Page 21 - KobiEfor Dijital Mart 2022
P. 21
Rapor’da, Dünya’da ve Türkiye’de e-ticaretin gelişimi ve yakın dönem gelişmeleri
incelenirken, sosyal ticaret, etkileyici pazarlama, doğrudan tüketiciye satış, e-ihracat
ve Çin pazarı gibi güncel başlıklar üzerine değerlendirmeler de sunuluyor.
• Dünya’da nüfus artışı, geç-
miş yıllara göre yavaşlamış olsa
da gelişmekte olan ülkelerdeki
genç nüfus oranı, gelişmiş ülke-
lere göre yüksek kalmaktadır.
• İnternet penetrasyon oranı
yüzde 90’lara yaklaşan gelişmiş
ülke oranlarıyla karşılaştırıldı-
ğında, 2016 yılında Türkiye’de
yüzde 58 olan internet penet-
rasyonu hızla yükselmiş ve 2020
itibarıyla yüzde 78 seviyesine
ulaşmıştır.
• Mobil cihazların e-ticarete
etkisi sadece kullanıcı ve tüketi-
ci tarafında değil üretici ve sağ-
layıcılar tarafında da katkı sağ-
lamaktadır. e-ticaret satışı ile e-ticaret pa- alışverişi harcamaları, ABD’de
• Türkiye’de 2015 ve 2020 yıl- zarının en güçlü oyuncusudur. yüzde 54 büyüyerek 95.8 milyar
ları arasındaki hanehalkı cihaz Onu 794.50 milyar ABD Doları ile Amerikan Doları olarak ger-
sahiplik oranlarına bakıldığında Amerika Birleşik Devletleri takip çekleşmiştir. Bu rakam toplam
en büyük sıçrayışın akıllı telefon etmektedir. Ardından İngiltere, e-ticaret harcamalarının yüzde
ve tabletlerde olduğu görülmek- Japonya, Güney Kore ve Alman- 12’sine, gıda alışverişi harcama-
tedir. ya gelmektedir. larının yüzde 7.4’üne denk gel-
• 2020 yılında küresel olarak • Dünyada son 5 yılda katla- mektedir.
3.6 milyar sosyal medya kulla- narak büyüyen e-ticaret hacmi, • 2020 yılının son yarısın-
nıcısı bulunmakta olup 2025 yı- COVID-19 ile birlikte beklentile- da Türkiye’nin e-ihracatı 1.42
lında ise bu rakamın 4.41 milyar rin üzerine çıkmış ve rekor dü- milyar ABD Doları olarak
olması beklenmektedir. zeylere ulaşmıştır. kaydedilmiştir.
• Dünyada 16-64 yaş aralığın- • Türkiye’de istihdamın yüzde • Türkiye’nin en çok sınır ötesi
daki kullanıcılar internette gün- 72’si KOBİ’ler tarafından sağ- e-ticaret yaptığı ülkeler Alman-
lük ortalama 6 saat 54 dakika lanmaktadır. Türkiye’de elekt- ya, ABD ve İngiltere’dir.
geçirirken, sosyal medya da ge- ronik satış yapabilen şirketlerin • Türkiye e-ihracat kapsa-
çirilen süre 2 saat 25 dakika ile sayısında artış yaşanması için mında gönderilerde en çok satış
ölçülmektedir. KOBİ’lerin dijitalleşmesi ve bu yapılan ürün kategorileri; ha-
• 2020 yılında dünya gene- konuda olgunluk düzeylerinin zır giyim, ev eşyaları, süsler ve
linde yapılan e-ticaret ödeme- yükseltilmesi gerekmektedir. aydınlatma cihazları, otomotiv
lerinin yüzde 44.5’i dijital/mobil • 2021 yılının ilk yarısında ürünleri olarak sıralanmaktadır.
cüzdan ile yapılmıştır. 2024 yılına ülkemizde e-ticaret hacmi 161 Raporda 4 ana başlıkta çözüm
gelindiğinde dijital/mobil cüzdan milyar TL olarak gerçekleşmiş önerileri bulunuyor:
ile ödemelerin yüzde 51.7 düze- olup geçen yılın aynı dönemine 1) E-ihracat stratejisi, güm-
yinde olması beklenmektedir. göre reel büyümede yüzde 49 rük süreçleri ve mevzuat, tebliğ
• Türkiye’de mobil temassız oranında artış gerçekleşmiştir. iyileştirmeleri
yapılan ödeme işlem adeti, 2020 • 2019’dan 2020 yılına geçer- 2) Lojistik ve taşıma konula-
yılında 10 milyon 281 bin, 2021 ken e-ticaret rakamlarında en rında atılabilecek adımlar,
yılında Aralık ayına kadar olan fazla artış gösteren kategorinin 3) Markalaşma üzerine ça-
11 aylık dönemde ise 18 milyon yüzde 283’lük bir artış ile gıda lışmalar ve dijital pazarlamanın
701 bin olarak gerçekleşmiştir. süpermarket olduğu görülmek- önemi
• 2020 yılı itibarıyla Çin 2.29 tedir. 4) Organizasyon yapısı ve
trilyon ABD Doları tutarında • 2020 itibarıyla çevrimiçi gıda müşteri deneyimine odaklanma.
Mart 2022 KobiEfor Dijital 21