Page 31 - Dijital KobiEfor Kasım 2022
P. 31

Endüstrinin her alanında RPA:                                 işlere odaklanması sağlanarak, iş
           Tüm endüstriler ve tüm departman-                               yapış biçimlerinin hızla değişeceğini
           larda RPA kullanılabiliyor. Türkiye’de,                         öngörüyor.
           otomasyon, robot, cobot ve robot tek-
           nolojileri ve RPA’ların en yaygın kul-                            RPA süreçleri
           lanım alanlarından bazıları ise şöyle:                            RPA süreçleri adım adım iler-
           Otomotiv ve otomotiv yan sanayi, gıda,                          leyen bir çeşit zincirden oluşu-
           yiyecek ve içecek, havacılık, savun-                            yor. Öncelikli ve ilk adım, sürecin
           ma, sağlık, sanayi-üretim, bankacılık,   Dijital dönüşen ve Endüstri 4.0 yol- sağlıklı işlemesi için veri toplama.
           bankacılık dışı finansman, finans ve   culuğundaki her ölçekteki işletme,  Sistemi devreye alma öncesinde
           muhasebe, gayrimenkul, taşımacılık   KOBİ’ler, girişimler, kurum, kuruluş- toplanacak veriler için veri kayna-
           ve lojistik, makine, metal, beyaz eşya,   lar, tekrarlanan görevlerden kurtul- ğı ve hangi verilerin değerlendiri-
           yüksek hassasiyet gerektiren elekt-  mak ve işgücünü daha verimli işlerde  leceği belirleniyor. RPA robotları,
           ronik ve montaj, ambalaj. Yakın ge-  değerlendirmek, zaman ve maliyet  modern ve geleneksel pek çok uy-
           lecekte ise hizmet, eğlence ve turizm   tasarrufu sağlamak için yapay zeka  gulamadan veri alımı yapabiliyor.
           sektörlerinde de kullanımının artaca-  destekli RPA’ları kullanıyor. RPA’lar,  Bunlar arasında çeşitli web site-
           ğı öngörülüyor.                 işgücünü taklit yeteneği ile çalışanla- leri, portaller, veri tabanları, PDF,
                                           rın iş süreçlerinde yinelemeye dayalı  MS Excel, XML gibi formatlarla
             Metaverse’te de RPA’lar       görevlerini otomatikleştirerek ortaya  kaydedilmiş dosyalar bulunuyor.
             Uzmanlara göre 2022’nin tek- çıkabilecek insan hatalarını önleye-  RPA, verileri bir yerden alıp başka
           noloji trendleri arasında en dikkat  bildiği gibi, iş süreçlerine hız, verim- bir yere aktarmanın yanı sıra birden
           çekenlerinden biri de RPA’lar, doğal  lilik ve kalite kazandırıyor. Güvenilir,  fazla kaynaktan veri toplayabiliyor,
           dil işleme ve akıllı belge işleme gibi  basit, akıllı ve ölçeklenebilir RPA’lar  böylece çok daha kompleks bir yapı-
           teknolojiler. Bu teknolojiler kural ta- birçok işletmede kullanılıyor.   dan maksimum faydayı elde edecek
           banlı süreçleri otomatikleştirerek   Dünya Ekonomik Forumu’nun  bilgiler edinmeye yardımcı oluyor.
           kuruluşların kaynaklarını stratejik  (WEF) yayımladığı rapora göre;  Sürecin sağlıklı yürüyebilmesi için
           işlerde etkin bir şekilde kullanmala- 2025  itibarıyla, tüm işyerlerindeki  toplanan verilerin doğrulanması da
           rına yardımcı oluyor. Uzmanlar ‘Akıllı  görevlerin yarısı makineler ve robot- gerekiyor. Robotlar bu aşamada da
           Robotik Otomasyon’un sıçramalarla  lar tarafından yapılacak. Uzmanlar,  devreye girerek gerekli doğrulamayı
           büyüyeceğine inanıyor. Büyük, kar- Yapay  Zeka, Büyük Veri (Big Data),  sağlıyor. Bu doğrulama yeteneği yal-
           maşık ve pahalı robotların maliyet- Nesnelerin İnterneti (IoT); Endüstri- nızca verinin kendisiyle sınırlı değil,
           lerini karşılamayan küçük üreticiler,  yel Nesnelerin İnterneti (IIoT), 5G gibi  örneğin; fotoğrafın da yüklendiği bir
           imalat endüstrisinde yeni nesil işbir- teknolojilerle birlikte daha fazla veri  form üzerinde farklı kaynaklardan ya-
           likçi robotlar, cobotlar ve RPA’lar ile  analisti, yazılım geliştiricisi ve sosyal  pılacak ek bir doğrulama, işe alım gibi
           daha etkin rekabet gücü kazanacak.   medya uzmanı, müşteri hizmetleri  süreçlerde insan kaynaklarına artı
             Robotların gelecekte uzay çalışma- gibi ‘farklı insan özellikleri’ne dayalı  değer olarak geri dönüyor. Sürecin bir
           larında da yaygın biçimde kullanılaca- iş rollerinin ön plana çıkacağını, ba- sonraki aşamasında verinin işlenerek
           ğını öngören uzmanlar, bugün içinse  sit, kol gücüne dayalı rutin işlerin;  ilgili raporun hazırlanması yer alıyor.
           Metaverse’in önemli bir parçası hali- veri girişi ve fabrika işçiliği gibi tekrar  Robotların kurguya uygun şekilde
           ne geleceğini kaydediyorlar. Robotlar  eden ve tehlikeli işlerin; yapay zeka  gerçekleştirdiği bu uygulamanın ar-
           ve özellikle RPA’ların fiziksel ve sanal  destekli robotlar, cobotlar, robot tek- dından belirlenmiş formata uygun ra-
           dünyalar arasında köprü kurmak için  nolojileri ve RPA’lar tarafından yapı- porlar hazırlanıyor ve ilgili yetkililere
           kullanılabileceği öngörülüyor.  lacağını, ve çalışanların daha değerli  gönderimi gerçekleştiriliyor.
               RPA nasıl çalışır?


               RPA ile devreye alınan yazılım ro- met alınan kurum, sürecin başında  liyor, 7/24 çalışabiliyor. Robot, çalışır-
             botları tıpkı ‘bir insan gibi’ çalışıyor.  işletmeye uygun bir robot geliştiriyor.  ken yemek veya ihtiyaç molası verme
             Şirketin bir çalışanı gibi belirlenmiş  Bu robot, işletmenin mevcut iş akış- ihtiyacı duymaz, tüm işlemleri ta-
             saatlerde ilgili sistemlere, uygula- larında bir değişiklik yapmasına ge- mamladıktan sonra bir sonraki günün
             malara ve verilere erişiyor, tıpkı bir  rek kalmadan tamamen uyumlu bir  görevleri için hazır bir şekilde saatini
             çalışan gibi bu verilerden çeşitli ra- şekilde görevleri üstleniyor ve rutin,  bekliyor. RPA ile çalışanlar ve yöneti-
             porlar oluşturuyor ve bunları ilgili kişi  tekrarlayan süreçlerin tamamlanma- ciler, sabah mesailerine başladığında
             veya sistemlere yönlendiriyor. Teknik  sını sağlıyor. Bunu yaparken de mesai  ilgili raporlar çoktan hazırlanmış olu-
             açıdan bakıldığında ise RPA için hiz- saatlerinden bağımsız hareket edebi- yor, ekranlarında bulabiliyorlar.
                                                                                  .DVÜP      KobiEfor Dijital 31
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36