Page 4 - Dijital KobiEfor Şubat 2023
P. 4
HABER
1 Ocak’ta yürürlüğe girdi
Yeni e-Ticaret Kanunu ne getiriyor?
E-ticaret sektörünün gündeminde, e-ticarette tekelleşmeyi ve haksız
1 Ocak 2023’ten itibaren yürürlüğe rekabeti engellemeye yönelik adımlar….
giren yeni E-Ticaret Kanunu’ndaki son Kuralların dışında davranan e-ticaret
değişiklikler var. Lisans ücreti, reklam, şirketlerine 20 milyon lirayı bulan ağır
pazarlama ve lojistik kısıtlamaları, cezalar da var.
-ticaret sektörünün günde- Cenk Çiğdemli, bu
minde, 1 Ocak 2023 tarihinden nedenle önümüzdeki yıl
E itibaren yürürlüğe giren yeni pazar yerlerinde satış
‘E-ticaret Kanunu’ndaki son deği- yapmak yerine kendi
şiklikler var. Lisans ücreti, reklam, e-ticaret sitesini aça-
pazarlama ve lojistik kısıtlamaları rak satış yapan firma
en çok konuşulan maddeler ara- sayısında ciddi bir artış
sında. Öte yandan e-ticarette tekel- olmasını beklediklerini
leşmeyi ve haksız rekabeti engelle- paylaştı: “Örneğin; teks-
meye yönelik adımlar atılmış olması tilde şu anda bile pazar
sektörde memnuniyetle karşılanı- yeri komisyon oranları
yor. Yasanın, sektörde köklü bir de- yüzde 20. Buna maliyet
ğişime yol açması bekleniyor. artışlarından kaynaklı
Yeni yasayla birlikte pazaryerleri- masraflar da eklendiğinde, belli bir karak kendi siteleri üzerinden satış
nin üzerindeki maliyet baskısının daha süre sonra astarı yüzünden pahalıya yapmaya başlamıştı. Yeni yasayla bu
çok artacağını belirten TOBB E-ticaret gelebilir. Oysa bir satıcı kendi sitesini trendin KOBİ’lere ve hatta bireysel
Meclisi Üyesi ve Ticimax E-ticaret açsa, pazar yerlerinde yaptığı kadar satıcılara doğru inmeye başlayaca-
Sistemleri Kurucu CEO’su Cenk Çiğ- satış yapmasını sağlayacak bir rek- ğını göreceğiz. Öte yandan geneli
demli, “2023 yıl lam harcaması cironun yüzde 5-15’i yabancı şirketlerin kontrolünde olan
genelinde pa- kadar olacaktır. Satıcıların kendi pazaryerlerine aktarılan komisyon
zaryerlerinden e-ticaret sitelerini açması her ba- oranlarının ülkenin kendi iç dina-
çıkıp kendi si- kımdan daha avantajlı hale gelecek mikleri içinde pay edilecek olması
tesini açan fir- ve e-ticarette tekelleşme kırılacak- da ekosistem açısından büyük bir
ma sayısı arta- tır. Üstelik bir pazaryerinde tedarikçi ivmelenme yaratacak ve yeni yerli
caktır. Sektörde konumunda olan satıcılar kendi site- markaların ortaya çıkmasına imkan
farklı iş kolla- lerini açarak marka yaratma fırsatı sağlayacaktır. Büyük pazaryerlerinin
Cenk
Çiğdemli rından çok faz- yakalamış olacaktır” dedi. reklam alanlarını kapatması da bü-
la oyuncu var. Yeni yasayla beraber özellikle kü- yük bir sorundu. Yeni yasa ile reklam
Dijitalleşmeye odaklanan şirketler çük oyuncular ile pazara yeni girecek faaliyetlerinin kısıtlanması reklam
ve özellikle KOBİ’ler adeta e-ticarete oyuncuların önünün açılmasının he- olanaklarını tabana yayacaktır. Ka-
akın ediyor. Türkiye’de 488.706 firma deflendiğine değinen Çiğdemli, “Yeni nunun 8. maddesine göre ‘30 milyar
e-ticaret yaparken bunların 472.840 düzenleme yüksek pazar gücüne işlem hacmi olan bir pazaryeri şir-
tanesi pazar yerlerinden satış yapıyor. sahip işletmelerin hareket alanları- keti bu tutarın yüzde 2 tutarında, 30
Bu kadar hızlı büyüyen sektörde bazı nın kısıtlanarak denetim ve gözetim milyar üzeri işlem hacmi olanlar da
düzenlemeler kaçınılmaz. E-ticarette altına alınmasını sağlayarak şeffaf binde 3 oranında reklam verebile-
haksız rekabetin ve tekelleşmenin ve adil bir rekabet ortamı sunacak- cekler. Yeni yasayla aracılık faaliyet-
önüne geçilmesini amaçlayan bu tır” diye konuştu. lerine de kısıtlama geliyor. Pazaryer-
yeni düzenleme, sektörü domine Çiğdemli, yeni yasa ile sektörde leri artık eğitim, kültür sanat, spor,
eden işletmelerin gücünü sınırlan- dönüşüme uğrayacak konu başlıkla- gayrimenkul ve araba alım satım gibi
dırmayı hedefliyor. Pazaryerlerine rını ise şöyle özetledi: “Zaten pazar- alanlarda faaliyet gösteremeyecek.
getirilen ekstra vergi, ceza ve reklam yerlerindeki maliyetlerin ve komisyon Ayrıca kendi markalarını da satama-
kısıtlamaları maliyetlerinin artması- oranlarının artmasından dolayı son yacaklar. Bunların dışında davranan
na neden olacaktır. Maliyet artışlarını bir iki yılda özellikle büyük hacimli e-ticaret şirketlerine 20 milyon lira-
da satıcılara yansıtacaklardır” dedi. tekstil markaları pazaryerlerini bıra- yı bulan ağır cezalar söz konusu.”
4 KobiEfor Dijital ìXEDW