Page 5 - KobiEfor-Kasim-2020
P. 5

rek ve verilerdeki kalıpları tanıyarak belirli görevleri
                         Yapay Zekâ (Al) nedir?                 yerine getirecek şekilde eğitilebilir.
                                                                  Siber güvenlik konusuna dikkat: Endüstride ya-

                       Yapay Zekâ, (AI), “görevleri yerine      pay zeka kullanımında dikkat edilmesi gereken en
                                                                önemli nokta; siber güvenlik. Dünyaca ünlü araş-
                   getirmek için insan zekâsını taklit eden ve   tırma şirketi Gartner’ın, açıkladığı 2020 Teknoloji
                   topladıkları bilgilere göre yinelemeli olarak   Trendleri Raporu’nda da belirttiği gibi yapay zeka
                    kendilerini iyileştirebilen sistemler veya   ve özellikle makine öğrenmesi geliştikçe ve gerçek
                  makineler” olarak tanımlanıyor. Yapay Zekâ,   kullanım alanları oluştukça, karşılaşılan zorluklar
                   insanların dünyayı nasıl algıladığını ve ona   ve güvenlik riskleri daha da belirgin hale geliyor.
                   nasıl tepki verdiğini taklit etmek ve bunları   Yapay zeka model hırsızlığı veya sistemin yanlış ka-
                            aşmak ilkesiyle çalışır.            rar  vermesine  sebep  olabilecek  saldırılar  bunlar-
                                                                dan bazıları. Bu nedenle yapay zeka teknolojilerini
                                                                kullananlar; yapay zeka destekli sistemlerini, kötü
                  Yapay Zekâ (Al-Artificial                     amaçlı siber saldırılardan korumak ve gerekli siber

                  Intelligence) Uygulamaları                    güvenlik önlemlerini almak zorunda.
                  Yapay Zekâ (Al-Artificial Intelligence), daha faz-
               la verimlilik, yeni gelir fırsatları ve daha yüksek
               düzeyde müşteri sadakati elde etmek isteyen tüm
               işletmeler için stratejik bir zorunluluk haline geldi.
               Yapay Zeka, (AI), makinelerin deneyimden öğren-
               mesini, yeni girdilere uyum sağlamasını ve insan
               benzeri görevleri gerçekleştirmesini mümkün kılar.
               Satranç oynayan bilgisayarlardan otonom araçlara
               (kendi kendine giden arabalara) kadar derin öğren-
               me ve doğal dil işlemeye dayanır. Bu teknolojileri
               kullanarak bilgisayarlar, büyük miktarda veri işleye-



                 “persona” ve “yolculuklar” kavramlarına odak-  turmalarını da öneriyor.
                 lanması öneriliyor. Raporda  “akıllı yaşam alanı”   Trend 2: Çoklu Deneyim (Multiexperience):
                 kavramı, “insan ile teknoloji sistemlerinin açık,   Gartner, çoklu deneyimi; “insanların dijital dün-
                 bağlantılı, koordine ve akıllı ekosistemlerde etki-  yayı çok çeşitli cihazlar ve duyusal temas nok-
                 leşime girdiği fiziksel ortam” olarak tanımlanıyor.   taları ile algılama, onunla etkileşim içine girme
                 Gartner “insan merkezli akıllı alanlar” kavramını   ve onu kontrol etme biçimi ile ilgilenir” diye ta-
                 bu 10 trendin nihai hedefi olarak görüyor. Bu tek-  nımlıyor. Gartner’a göre 2028’de dijital dünyayla
                 noloji trendleri neler?                                      etkileşimimizde daha dramatik
                   Trend 1: Hiper Otomasyon                                   değişiklikler göreceğiz. Diyalog
                 (Hyper Automation): Otomasyon,                               bazlı platformlar, sanal gerçek-
                 yapay zeka ve makine öğrenmesi                               lik, artırılmış gerçeklik, karmaşık
                 gibi ileri teknolojilerin dahil olma-                        gerçeklik deneyimlerimizi “çok
                 sı ile “hiper” hale geliyor. Bu tek-                         boyutlu ve çok temas noktalı”
                 nolojiler, müşterilerle doğrudan                             hale getiriyor. Artık arayüzlerin
                 etkileşim içinde olan chatbot ve                             kullanıcıyı anlaması gerekiyor, bu
                 sanal kişisel asistanlar (VPA) sa-                           süreç teknoloji okuryazarı insan-
                 yesinde self servis otomasyonu da mümkün kılıyor.   lardan, insan okuryazarı teknolojilere geçiş ola-
                 Hiper otomasyon kapsamındaki işler sadece ope-  rak tanımlanıyor. Çoklu deneyim, geleneksel bilgi
                 rasyonel değil, aynı zamanda düşünme, tasarlama   işlem cihazları, giyilebilir cihazlar, otomobiller,
                 ve değerlendirme gerektiren alanları da kapsıyor.   çevresel sensörler ve tüketici cihazları da dahil ol-
                 Gartner’a göre; bu çok hızlı bir trend ve şirketlerin   mak üzere uç cihazlarla yapılan tüm etkileşimleri
                 olası tüm iş süreçlerini bu kapsamda düşünmeleri   içeriyor. 2029 ve sonrasında birçok nesne ve nokta
                 ve otomatikleştirmeleri gerekli. Hiper otomasyon,   da birer bilgisayar olacak.
                 hiper-çevik çalışma modelleri ve araçları da ge-  “Sürükleyici deneyim (immersive experien-
                 rektiriyor. Gartner, işletmenin dijital ikizlerini oluş-  ce)”: Gartner, “Artırılmış gerçeklik, sanal gerçek-

                                                                                       Kasım 2020 KobiEfor Dijital 5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10