Page 107 - ERP Satin Alma Rehberi
P. 107
Vizyon
ERP Seçimlerine Yönelik Öneriler ve Yaklaşımlar
Yine adı geçen çizimin alt kısmında organizasyon karma-
şıklığının “organize karmaşıklık” olarak sistematize edilip
Kırk Katır mı, Kırk Satır mı? yönetilebilmesi için kullanılması gereken en etkin sila-
hın “bilgi sistemleri” olduğu ve bilgi sistemleri etkinliği-
nin “bilgi teknolojileri” kullanımı ile hayata geçebileceği
vurgulanmaktadır. Bu bağlamda en kritik nokta, organi-
zasyonların bilgi sistemlerini kullanacakları ama bunun
“fonksiyonel” mi yoksa “bütünleşik” mi olacağıdır. Orga-
Kurumsal Kaynak Planlaması (KKP), ürün ve hizmet üretimi için nizasyonları bütünleşik bir mimari ekseninde yönetme
noktasında, kullanılması gereken yapı/sistem KKP olmak-
gereken insan gücü, makine, malzeme, sermaye gibi kaynakların Problem Çözmede Sistem Yaklaşımı tadır. Organizasyon & Bilgi Sistemleri / Bilgi Teknolojileri
verimli bir şekilde kullanılmasını, takip ve kontrol edilmesini sağ- optimizasyonunu sağlayacak olan stratejik unsur da YBS
metodolojisi olmaktadır.
layan entegre bir yönetim sistemidir. Şirketler, küresel rekabete
uyum sağlamak zorundadır. Böyle bir rekabet ortamında, şirketler
başarılı olmak için endüstrideki en iyi uygulamaları takip ederek
bilginin gerçek zamanlı stratejik kullanım gücünü elde etmek zo-
runda olduğundan, KKP sistemlerine ihtiyaç duyarlar. Prof. Dr. Yılmaz Gökşen Kimdir?
Yılmaz Gökşen 1970 Tokat doğumludur.
KKP, bütüncül bir metodoloji olarak değerlendirilmelidir. 1990’lı yılların sonundan itibaren düzenli olmasa da
KKP yazılımı seçimi, işletmelerin kendi iç yapılarını dü- yayımlanan Chaos Raporunun 2020 versiyonuna göre 1991 yılında Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve
zenledikten sonra gündeme gelebilecek bir konudur. Or- yazılım projelerindeki başarı oranı %31, başarısızlık oranı İdari Bilimler Fakültesi İşletme Bölümünden mezun
ganizasyonlar öncelikle bütünsel bir yaklaşım ile “sistem” ise %69 seviyesindedir. Bu başarısızlığın kilit nedeni, olmuş, Ocak 1992’de aynı üniversitenin İşletme
olarak yapılandırılmalıdır. Bu aşamada sistem-alt sistem oluşturulan iş modelindeki hatalardır denilebilse de ka- Bölümünde “Sayısal Yöntemler” Anabilim Dalında
etkileşimine dayalı kurumsal mimari kurulmalıdır. Sonra- nımca başarısızlık daha yapısaldır. Bu yapısal sorun orga- Araştırma Görevlisi olarak akademik hayatına
sında, organizasyondaki en basit bir işin tüm departman- nizasyon ile Bilgi Sistemleri / Bilgi Teknolojileri etkileşi- başlamıştır.
ları içine alan entegre bir iş süreci olduğu noktasından mini sağlayabilecek, işbirliğinde “kazan-kazan” stratejisini
hareketle, disiplinler arası bir bakış açısı oturtulabilme- hayata koyacak bir “sistem analisti”nin eksikliğidir. Bu Yüksek lisans ve doktorasını Genel İşletme Bilim
lidir. Son olarak da tüm işleyiş ve karar alma boyutunda uzman “Yönetim Bilişim Sistemleri” uzmanından başkası Dalında “Üretim Sistemi ve Teknolojileri” alt
“bilimsel” yaklaşımın içselleştirilmesi zorunlu olmaktadır. değildir. Organizasyondaki işlere hakim, süreç akışlarını uzmanlık alanında tamamlamıştır.
Buradan hareketle, KKP sistemlerinin bir organizasyona akışa dökebilecek, sayısal düşünebilme yeteneği olan, ile-
entegre edilmesi, yalnızca bir yazılımın kurulumu olarak tişim ve yönetim becerisi olan, yazılım farkındalığı yüksek Doçentliğini “Yönetim Bilişim Sistemleri” alanından
görülmemelidir. Bir KKP sisteminin kurulması, proje yö- bir YBS uzmanının sistem analisti olarak organizasyonda alan Gökşen, Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve
netimi süreci olarak ele alınabilir. kilit bir rol üstlenmesi zorunlu olmaktadır. İdari Bilimler Fakültesi Yönetim Bilişim Sistemleri
Yukarıda vurgulanan yapısal dönüşümün başarılması Yıllarca benzer başarısızlık oranının olması da sürekli aynı Bölümünde görevine devam etmektedir.
aslında KKP sistemlerinin başarısı önündeki en önemli şeyleri yapıp farklı sonuçlar beklemek kısırlığından kay-
aşama olmaktadır. Böylesi bir entegrasyon, iş süreçlerini naklanıyor olsa gerek. KKP sistemlerinin başarılı olabil-
büyük oranda birbiriyle bütünleştirerek süreçleri mer- mesi için organizasyonda etkin bir YBS yapısının kurul-
kezi olarak yöneten bir sistem sağlar. Süreçlerin uyumlu ması zorunludur.
hale gelmesini sağlayarak olabilecek riskleri azaltır. KKP Aşağıdaki “Organizasyon Bilgi Sistemleri” çizimi dikkatle
sistemlerinin temel parametresi “süreç”tir. Dolayısıyla, incelendiğinde az önceki açıklamalar daha hızlı içselleşti-
başarısı, organizasyonun kâğıt üzerindeki şekli ne olursa rilebilecektir. Çizimde, üst yapıda işletmenin ve yönetim
olsun, süreçlere bütünsel bakış, birimlerin entegrasyonu karar seviyelerinin “parçala ve fethet” mantığında “sistem”
ve iş birliği ile gerçekleşebilir.
olarak anlamlandırılıp yönetme etkinliğinin artırılması
resmedilmektedir.
Prof. Dr. Yılmaz Gökşen
DEÜ İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi
Yönetim Bilişim Sistemleri Bölümü