Page 44 - KobiEfor-Kasim-2020
P. 44
Türk KOBİ’leri Sanallaşan Dünyanın Neresinde
Bir KOBİ’nin dijital dönüşüm sürecini ciddi bir stratejik plana dayanmadan
yapması sonuçları açısından olumsuz olabilir.
KOBİ’ler açısından ortaya çıkan yeni durum da hangi işlerin uzaktan
yapılabileceği ve uzaktan yapılan bu çalışmanın nasıl izleneceğidir.
Sanal şirket kavramı hızla gelişirken ortaya sanal ortamda yönetişim
sorunları çıkarmıştır. Bu sorunları da gidermek kuşkusuz dijitalleşmenin
sorunudur. Yeni dönemde yeni açılımlar yapmak dijitalleşmeyi doğru
gerçekleştirmeye bağlıdır.
Dünyanın içerisinden geçtiği son nemde önümüzde duran en önemli
dönüşüm tüm oturmuş kavramları konu olmaya devam edecektir.
yıkarak yeni bir kavramlar toplulu- Ulusal koşullara bakarsak ora-
ğunun oluşmasına neden oldu. Artık da dijitalleşme ile ilgili bazı temel
yeni oluşan dünyada yeni kavramla- sorunlarımız olduğunu belirtmek
ra kendini uyumlaştırmayan herkes, isterim. Yerli bir işletim sistemimiz
nasıl yaşamın dışına hızla itiliyorsa, hala yaygın olarak kullanılmadığı
iş yaşamı dediğimiz yaşamın en kü- gibi bir arama motorumuz da henüz
çüğünden başlayarak, çok az sayı- yok. Arama motorlarından bazıları
daki en büyüklere kadar olan zinciri hızlı bir biçimde dünyanın en büyük
oluşturan KOBİ’ler açısından da bu sanal marketleri olma yolunda iler-
uyumluluk yaşamsal hale geldi. lemekteler. Bu durum ileride çok
Ben yeni yaşanan dönüşümü yu- ğ 1H]LK .XOH\LQ daha önemli sorunların ortaya çık-
karıdan aşağıya bir akış izleyerek TOSYÖV masına neden olabilir.
sizlerle paylaşmak istiyorum. zƂŶĞƟŵ <ƵƌƵůƵ ĂƔŬĂŶŦ KOBİ’ler açısından sorunları-
Küresel olarak ne değişti ve bu mızın en önemli kısmını dijital dö-
bizi nasıl etkileyecek? nüşüm için gerekli olan işletme bazında strate-
Ulusal olarak ne değişti burada sorunlarımız ne? jik plan eksikliği oluşturmaktadır. Biz işlerimizi
KOBİ’ler bu değişimlerin neresinde, sorunları- plansız bir biçimde dijital ortama aktardığımız
mız neler? zaman şu tip sorunlarla karşı karşıya kalmakta-
Küresel olarak en büyük değişim bence “Pazar” yız. Diyelim ki dijital dönüşümle üretim hattımızda
kavramında ortaya çıktı. Hani eskiden de söylerdik verimlilik artışı sağlayarak üretimimizi arttırdık.
“Dünya büyük bir pazar” evet ama bu pazar şim- Bu durum iki yeni sorunun ortaya çıkmasına ne-
di çok daha küçük olmasına daha küçük, pazara den olacaktır. Birinci sorun tedarik ile ilgili olarak
girmek eskisine göre daha kolay ama pazarda var üretim artışından doğacak artı talebi karşılayacak
olmak ve varlığını sürdürmenin maliyeti ve bu ma-
hammadde ve malzeme bulma ve stok takibini ye-
liyetleri karşılamak hiç de ucuz değil ve her geçen
niden ele almamız gerekecektir. Bu sorunu çözdü-
gün daha fazla olacak. Değişik bir durum gündeme
ğümüz taktide ikinci sorun ise paketlemede ortaya
geldi doğrudan müşteriye yönelik ürün üreten şir-
çıkacaktır.
ketlerin uluslararası nitelikteki satış ağlarında ol-
Bu nedenle bir KOBİ’nin dijital dönüşüm süre-
maları yeterli olmaktan çıktı. Sanal reklam pazarı cini ciddi bir stratejik plana dayanmadan yapması
içerisinde büyük bütçeli firmalar çok daha fazla gö-
sonuçları açısından olumsuz olabilir.
rünürlük elde etmeyi başarmaktalar bu da küçük
KOBİ’ler açısından ortaya çıkan yeni durum da
reklam bütçesi ya da hiç bütçesi olmayan KOBİ’ler
hangi işlerin uzaktan yapılabileceği ve uzaktan ya-
açısından en önemli sorunu oluşturmaktadır.
Küreselleşme ile birlikte bir yandan tedarik pılan bu çalışmanın nasıl izleneceğidir. Sanal şir-
zincirleri etkinleşirken diğer yandan kritik malze- ket kavramı hızla gelişirken ortaya sanal ortamda
meler için riskli bir hale geldi. Pandemi süreci ve yönetişim sorunları çıkarmıştır. Bu sorunları da
uluslararası ilişkilerdeki kırılganlıklar, doğrudan gidermek kuşkusuz dijitalleşmenin sorunudur.
tedarik zincirleri üzerinde etkili olmaya başladı. Al- Yeni dönemde yeni açılımlar yapmak dijitalleş-
ternatif zincirler oluşturmak zorunluluğu yeni dö- meyi doğru gerçekleştirmeye bağlıdır.
44 KobiEfor .DVÜP