Page 8 - KobiEfor-Kasim-2020
P. 8

DİJİTAL


                                        çalışmalarına  devam      •  E-posta  alanında  yapay  zeka  uygulamaları,
                                        ediyor. Akıllı asistanlar   spam filtreleri, akıllı e-posta sınıflandırması.
                                        2020’de, insan seslerini   •  Bankacılık ve kişisel finans alanında yapay
                                        gürültülü arka planlar-  zeka uygulamaları.
                                        dan izole edecek ve dili   • Sosyal medya alanında yapay zeka uygulama-
                                        gerçek zamanlı olarak   ları.
                                        doğru bir şekilde işle-   • Sağlık sektöründe yapay zeka uygulamaları.
                                        yerek kullanacaklar.      • RPA (Robotik Süreç Otomasyonu).
                                          • İnternet bağlantılı
                                        araçlar, otonom insan-    Türkiye Yapay Zeka Haftası (TR AI Week)
               sız hava araçları, otonom araçlar, akıllı şehirler:   Türkiye’nin lider şirketleri, teknoloji devleri, yerli
               İnternet bağlantılı araçlar, insansız hava araçları ve   ve yabancı 110 konuşmacı ile yapay zeka girişimleri-
               akıllı şehirlere 5G kombinasyonu ile bir adım daha   nin katıldığı Türkiye Yapay Zeka Haftası (TR AI Week)
               yaklaşılacak. Tesla bu gelişmelerde ipi göğüslüyor   gerçekleştirildi. Açılışta TRAI Kurucusu Halil Aksu,
               fakat Intel, Nvidia, Qualcomm, BMW, Volvo, Ford gibi   Türkiye Yapay Zeka İnisiyatifi’nin kuruluşunu ve ama-
               şirketler Uber ile ortak stratejiyle filolar inşa ediyor.   cını anlattı: “Yapay zeka medeniyetimizin yeni işletim
               Amazon ise drone’lar ile kargolarımızı kapıya gön-  sistemi olacak. 2017’de henüz erken dönemdi. Şimdi
               dermeyi hedefliyor.                              150+ yapay zeka girişimi sayıyoruz, her ay 5-10 tane
                                                                ilave ediyoruz. Yapay zeka ile birlikte yaşamayı öğre-
                                                                neceğiz. Çünkü yapay zeka hayatımızın her alanında
                                                                var olacak. Yapay zeka görüntü işlemeyle insan gözün-
                                                                den iyi görmeye, ses işlemeyle insan kulağından daha
                                                                iyi duymaya, doğal dil işlemeyle insandan çok daha iyi
                                                                ve hızlı anlamaya başladı. Tüm bu özellikler de yapay
                                                                zekanın eğitime, finansa, otomotive, perakendeye ve
                                                                daha birçok sektöre değer katmasını sağlıyor.”
                                                                  Türkiye  Bilişim  Vakfı  Başkanı  Faruk  Eczacıba-
                                                                şı, Türkiye Yapay Zeka İnisiyatifi ile Türkiye Bilişim


                 ven”  unsurunu  içeriyor;  etik, dürüstlük,  açıklık,   ne daha yakın yerleştirildiği bilgi işlem topolojisi”.
                 hesap verebilirlik, yeterlilik ve tutarlılık. Önyargı-  Kenara daha fazla özerklik kazandırmak, trafiğin
                 lı yapay zeka algoritmaları hem toplumu hem iş   ve işlemenin lokal olmasını sağlar ve gecikmeyi
                 dünyasını hem de bireyleri olumsuz şekilde etki-  azaltır. Gartner bu yeni trendin, üretim veya pera-
                 leyecek; sosyal ve siyasi kutuplaşmaya yol açacak.   kende gibi belirli sektörler için IoT dünyasına duyu-
                 Gartner’a göre çözüm, şirketlerin, kurumların ve   lan ihtiyaçtan kaynaklandığını belirtiyor. Robotlar,
                 hükümetlerin algoritmik karar                                dronlar, otonom araçlar da dahil
                 verme süreçlerini şeffaf bir şekil-                          olmak üzere karmaşık uç cihaz-
                 de açıkladıkları “açıklanabilir ve                           ların ortaya çıkışı da bu değişimi
                 etik bir yapay zeka”. Veri gizliliği                         hızlandırdı. Uzun vadede Gartner,
                 ve veri sahipliği de önemli. Gart-                           çok çeşitli “nesnelerde” daha az
                 ner, insanların kişisel bilgilerinin                         yapılandırılmış mimariler bekliyor.
                 kamu kurumları ve özel kurum-                                Böyle sistemlerde, kenar katman-
                 lar tarafından nasıl kullanıldığını                          ları, merkezi veri merkezlerine
                 bilme hakkına sahip olduğunu                                 ve bulut hizmetlerine bağlanıyor.
                 vurguluyor. Avrupa’da GDPR, özel sektördeki veri   Gartner, 2028’e kadar sensör, depolama, hesapla-
                 kullanımını düzenliyor, ancak kamu sektörü için   ma ve gelişmiş yapay zeka özelliklerinin kenar ay-
                 herhangi bir yasal düzenleme bulunmuyor. Gart-  gıtlarına gömülmesinde bir artış bekliyor.
                 ner, 2020 sonuna kadar dijital olarak güvenilir şir-  Trend 7: Dağıtılmış Bulut (Distributed Cloud):
                 ketlerin, olmayanlara göre dijital kanallardan yüz-  Gartner, dağıtılmış bulutu “genel bulut hizmetleri-
                 de 20 daha fazla kar elde etmesini bekliyor.   nin, bulut sağlayıcılarının veri merkezleri dışındaki
                   Trend 6: Güçlendirilmiş Kenar (The Empowe-   farklı konumlara dağıtılması” olarak tanımlıyor.
                 red Edge): Gartner’a göre, kenar bilişimi “bilgi   Şimdi, özel ve hibrit bulut seçeneklerinin bulundu-
                 işleme ve içerik toplama ve dağıtma işleminin, bu   ğu, şirketlerin kendilerine özel bulut sistemlerini
                 bilginin kaynaklarına, depolarına ve tüketicileri-  kullandığı ve verilerini kendi veri merkezlerinde


               8 KobiEfor Dijital Kasım 2020
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13