Page 102 - KobiEfor_Nisan_2019
P. 102

UZMAN



                                     “Sahip Olmad›¤›m›z Bir fieyi

                                     Kaybetmeyiz!...”


                                             toac› Filozof Epiktetos    Seneca, Marcus Aerilus, Epikte-
                                   S         söylemifltir bafll›ktaki sö-  tos, bu ö¤retinin önemli düflünür-
                                                                        leridir.
                                             zü. Kendisi bir köle olma-
                                             s›na ra¤men özgürlü¤üne
           Prof.Dr.                  kavuflmufl ve kölelikten filozoflu-  Birçok kadim ö¤reti ve inançlara
                                                                        ilham olmufl bu ö¤reti, bugün bir-
           Turgay Biçer              ¤a ulaflm›fl, söyledikleri ve yapt›k-  çok alanda fark›nda olmadan kul-
           turgay@marmara.edu.tr     lar› ile milyonlarca insan› etkile-  lan›lmaktad›r. SAT komandolar›-
                                     mifltir.                            n›n, sporcular›n, zor ve üst düzey
                                     Stoac› felsefe, do¤a ve do¤a ku-   görev üstlenen kiflilerin yetiflme-
                                     rallar›na uygun yaflay›p, adil, ce-  sinde Stoac›l›¤›n izleri vard›r.
           ‹nsan içsel               sur, ölçülü yaflamay› ve biraz da   Günümüz insan› çok aç›dan kufla-
           özgürlü¤ünü ele           tevekkülü (kontrol edebildikleri-  t›lm›fl ve sürekli d›fl ve iç unsurlar-
           ald›¤›nda hayat›n›n       ne odaklanmay›) savunan bir dü-    la zorlu bir hayat sürdürmeye zor-
           efendisi olmaya           flünce ak›m›d›r. K›br›sl› Zenon’un  lanmaktad›r. ‹nsan›n yaflad›¤› zor-
           bafllar; öyle kolay        kurucusu oldu¤u bu ak›m direkli    luklar›n üstesinden gelebilmesi
           kolay üzülmez,            galeride verdi¤i derslerden ilham  için kendi mizac›na uygun bir ya-
                                                                        flam felsefesi oluflturmas› gerekir.
           ac› çekmez,               al›narak bu adla an›lm›flt›r.       Bilgece, cesur, ölçülü ve erdemli
           y›k›lmaz,                 Kaynaklara göre M.Ö. 300 y›llar›n-  bir hayat yaflayabilmek ancak baz›
           baflkalar›n›,              da Zenon zengin bir tüccarken ge-  fark›ndal›klar›n oluflmas›yla bafl-
           suçlamaz, kendini         çirdi¤i bir gemi kazas›nda her fle-  lar. ‹nsan içsel özgürlü¤ünü ele al-
           kurban görmez,            yini kaybeder. Y›k›lm›fl ve ac› için-  d›¤›nda hayat›n›n efendisi olmaya
                                     de k›vran›rken okumaya bafllar ve
           aksine,                                                      bafllar; öyle kolay kolay üzülmez,
                                     Sokrates’in kitaplar›yla tan›fl›r.
           elindekilerle en          Yaflad›¤› kötü deneyime kadim ö¤-   ac› çekmez, y›k›lmaz, baflkalar›n›,
           iyiyi yaratmaya           retilerden yola ç›karak ruhsal çö-  suçlamaz, kendini kurban görmez,
           bafllar, daha              küntüden ç›kmay› baflar›r ve ken-   aksine, elindekilerle en iyiyi yarat-
                                                                        maya bafllar, daha mutlu, baflar›l›,
           mutlu, baflar›l›,          di felsefe okulunu kurar.
                                                                        özgür, sevecen, anlay›fll›, erdemli,
           özgür, sevecen,           Zenon, yaflad›¤› kazan›n kendi      bilge, onurlu, kolay kolay al›nama-
           anlay›fll›, erdemli,       kontrolünde olmad›¤›n› ve bu ka-   yacak ve sat›lamayacak bir kifli ol-
           bilge, onurlu,            zaya verdi¤i anlam yüzünden ac›    maya bafllar. Epiktetos; bir aya¤›-
           kolay kolay               çekti¤ini anlamaya bafllar. Bu      n›n sakat kalmas›na neden olan
           al›namayacak ve           fark›ndal›k kendisini özgürlü¤e    sahibine, “Beni üzemezsin ki beni
                                     kavuflturur. Daha sonra bu ö¤re-    topal b›raksan bile” derken asl›nda
           sat›lamayacak bir         tiyi direkleri olan ve bir ucu kapa-
           kifli olmaya bafllar.       l› yer olan galeride baflkalar› ile  kontrol edebildiklerine odaklan-
           “Ruhumuz bize             paylaflmaya bafllar. Zenon’a göre,   man›n ne kadar önemli oldu¤unu
                                                                        anlatmaya çal›flm›flt›r.
           aittir ve insan           “‹nsanlar›n, bafl›na gelenlerden    Hani bir zamanlar Yeflilçam film-
           sahip olmad›¤› bir        çok bafl›na gelenlere anlam yük-    lerinde, “Bedenime sahip olabilir-
           fleyi kaybedemez”          ledikleri için üzüldü¤ünü ve ac›   sin ama ruhuma asla” replikleri-
           ilkesiyle sizleri         çekti¤ini” söyler. Dolay›s›yla daha  nin kökeninin Zenon’a kadar uzan-
           yaflam›n›z› gözden         iyi bir hayat yaflamak için kontrol  d›¤›n› anlamaya bafllarsak belki de
           geçirmeye ve              edebildiklerine (içsel fleyler)     bir uyan›fl bafllayabilir… “Ruhu-
           baharla birlikte          odaklanmal›, kontrol edemedik-     muz bize aittir ve insan sahip ol-
           yeniden kendinizi         lerimiz (baflkalar› ve d›fl unsurlar)  mad›¤› bir fleyi kaybedemez” ilke-
                                                                        siyle sizleri yaflam›n›z› gözden ge-
           hafifletmeye davet        sak›nmal›d›r. Olaylar› ve fleyleri  çirmeye ve baharla birlikte yeni-
           ediyorum…                 oldu¤u gibi ele almal›, bilgece,
                                     do¤al, cesur, ölçülü ve erdemli    den kendinizi hafifletmeye davet
                                     yaflamay› tercih etmeliyiz.         ediyorum…

           102 KobiEfor Nisan 2019
   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107