenmeli. Kimya endüstrisinde KO-
Sektörde girişimciler teşvik edilmeli, yazılım alanında Bİ’lere yapılacak yatırımlar kritik önemde. Milli bir
birtakım giderlere destek verilmeli. kimya endüstrisi oluşturmamız çok önemli, sektörde
Gıda sektörü: Gıda sektöründe katmadeğerli ürün kümelenmeye önem verilmeli.
Ocak 2021 KobiEfor 25