Page 43 - KobiEfor_Agustos_2018
P. 43

ARUS yerli ve                                                        ‹lhami
                                                                                 Pektafl
            milli üretimi baflard›

              Anadolu Rayl› Ulafl›m Sistemleri Kümelenmesi
           (ARUS) Türkiye’de rayl› ulafl›m sistemlerinin tasa-
           r›m›ndan nihai ürüne kadar yerli ve milli marka
           olarak üretilmesi ve üretilen milli markalar›n ulus-
           lararas› pazarda rekabet edebilir seviyeye getiril-
           mesi amac›yla 2012 y›l›nda kuruldu. 170 üyesi bulu-
           nan ARUS’un toplam istihdam› 35 bini afl›yor.    lokomotif, 500 adet banliyö seti ve binlerce yolcu ve
           ARUS, bugün art›k rüfltünü ispat etmifl ve kendi ba-  yük vagon ihalelerinde 20 milyar Euro, alt yap› yat›-
           flar› hikayesini yazm›fl bir küme. Zira ARUS, yerli ve  r›mlar› ile birlikte yaklafl›k 50 milyar Euro’nun ülke
           milli marka ürün hedefi do¤rultusunda ülkemizde  ekonomisinde kalmas›nda önemli bir katk› sa¤la-
           ilk defa Bursa ‹pekböce¤i ve ‹stanbul marka tram-  yaca¤›z.”
           vay›, Bursa Green City LRT, Kayseri Talas marka
           tramvay›, Kocaeli ve Samsun Panorama tramvay›,     “Milli üretimden ihracata yöneliyoruz”
           Malatya TCV trambüsü gibi toplam 212 adet milli    Türk sanayisindeki bu yeni vizyon yerli üretim
           marka rayl› ulafl›m araçlar›n› üretmifl bulunuyor.   politikalar› ile 2035 y›l›na kadar yap›lmas› planla-
                                                           nan havac›l›k ve savunma, enerji, ulaflt›rma, haber-
              Yerlilik oran›nda ARUS örnek olmufltur        leflme, bilgi teknolojileri ve sa¤l›k sektöründe top-
              ARUS Küme Koordinatörü Dr. ‹lhami Pektafl, “‹fl  lam 700 milyar Euro’luk kamu ihalelerinde en az
           birli¤i, güç birli¤i ve milli marka” inanc› ile kümeyi  yüzde 51 yerli katk› flart› getirilmesi en az 360 mil-
           kurduklar›n›, tüm Anadolu’yu kapsayan kümede    yar Euro’nun ülkemizde kalmas›n› sa¤layacak.
           Ankara’dan Bursa’ya, ‹stanbul’dan Malatya’ya, Af-  Dünyada yaklafl›k 1.8 trilyon dolarl›k bir pazar söz
           yon’dan Sivas’a 22 ilde üreticileri bulundu¤unu ak-  konusu. Pektafl, ARUS olarak bu pazardan da ihra-
           tar›yor. ARUS’un hayata geçifl sürecinin di¤er kü-  catla pay almak istediklerini söylüyor. Geçmifl dö-
           melere de örnek oldu¤unu hat›rlatan Pektafl, flu  nemlerde komflu ülkeler baflta olmak üzere 160
           de¤erlendirmeyi yap›yor: “2012 y›l›nda 324 metro  milyon Euro’luk ihracat rakamlar›na ulaflan sektö-
           al›m ihalesi s›ras›nda sanayicilerimiz bu araçlar›n  rün, komflulardaki s›k›nt›lardan kaynakl› olarak ge-
           üretilebilece¤i ve ithal edilmemesi gerekti¤i üze-  çen y›l 25 ülkeye 85 milyon Euroluk ihracat yapt›¤›-
           rinde görüfl birli¤ine vard›. ARUS olarak 2015 y›l›n-  n› hat›rlat›yor.
           da Yerli Mal› Tebli¤i’nin ç›kmas›nda ve Sanayi ‹flbir-  Milli marka üretmeye bafllayan firmalar›n ihra-
           li¤i Program› (S‹P) yabanc› al›mlarda yerli katk›  cat baflar›s›n› anlatan Pektafl, Bozankaya’n›n Bang-
           flart›n›n art›r›lmas› çal›fltaylar›nda aktif rol oynad›k.  kok Green Line metro projesi kapsam›nda her biri
           Yerli Mal› ve Sanayi ‹flbirli¤i Program› nihayet bir  4 vagondan oluflan 22 metro tren setinin ( toplam
           devlet politikas› haline geldi. En az yüzde 51 yerli  88 adet vagon) üretimini üstlendi¤ini Blue Line
           katk› flart›n› koydurduk. Bu Türkiye’de bir milat ol-  Metro projesi için de 105 metro arac›n›n gövdeleri-
           du. Bundan sonra tüm rayl› sistem ihalelerinde  ni üretece¤ini aç›kl›yor. Bozankaya’n›n bu y›l ihra-
           yerlilik flart› konulmaya baflland›. fiu anda yerli kat-  cat› 50 milyon Euro olacak. ‹kinci olarak da Dur-
           k› oran› yüzde 60 noktas›na geldi. Buna ben ‘Milli  mazlar, Türkiye’nin ilk yerli tramvay›n› Polonya’ya
           ‹flbirli¤i’ diyorum. Bunu baflard›k. Art›k ‘Milli Mar-  ihraç ediyor. Panorama model tramvay 2020 y›l›n-
           ka’ üretiyoruz. Bursa, Kocaeli, Samsun, ‹stanbul,  dan itibaren Olsztyn raylar›nda da sefere bafllaya-
           Kayseri’de rayl› sistemler milli marka olarak hiz-  cak. ‹lk etapta 12 tramvay üretimini kapsayan an-
           met veriyor.” ‹lhami Pektafl’a göre rayl› ulafl›m sis-  laflma ilerleyen dönemde büyüyerek, 24 adete ka-
           temlerinde hiç yurtd›fl›ndan destek al›nmadan da  dar ç›kabilecek. Durmazlar’›n tramvay ihalesinin
           projeler yürütülebilir. Bunun için devlet politikala-  bedeli yaklafl›k 20 milyon Euro olacak.
           r›n›n oluflturulmas›n› isteyen Pektafl, flunlar› söylü-  Bu oranlar› yeterli görmediklerinin alt›n› çizen
           yor: “ARUS sektöre girmeden önce yurtd›fl›ndan bir  Pektafl, flöyle özetliyor: “ARUS olarak Ekonomi Ba-
           tramvay› 3 milyon dolara al›yorduk. Biz üretime  kanl›¤›’n›n URGE projesinin 2.’sini yap›yoruz. 30 fir-
           bafllad›k ve tanesi 1 milyon dolara düfltük. Ne de-  ma URGE kapsam›nda yurtd›fl› ziyaretlere kat›l›p,
           ¤iflti; rekabetten dolay› fiyat düfltü. ARUS olarak  rayl› sistemler firmalar›yla yüz yüze ikili görüflme-
           2023 y›l›na kadar ihale edilecek olan 96 adet h›zl›  ler yap›yor. Hedefimiz tasar›m›ndan nihai ürüne
           tren ve 7000 adet metro, tramvay ve Hafif Rayl›  yerli ve milli marka üreterek ihraç etmek ve 85 mil-
           Araç (LRT), 250 adet elektrikli lokomotif, 350 dizel  yon Euro’yu 500 milyon Euro’ya ç›karmak.”

                                                                                     A€ustos 2018 KobiEfor 43
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48