Page 4 - Dijital KobiEfor Şubat 2023
P. 4

HABER



                                            1 Ocak’ta yürürlüğe girdi

                       Yeni e-Ticaret Kanunu ne getiriyor?


               E-ticaret sektörünün gündeminde,                 e-ticarette tekelleşmeyi ve haksız
               1 Ocak 2023’ten itibaren yürürlüğe               rekabeti engellemeye yönelik adımlar….
               giren yeni E-Ticaret Kanunu’ndaki son            Kuralların dışında davranan e-ticaret
               değişiklikler var. Lisans ücreti, reklam,        şirketlerine 20 milyon lirayı bulan ağır
               pazarlama ve lojistik kısıtlamaları,             cezalar da var.


                    -ticaret sektörünün günde-   Cenk Çiğdemli, bu
                    minde, 1 Ocak 2023 tarihinden  nedenle önümüzdeki yıl
               E itibaren yürürlüğe giren yeni  pazar yerlerinde satış
               ‘E-ticaret Kanunu’ndaki son deği- yapmak yerine kendi
               şiklikler var. Lisans ücreti, reklam,  e-ticaret sitesini aça-
               pazarlama ve lojistik kısıtlamaları  rak satış yapan firma
               en çok konuşulan maddeler ara- sayısında ciddi bir artış
               sında. Öte yandan e-ticarette tekel- olmasını beklediklerini
               leşmeyi ve haksız rekabeti engelle- paylaştı: “Örneğin; teks-
               meye yönelik adımlar atılmış olması  tilde şu anda bile pazar
               sektörde memnuniyetle karşılanı- yeri komisyon oranları
               yor. Yasanın, sektörde köklü bir de- yüzde 20. Buna maliyet
               ğişime yol açması bekleniyor.   artışlarından kaynaklı
                  Yeni yasayla birlikte pazaryerleri- masraflar da eklendiğinde, belli bir  karak kendi siteleri üzerinden satış
               nin üzerindeki maliyet baskısının daha  süre sonra astarı yüzünden pahalıya  yapmaya başlamıştı. Yeni yasayla bu
               çok artacağını belirten TOBB E-ticaret  gelebilir. Oysa bir satıcı kendi sitesini  trendin KOBİ’lere ve hatta bireysel
               Meclisi Üyesi ve Ticimax E-ticaret  açsa, pazar yerlerinde yaptığı kadar  satıcılara doğru inmeye başlayaca-
               Sistemleri Kurucu CEO’su Cenk Çiğ- satış yapmasını sağlayacak bir rek- ğını göreceğiz. Öte yandan geneli
                                 demli, “2023 yıl  lam harcaması cironun yüzde 5-15’i  yabancı şirketlerin kontrolünde olan
                                 genelinde pa- kadar olacaktır. Satıcıların kendi  pazaryerlerine aktarılan komisyon
                                 zaryerlerinden  e-ticaret sitelerini açması her ba- oranlarının ülkenin kendi iç dina-
                                 çıkıp kendi si- kımdan daha avantajlı hale gelecek  mikleri içinde pay edilecek olması
                                 tesini açan fir- ve e-ticarette tekelleşme kırılacak- da ekosistem açısından büyük bir
                                 ma sayısı arta- tır. Üstelik bir pazaryerinde tedarikçi  ivmelenme yaratacak ve yeni yerli
                                 caktır. Sektörde  konumunda olan satıcılar kendi site- markaların ortaya çıkmasına imkan
                                 farklı iş kolla- lerini açarak marka yaratma fırsatı  sağlayacaktır. Büyük pazaryerlerinin
                Cenk
                Çiğdemli         rından çok faz- yakalamış olacaktır” dedi.    reklam alanlarını kapatması da bü-
                                 la oyuncu var.   Yeni yasayla beraber özellikle kü- yük bir sorundu. Yeni yasa ile reklam
               Dijitalleşmeye odaklanan şirketler  çük oyuncular ile pazara yeni girecek  faaliyetlerinin kısıtlanması reklam
               ve özellikle KOBİ’ler adeta e-ticarete  oyuncuların önünün açılmasının he- olanaklarını tabana yayacaktır. Ka-
               akın ediyor. Türkiye’de 488.706 firma  deflendiğine değinen Çiğdemli, “Yeni  nunun 8. maddesine göre ‘30 milyar
               e-ticaret yaparken bunların 472.840  düzenleme yüksek pazar gücüne  işlem hacmi olan bir pazaryeri şir-
               tanesi pazar yerlerinden satış yapıyor.  sahip işletmelerin hareket alanları- keti bu tutarın yüzde 2 tutarında, 30
               Bu kadar hızlı büyüyen sektörde bazı  nın kısıtlanarak denetim ve gözetim  milyar üzeri işlem hacmi olanlar da
               düzenlemeler kaçınılmaz. E-ticarette  altına alınmasını sağlayarak şeffaf  binde 3 oranında reklam verebile-
               haksız rekabetin ve tekelleşmenin  ve adil bir rekabet ortamı sunacak- cekler. Yeni yasayla aracılık faaliyet-
               önüne geçilmesini amaçlayan bu  tır” diye konuştu.              lerine de kısıtlama geliyor. Pazaryer-
               yeni düzenleme, sektörü domine    Çiğdemli, yeni yasa ile sektörde  leri artık eğitim, kültür sanat, spor,
               eden işletmelerin gücünü sınırlan- dönüşüme uğrayacak konu başlıkla- gayrimenkul ve araba alım satım gibi
               dırmayı hedefliyor. Pazaryerlerine  rını ise şöyle özetledi: “Zaten pazar- alanlarda faaliyet gösteremeyecek.
               getirilen ekstra vergi, ceza ve reklam  yerlerindeki maliyetlerin ve komisyon  Ayrıca kendi markalarını da satama-
               kısıtlamaları maliyetlerinin artması- oranlarının artmasından dolayı son  yacaklar. Bunların dışında davranan
               na neden olacaktır. Maliyet artışlarını  bir iki yılda özellikle büyük hacimli  e-ticaret şirketlerine 20 milyon lira-
               da satıcılara yansıtacaklardır” dedi.   tekstil markaları pazaryerlerini bıra- yı bulan ağır cezalar söz konusu.”

               4 KobiEfor Dijital ìXEDW
   1   2   3   4   5   6   7   8   9