Page 38 - KobiEfor_Temmuz_2020
P. 38

HABER



          recek şekilde hazırlamalı. Öncelikle devletin sağla-
                                                             TOSYÖV Ekonomi Çalışma Grubu
          dığı teşvik paketlerinden yararlanmalı, likiditeleri
          bozulmamalı. Tüm finansal kuruluşlar aracılığıyla  Prof. Dr. Işın Çelebi
          kontrollü şekilde düşük maliyetli, daha uzun vadeli  (T.C. Ekonomiden Sorumlu Devlet eski Bakanı)
          krediler kullandırılmalı.                        Ayfer Yılmaz
            • Kullanılacak finansal destek ve teşviklerin ve-  (T.C. .Ekonomiden Sorumlu Devlet eski Bakanı)
                                                           Ali Coşkun
          rimli ve doğru kanallarda değerlendirilmesi ekono-
                                                           (T.C.  Sanayi ve Ticaret eski Bakanı)
          mik canlanma açısından oldukça önemli. KOBİ’ler
                                                           Ahmet Kenan Tanrıkulu
          teşviklere başvururken yapacakları projeleri plan-
                                                           (T.C.  Sanayi ve Ticaret eski Bakanı)
          lamalı, teşvike neden ihtiyacı olduğunu anlatmalı.   Hilmi Develi
            • Devletin sağladığı teşvikler devamlı olmalı. Kısa  (20. Dönem Denizli Milletvekili-KOSGEB eski Başkanı)
          çalışma ödeneği belirli müddet daha devam ettiril-  Prof.Dr. Tamer Müftüoğlu
          meli. Finansal destek paketlerine ek olarak tüm sek-  (Rekabet Kurulu eski Başkanı)
          törlerde faaliyet gösteren firmalara yönelik vergi  Prof.Dr. Ramazan Aktaş
          oranları azaltılmalı, enerji ve hammadde kullanımla-  (TOBB ETÜ İşletme Bölüm Başkanı)
          rına yönelik teşvikler ve vergi destekleri sağlanmalı.   Ferit Parlak
            • Sürdürülebilirlik için KOBİ’ler faaliyet alanları-  (Dünya Gazetesi Ankara Temsilcisi)
          nı ve çalışma politikalarını olası gelecek dalgalara
          ve krizlere göre düzenlemeli. İzolasyon sürecinde  tim devamlılığı için tedarik zincirindeki anlaşmalar
          geçilen evden çalışma, çevrimiçi satışlar gibi faali-  yeniden yapılandırılmalı, alınan siparişlerin zaman-
                                                          ları da düzenlenmeli. Üretim süreçlerinde  zaman
          yetlerin devamında olmazsa olmaz koşulların uy-
                                                          zaman yaşanacak aksamalar karşısında stoklama
          gulanabilirliği şirket politikalarıyla ayarlanmalı, bu
                                                          konusunda adımlar atılmalı. İşletmeler stok yöne-
          konuda sistematik planlar, çevrimiçi alt yapılar
                                                          timi konusunda revizyona gitmeli, yönetilebilir dü-
          oluşturulmalı. KOBİ’lere, maddi teşviklerin yanında
                                                          zeyde stok oluşturmalı.
          sistemsel eğitimler de verilmeli.
                                                            • Yerel yönetimler ticaretteki daralmayı hafifle-
            • KOBİ’ler yeni politikalarında çalışanların ve
                                                          tebilir, üretici ve tüketicinin bir pazar ortamında bir
          müşterilerin hijyenini ve sağlığını korumaya yönelik
          düzenlemeleri yapmalı. Şirket hedefleri konulur-  araya getirilmesinde köprü görevi görebilirler.
          ken gerekli hijyen koşulların sağ-                             • Teknoloji ve sağlık sektörlerin-
          lanması ve kalite standardına sahip                         de faaliyet gösteren KOBİ’ler, bu dö-
          ürünlerin üretilmesi tüketicilerin                          nemde alması gereken tedbirlerin
          taleplerinde iyi yönlü hareket için                         yanında oluşacak fırsatları da yakın-
          öncü koşul olmalı.                                          dan takip etmeli.
            • Yetkili devlet kurumları doğru-                            • Teknoloji, sağlık ve eğitim faali-
          dan ya da dolaylı olarak finansal ku-                       yetleri için yapılacak yeni ve iyi plan-
          ruluşlar aracılığıyla KOBİ’lere yöne-                       lanmış projelerde salgın öncesinde de
          lik düşük faizli ve ödeme vadesi salgın etkilerinin bi-  yoğun verilen ve bu dönemde artması beklenen Ar-
          timine göre düzenlenmiş kredileri ulaşılabilir kıl-  Ge teşviklerine yönelik gerekli başvurular yapılmalı.
          malı. KOBİ’ler kendi yapısına en uygun doğru borç-  • Ar-Ge faaliyetlerine yönelik yatırımlar artmalı.
          lanma yöntemleri kullanmalı.                    Çalışma şekillerinin yeniden düzenlendiği, eğitim
            • KOBİ’lerin önceki borçlarının ödeme planların-  alanında hızlı adımların atıldığı bu dönemlerde ha-
          da yapılandırmalara gidilmeli.                  yatı kolaylaştırmaya yönelik projelerin yapılması
            • Likit kaynaklar oluşturmak açısından vadeli  olumsuz etkileri terse çevirebilir. Örneğin; ilaç
          satış yapan tüm şirketler için alacaklar konusunda  sektöründe aşı ve tıbbi malzeme üretiminde Ar-
          da düzenlemeler yapılmalı.                      Ge’nin önemi büyük.
            • Destek programlarında sektörlerin ve şehirle-  • İlaç sektöründe salgına yönelik etkilerin azal-
          rin üretim ağlarındaki yer alışları ve önemlerine  tılması ve hatta bitirilmesi amacıyla yatırımlar artı-
          göre dikkat edilmeli, bu anlamda ağırlığı olan sek-  rılmalı. Bu konuda faaliyet gösteren KOBİ’lere
          törlere öncelik verilmeli. Özellikle seyahat kısıtla-  maddi teşvikler verilmeli ve akademik anlamda
          malarına ve sosyal izolasyona fazlaca bağımlı olan  mentörlük gibi danışmanlık destekleri, kritik bir
          ulaşım, turizm, restoran ve mağazacılık gibi hizmet  adım olacaktır.
          yoğun sektörler, müşteri potansiyellerini daha iyi  • Yapılacak projelerde risk yönetimi konusunda
          incelemeli. Müşterilerinin gelirlerinde azalış olma  da uzmanlardan destek alınmalı.
          ihtimalini dikkate alarak uygun fiyatlı ürün veya pa-  • Çalışanların girişimci davranışları teşvik edil-
          ketler sunarak olası müşteri sayısını artırabilirler.  meli, kendilerini geliştirmelerine yönelik fırsatlar
          • İmalat alanında faaliyet gösteren KOBİ’lerin üre-  verilmeli.

          38 KobiEfor Temmuz 2020
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43