Page 44 - KobiEfor-Kasim-2020
P. 44

Türk KOBİ’leri Sanallaşan Dünyanın Neresinde



                   Bir KOBİ’nin dijital dönüşüm sürecini ciddi bir stratejik plana dayanmadan
                                   yapması sonuçları açısından olumsuz olabilir.
                       KOBİ’ler açısından ortaya çıkan yeni durum da hangi işlerin uzaktan
                      yapılabileceği ve uzaktan yapılan bu çalışmanın nasıl izleneceğidir.
                      Sanal şirket kavramı hızla gelişirken ortaya sanal ortamda yönetişim
                  sorunları çıkarmıştır. Bu sorunları da gidermek kuşkusuz dijitalleşmenin
                     sorunudur. Yeni dönemde yeni açılımlar yapmak dijitalleşmeyi doğru
                                              gerçekleştirmeye bağlıdır.

                   Dünyanın içerisinden geçtiği son                         nemde önümüzde duran en önemli
                 dönüşüm tüm oturmuş kavramları                             konu olmaya devam edecektir.
                 yıkarak yeni bir kavramlar toplulu-                          Ulusal koşullara bakarsak ora-
                 ğunun oluşmasına neden oldu. Artık                         da dijitalleşme ile ilgili bazı temel
                 yeni oluşan dünyada yeni kavramla-                         sorunlarımız olduğunu belirtmek
                 ra kendini uyumlaştırmayan herkes,                         isterim. Yerli bir işletim sistemimiz
                 nasıl yaşamın dışına hızla itiliyorsa,                     hala yaygın olarak kullanılmadığı
                 iş yaşamı dediğimiz yaşamın en kü-                         gibi bir arama motorumuz da henüz
                 çüğünden başlayarak, çok az sayı-                          yok. Arama motorlarından bazıları
                 daki en büyüklere kadar olan zinciri                       hızlı bir biçimde dünyanın en büyük
                 oluşturan KOBİ’ler açısından da bu                         sanal marketleri olma yolunda iler-
                 uyumluluk yaşamsal hale geldi.                             lemekteler. Bu durum ileride çok
                   Ben yeni yaşanan dönüşümü yu-    ğ  1H]LK .XOH\LQ        daha önemli sorunların ortaya çık-
                 karıdan aşağıya bir akış izleyerek        TOSYÖV           masına neden olabilir.
                 sizlerle paylaşmak istiyorum.       zƂŶĞƟŵ <ƵƌƵůƵ  ĂƔŬĂŶŦ    KOBİ’ler açısından sorunları-
                   Küresel olarak ne değişti ve bu                          mızın en önemli kısmını dijital dö-
                 bizi nasıl etkileyecek?                        nüşüm için gerekli olan işletme bazında strate-
                   Ulusal olarak ne değişti burada sorunlarımız ne?  jik plan eksikliği oluşturmaktadır. Biz işlerimizi
                   KOBİ’ler bu değişimlerin neresinde, sorunları-  plansız bir biçimde dijital ortama aktardığımız
                 mız neler?                                     zaman şu tip sorunlarla karşı karşıya kalmakta-
                   Küresel olarak en büyük değişim bence “Pazar”   yız. Diyelim ki dijital dönüşümle üretim hattımızda
                 kavramında ortaya çıktı. Hani eskiden de söylerdik   verimlilik artışı sağlayarak üretimimizi arttırdık.
                 “Dünya büyük bir pazar” evet ama bu pazar şim-  Bu durum iki yeni sorunun ortaya çıkmasına ne-
                 di çok daha küçük olmasına daha küçük, pazara   den olacaktır. Birinci sorun tedarik ile ilgili olarak
                 girmek eskisine göre daha kolay ama pazarda var   üretim artışından doğacak artı talebi karşılayacak
                 olmak ve varlığını sürdürmenin maliyeti ve bu ma-
                                                                hammadde ve malzeme bulma ve stok takibini ye-
                 liyetleri karşılamak hiç de ucuz değil ve her geçen
                                                                niden ele almamız gerekecektir. Bu sorunu çözdü-
                 gün daha fazla olacak. Değişik bir durum gündeme
                                                                ğümüz taktide ikinci sorun ise paketlemede ortaya
                 geldi doğrudan müşteriye yönelik ürün üreten şir-
                                                                çıkacaktır.
                 ketlerin uluslararası nitelikteki satış ağlarında ol-
                                                                  Bu nedenle bir KOBİ’nin dijital dönüşüm süre-
                 maları yeterli olmaktan çıktı. Sanal reklam pazarı   cini ciddi bir stratejik plana dayanmadan yapması
                 içerisinde büyük bütçeli firmalar çok daha fazla gö-
                                                                sonuçları açısından olumsuz olabilir.
                 rünürlük elde etmeyi başarmaktalar bu da küçük
                                                                  KOBİ’ler açısından ortaya çıkan yeni durum da
                 reklam bütçesi ya da hiç bütçesi olmayan KOBİ’ler
                                                                hangi işlerin uzaktan yapılabileceği ve uzaktan ya-
                 açısından en önemli sorunu oluşturmaktadır.
                   Küreselleşme ile birlikte bir yandan tedarik   pılan bu çalışmanın nasıl izleneceğidir. Sanal şir-
                 zincirleri etkinleşirken diğer yandan kritik malze-  ket kavramı hızla gelişirken ortaya sanal ortamda
                 meler için riskli bir hale geldi. Pandemi süreci ve   yönetişim sorunları çıkarmıştır. Bu sorunları da
                 uluslararası ilişkilerdeki kırılganlıklar, doğrudan   gidermek kuşkusuz dijitalleşmenin sorunudur.
                 tedarik zincirleri üzerinde etkili olmaya başladı. Al-  Yeni dönemde yeni açılımlar yapmak dijitalleş-
                 ternatif zincirler oluşturmak zorunluluğu yeni dö-  meyi doğru gerçekleştirmeye bağlıdır.


               44 KobiEfor .DVÜP
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49