Page 38 - KobiEfor_Agustos_2018
P. 38

TÜRK‹YE KÜMELER‹





              “Küme gelecek tasar›m›d›r”




            Sektörel temelde bölgesel                      büyümesini sa¤l›yor.
            kümelenme KOB‹’ler için yeni bir               Fakat konu Türkiye’de çok taze ve
            dünya sunuyor. Rakip olsalar bile              kümelenmenin KOB‹’ler nezdinde
            küme örgütlenmesi toplam sektör                fark›ndal›¤›n› art›rmak büyük önem
            pastas›n› büyütmekle KOB‹’lerin                tafl›yor.
          K        ümelenme! Türkiye’de yeni bir                       daki iletiflimi ve etkileflimi art›rmak için

                                                                         AK‹P kümelenme oyuncular› aras›n-
                   kavram. Ancak son 20 y›la bakar-
                   sak 459 adet kümelenme veya gi-
                                                                       var. Oluflum sürecini AK‹P Genel Sek-
                   riflimi oluflmufl bulunuyor. Bugün
                                                                       n›ml›yor: Önemli çal›flmam›z paydaflla-
                   kendini küme olarak tan›tanlar›n                    reteri Gülnaz Karaosmano¤lu flöyle ta-
           say›s› ise 96. Bu, çok uzun bir yolculu¤un                  r›n birbiri hakk›ndaki fark›ndal›¤›n› ar-
           kalk›fl noktas› anlam›na geliyor. Türki-                     t›rmak. Bu yüzden zaman›m›z› öncelik-
           ye’nin ekonomik geliflmesi ba¤lam›nda                        le mevcut ve potansiyel paydafllar› ve
           al›rsak, ö¤renmemiz ve yapmam›z gere-                       çal›flmalar›n› takip etmeye ve yak›ndan
           ken çok ifl var.                                             tan›maya ay›rd›k. Say›s› 10’u bile bul-
              Önce, dünya ölçe¤inde y›ld›zlaflm›fl baz›                  mayan kurulufl dönemimizde el yorda-
                                                               Gülnaz
           kümelenme örnekleri verelim: Silikon Va-                    m›yla bafllad›¤›m›z küme fark›ndal›¤›-
                                                         Karaosmano¤lu
           disi, Güney Kore’nin Dijital Medya fiehri,                   m›z› ve bilgimizi art›rmaya ve paylafl-
           Londra Bankac›l›k Sektörü, Hollywood,                       maya çal›flt›k. Ard›ndan Kalk›nma Ba-
           Norveç G›da ‹flleme ve Kanada/Toronto G›da ‹flleme,  kanl›¤›, Ekonomi Bakanl›¤› ve Bilim, Sanayi ve Tekno-
           ‹spanya/Endülüs Turizm…                         loji (BST) Bakanl›¤›’n›n küme politikalar› ve destek
              ‘Küme’de ilk vurgu sektör ve bölgedir. Bölgede  modelleri proje ve haz›rl›klar›n›n içinde aktif bir fle-
           öne ç›kan sektörler temelinde kümelenme bafllar.  kilde yer ald›k. Sektör beklenti ve dinamiklerini des-
           ‹kinci vurgu Türk KOB‹ kültürüdür; iflbirli¤inden kor-  tek modellerine yans›tmaya çal›flt›k. Hem bir çeflit
           kar, bireysel davran›r.  Buradan bak›nca sektör ve  pilot proje olduk, hem de ciddi bir e¤itim alm›fl olduk.
           bölge baz›nda de¤erlendirme süreçlerini yönetecek  Ard›ndan küme destekleriyle –burada Ekonomi Ba-
           “KOB‹ ‹flbirli¤i ve Kümelenme Projeleri” kurmak ge-  kanl›¤› URGE desteklerini özellikle anmak gerekir-
           rekir. Ad›m atmaya karar verirsek, kamu deste¤ini  artan küme giriflimlerini bilgi ve deneyimle destekle-
           de alarak  en yak›n “Küme Gelifltirme Merkezi” veya  me ve tan›flma dönemi geldi.”
           “Kümelenme Bilgi Merkezleri” ile irtibat kurmam›z  Karaosmano¤lu’nun belirtti¤ine göre AK‹P bugün
           gerekir. H›zla, kümeler aras› iflbirli¤i kanallar› kur-  icra kurulu ile birlikte Türkiye’nin küme deneyimini
           mal›y›z. Amaç taklit de¤il, kendine benzeyen, dinamik  analiz etmeye ve gelecek plan› yapmaya çal›fl›yor.
           bir yap›n›n ortaya konmas› olmal›d›r. Çal›flman›n viz-  Hedef olarak konulan; bütün küme çal›flmalar›n› gö-
           yonu enternasyonal kümelerle yak›n çal›flmay› da  rünür, izlenebilir ve paylafl›labilir hale getirmek. Ka-
           kapsamal›d›r.                                   raosmano¤lu, Platformun vizyonunu flöyle çiziyor:
              Ad›m atmaya karar veren bir kümelenme girifli-  “Bu ekosistemi oluflturdu¤umuzda fark›ndal›k ve ifl-
           mine yol yordam gösterecek ve bilgi verecek örnek  birli¤inin do¤all›kla geliflece¤ine inan›yoruz. Bu ko-
           bir platform örgütlenmesi Türkiye’de var: Anadolu  nuda en görünür ve ulafl›labilir çal›flmam›z AK‹P por-
           Kümeleri ‹flbirli¤i Platformu (AK‹P);  deneyim ve  tal›. Bu portalda tüm küme ve küme giriflimlerinin ta-
           bilgi paylaflmak ve iflbirli¤i yapmak amac›yla    n›t›mlar›n›, faaliyetlerini,  üye küme iflletmelerine ka-
           2009’da kurulmufl. AK‹P ‹cra Kurulu: Vacit Sar, Tol-  dar bulabilirsiniz. Di¤er taraftan flimdiye kadar kü-
           ga Özbolat, Tülin Murathano¤lu, Halil Tokel, Mus-  melenme konusunda haz›rlanm›fl tüm ulusal kay-
           tafa Hatipo¤lu, Arzu Karaarslan Azizo¤lu, Kayhan  naklar›, sektör ve bölge raporlar›n› görebilirsiniz.
           Olanca ve Gülnaz Karaosmano¤lu gibi kümelenme   Çok k›sa bir süre için de de analiz sonuçlar›n› paylafl-
           alan›nda uzman isimlerden olufluyor. AK‹P paydafl-  may› hedefliyoruz.”
           lar› aras›nda sektör temsilcileri, kamu ve üniversi-  Türkiye’de küme giriflimlerinin belli bir kritik say›-
           teler yer al›yor. Küme giriflimi bafllatanlar için AK‹P  ya ulaflmas› daha yeni. Küme olmak, bu konuda iler-
           halen en uygun adres durumundad›r.              lemek kapasiteyi gelifltirmek oldukça zaman isteyen

           38 KobiEfor A€ustos 2018
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43