Page 11 - Dijital KobiEfor Kasım 2023
P. 11
‘İK Teknolojileri ve İK Teknolojileri ve planlanan geleceğine ulaşması için
Hizmetleri’nin bileşenleri Hizmetleri’nin işletmelere doğru ve problem çözücü adımlar
Uzmanlar, İK süreçlerinin daha faydaları atılmasını sağlayan İK’nın görev ve
verimli, etkin yönetilmesi için ‘İK Tek- • İstihdam stratejilerini oluştur- sorumluluğunda işe alımdan sonra
nolojileri ve Hizmetleri’nin belli başlı maktan, planlamaya ve uygulamaya, çalışanların işe başladıklarında çalış-
bileşenlerini şöyle sıralıyor: işe alımdan, çıkarmaya, şirket kurum ma ortamlarının uygunluğu, sağlıklı
• İnsan Kaynakları Bilgi Sistemi kültürünün geliştirilmesinden, insan iletişim, eşitlik, adalet, şeffaflık, hız,
(HRIS): İnsan kaynaklarının izlenmesi, kaynağının verimli kullanılmasına kalite, işletme, ürün ve hizmetlerin
veri devamlılığı ve raporlama yapmak kadar birçok alanda çözüm üreten ‘İK güvenliğinin sağlanması, yetenek ve
için kullanılan yazılım veya sistem. Ki- Teknolojileri ve Hizmetleri’, dijital dö- performans yönetimi, verimi arttırıcı
şisel bilgiler, maaş bilgileri, izin yöne- faaliyetler, eğitim ve etkinlikler, şirket
nüşüme şirketleri entegre ediyor, var-
timi, performans değerlendirmeleri hedeflerine yönelik planlamalar yap-
lıklarını sürdürmesinde ve onları ge-
ve diğer İK düzenini içerir. leceğe taşımada öncü rol üstleniyor. mak, müşteri ve çalışanlar arasında
• İşe Alım ve Başvuru Yönetimi. sorunların çözülebilmesi için aracılık
• Özellikle yapay zekâ ve bulut ta-
• Performans Değerlendirmesi ve yapmak, kişi veya kişilerin işten çıka-
banlı İK teknolojileri, şirketleri güçlen-
Yönetim: Hedef belirleme, geri bildi- dirmek için kurumsal stratejileri for- rılma sürecini takip etmek de var.
rim toplama ve performans analizi de müle etmeye, uygulamaya ve çalışan • Küresel marka olmada da önemli
bu kategoriye girer. bir yere sahip İK, daha nitelikli perso-
katılımını iyileştirmeye yönlendiriyor.
• Maaş ve İşgücü Yönetimi. nel çalıştırmayı, çalışanlardan, ürün
• ‘İK Teknolojileri ve Hizmetleri’
• Eğitim ve Gelişim Yönetimi. ve hizmet üretiminde daha fazla verim
• İş Sağlığı ve Güvenliği (İSG) Yö- ile kurum içinde çalışanların sağlı- almayı sağlıyor.
ğını korumak, sürdürülebilir bir sağ-
netimi.
• Kişisel İzleme ve Devam Takibi. İK Teknolojileri ve
• İnsan Kaynakları Analitiği. Hizmetleri’nde dikkat
• Mobil Uygulamalar: Çalışanlar
için erişilebilir İK hizmetleri sunan çekenler
mobil uygulamalar. Yapay Zeka (AI-Artificial Intelligen-
• Elektronik İş Belgeleri ve Dokü- ce) ve İK Teknolojisi, Human Resources
mantasyon (HR-İnsan Kaynakları-İK) Yazılımları;
• Çalışan İlişkileri Yönetimi: İşye- Yeni Nesil İK Yazılımları, İnsan Kaynak-
ri sorunları, disiplin yönetimi, şikayet ları Yönetimi / İK Yönetimi (HRM-Human
takibi ve çalışanlar arası iletişimi sağ- lık yönetimi sağlamak mümkün. Resources Management-HR Manage-
lamak için kullanılan araçlar. • Şirketin ileri bir seviyeye kendini ment), Dijital İK, E-İnsan Kaynakları
• Uzaktan Çalışma ve Esnek İş Mo- taşıyabilmesi, sağlıklı büyümesi ve Yönetimi (E-İKY), Bulut İK Yazılımı / Bu-
delleri. sürdürülebilirliği için stratejik önem- lut İK Programı, İnsan Kaynakları Bilgi
deki İK, daha çok işe alım ve müş- Sistemi / İK Bilgi Sistemi (İKBS-HRIS),
İK Teknolojileri ve teri ilişkileri olarak algılansa da bir Personel Takibi (PDKS) / Personel Bil-
Hizmetleri’nin süreçleri işletmenin tüm ilişkilerini kapsayan gi Sistemi, İK ve Organizasyon, İşe Alım
Uzmanlar, İK desteği sağlamak ve önemli bir iletişim birimi. Şirketin Yazılımları, İşe Alım ve Başvuru Yöne-
optimize etmek için İK Teknolojileri ve
Hizmetleri’nin bir dizi süreç içerdiğini be- İK Yönetimi (HRM) nedir?
lirtiyor ve ana süreçleri şöyle özetliyorlar:
İnsan Kaynakları Yönetimi (Hu- oluşturulması ve mevcut insan kayna-
• İşe Alım Süreci
man Resources Management-HR ğının verimli kullanılması için uygula-
• Performans Yönetimi
Management-HRM); “İşe alımdan iş- nan yöntemler ve süreçler bütünü.”
• Maaş ve İşgücü Yönetimi
ten çıkarmaya, müşteri, işveren, ça- Bir başka tanıma göre; “Bir iş-
• Eğitim ve Gelişim Yönetimi
lışan ilişkilerinin ve birbirleriyle ile- letmenin personel alımı, yönetimi
• İş Sağlığı ve Güvenliği (İSG) Yö-
tişiminin yönetilmesine, işgücünün ve performansıyla ilgili tüm ope-
netimi
ve şirketin verimliliğini artırmaya ve rasyonlarını ifade eden faaliyetlerin
• Kişisel İzleme ve Devam Takibi
sürdürülebilirliğini sağlamaya ka- bütünüdür. İşletmeden verimliliği
• İK Analizi
dar İK’nın bütün alanlarında şirketin sağlamak için sürecin tüm yönlerini
• Elektronik İş Belgeleri ve Bel-
planlanan geleceğine ulaşması için birbirine bağlar. Bilgi teknolojileriy-
geleme
doğru ve problem çözücü adımların le entegre HRM, iş gereksinimleri
• Çalışan İlişkileri Yönetimi
atılması” diye tanımlanıyor. için doğru politikaların oluşturul-
• Uzaktan Çalışma ve Esnek İş Mo-
Bir diğer tanımsa şöyle: “Şirketler- masını, işletmenin başarılı bir şe-
delleri Yönetimi
deki işe alım, daha iyi insan kaynağı kilde büyümesini sağlar.”
• İşten Çıkarma Yönetimi.
.DVÜP KobiEfor Dijital 11