Page 96 - KobiEfor_Haziran_2020
P. 96

PAZAR/ÜLKE



          ‹hracatta


          sürpriz var


          Her krizin bir fırsata
          dönüşebileceğinin örneğini ihracatta
          yaşadık. Türkiye İhracatçılar Meclisi
          verilerine göre 10 Mart-10 Mayıs
          dönemleri arasında 4 sektörde rekor
          büyümeye imza atıldı. Türkiye,
          küresel ticaretteki olumsuz tabloya
          rağmen sadece Nisan ayında
          53 ülkeye ihracatını 163 milyon dolar
          artırmayı başardı.
         P     andemi sürecinin etkileriyle birçok ülkede ih-  ABD Büyükelçileri ile online ortamda yapılan “TİM

                                                          Export Talks” panelleriyle salgın sonrası süreçte
               racatı bırakın üretim dahi zor yapılır hale gel-
               di. Türkiye bu süreçte pozitif ayrılarak üreti-
                                                          değerlendirmeyi sürdüreceklerini belirtti. Ticaret
          min yanısıra ihracattaki iddiasını kısmen sürdür-  hangi ürün ve sektörlerde fırsatların gelişeceğini
          meye gayret etti. 10 Mart 10 Mayıs dönemini kapsa-  Bakanlığı’nın ‘Temazssız İhracat’ uygulamasıyla
          yan ihracat performansında güzel bir gelişme ya-  ihracatın önündeki engellerin kaldırıldığını hatırla-
          şandı. Birçok sektörün ihracat kapasitesi düşmesi-  tan Gülle, “ ‘Yeni nesil ticaret diplomasisi’ faaliyet-
          ne rağmen fındık ve mamullerinde yüzde 32, yaş  leri kapsamında ihracatçılarımızın bu süreçten da-
          meyve ve sebzede yüzde 16, meyve sebze mamul-   ha fazla olumsuz etkilenmemesi adına sanal tica-
          lerinde yüzde 13, hububat, bakliyat ve yağlı tohum  ret heyetleri düzenleme noktasında çalışmalara
          mamullerinde ise yüzde 2’lik artış sağlandı.    başladık. Yaptığımız analizlere dayanarak hedef ve
            Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı İsmail  öncelikli ülkelerin 28’inin ticaret müşavirleri ve
          Gülle, Türkiye’nin aldığı tedbirlerin ve Mart ayının  ataşelikleriyle yapılan görüşmeler sonucu heyetle-
                            ikinci yarısına kadar kendisini  ri gerçekleştireceğimiz ülkeleri belirledik. İlk etap-
                            koruyabilmesinin etkisiyle ilk  ta sanal ticaret heyetlerimize Kenya, Özbekistan,
                            çeyrekte yüzde 5-6 büyümesini  Güney Kore ve Hindistan’la başladık” dedi.
                            öngördüklerini belirtti. Gülle,
                            Nisan ayı ihracat rakamlarının  En stratejik sektörler gıda ve medikal
                            virüs salgınının küresel ticaret  Tarım sektörü küresel salgının ortaya çıkardığı
                            üzerinde beklenen negatif et-  talep şoklarından en az etkilenen sektörler arasın-
                            kilerinin gözlemlendiği bir tab-  da yer aldı. Gülle, özellikle gıda ve medikal ürünle-
          İsmail            loya işaret ettiğini belirterek  rin stratejik sektör olduğunu belirterek şunları
          Gülle
                            şunları kaydetti: “İhracat ra-  söyledi: “Ülkemiz tedarik zincirinde ne kadar kritik
                            kamlarımız, Nisan ayında dü-  bir konumda olduğunu ve bu sektörlerde kendine
          şüşe işaret etse de bu rakamların ardındaki nice  yetmekle kalmayıp birçok dünya ülkesine tıbbi
          kahramanlıkları da öncelikle paylaşmak isteriz. Co-  malzeme yardımı yapabilecek güçte olduğu göster-
          vid-19 sürecinde daralan uluslararası ticaretin etki-  miştir. Üretim Seferberliği’nde kapasitemizi, artık
          lerini, ihracatta yaşanan kaybı telafi edecek başlıkla-  günde 50 milyon, aylık bazda 1.5 milyar seviyeleri-
          rı ve süreç sonunda oluşacak yeni dünya düzeninde  ne çekebilme hedefimize yakınız. Elbette çalışma-
          daha güçlü bir şekilde yer almak için eylem planla-  larımız ulusal düzeyle sınırlı değil. Türkiye'nin tüm
          rını devreye aldık. Biz hiç yılmadan ‘Dış Ticaret Faz-  hijyen ürünler ve maske üretiminde küresel ölçek-
          lası Veren Türkiye’ hedefine doğru giden yolda ka-  te önemli bir üretici ve tedarikçi olduğunu göster-
          rarlı yürüyüşümüzü sürdüreceğiz.”               mek adına, Türkiye Tanıtım Grubu olarak yurtdışın-
                                                          daki büyük alıcı grupların CEO’larına, işbirliği içeri-
            Sanal Ticaret Heyetleri Mayıs’ta başlıyor     sinde bulunduğumuz ülkelerin resmi kurumlarına,
            İhracatçılar için devreye aldıkları eylem planları-  kanaat önderlerine ve basın mensuplarına Türk hij-
          na değinen Gülle, bu kapsamda Çin, Hollanda ve  yen kiti gönderiyoruz.”

          96 KobiEfor Haziran 2020
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101