Page 39 - KobiEfor_Agustos_2018
P. 39

“Kümelenmede yerli ve milli desteklenmeli”

               OST‹M Yönetim Kurulu Baflkan› Or-                          URGE projelerinin oluflturdu¤u ya-
            han Ayd›n, ‘Kümelenmenin’ kalk›nma                           p›lar› ise kümenin bir faaliyeti ola-
            modelinin kalbi olmas› gerekti¤ini                           rak görüyoruz. Çünkü gerçek an-
            söylüyor. Japonya, Avrupa Birli¤i ül-                        lamda kümelenme bölgesel kal-
            keleri ve Güney Kore gibi ülkelerin                          k›nma modelidir” bilgisini veriyor.
            geliflmek için küme stratejisini bir                            Türkiye’nin stratejik sektörler
            araç olarak kulland›¤›n› belirten Ay-                        baflta olmak üzere üretimin ve
            d›n, baflar› hikayesine dönüflen uygu-                         kalk›nman›n tüm alanlar›nda
            lamalar›n yads›namayaca¤›n› belirti-                         ‘milli ve yerli modelli’ kullanabi-
            yor. OST‹M’in bugün her biri alan›nda  Orhan                 lece¤ini aktaran Ayd›n, 1970’li y›l-
            önemli bir ekosistemi yaratan küme-  Ayd›n                   larda bu hedef do¤rultusunda
            lenme modellerini örnek gösteren                             önemli çal›flmalar yap›lsa da da-
            Ayd›n, “Firman›n bir projesinin desteklenmesi ile  ha sonra siyasi sebeplerle bu konular›n rafa kal-
            bir ekosistemin desteklenmesi aras›nda çok ciddi  d›r›ld›¤›n› hat›rlat›yor. Ayd›n, “Türkiye Cumhur-
            farklar olufluyor. OST‹M bünyesindeki Rayl› Sistem-  baflkanl›¤› sistemine geçti. Ekonomi olarak bunu
            ler Kümelenmesi örne¤in; önemli bir baflar› hika-  de¤erlendirebiliriz. Bir f›rsat dönemindeyiz. Karar
            yesi yaratm›flt›r. ‹leri teknolojisi olan ve Türkiye’de  alma süreçleri daha h›zl› olacak. Sonuç odakl› ça-
            yap›lmayan bir ürün ortaya ç›km›flt›r. Tamamen  l›flabilece¤iz” diye konufluyor. Hayat›n› bu ifle ve-
            yerli ve milli bir ürünü konuflabilir hale getirmifltir.  rerek geldi¤ini ve di¤er küme örnekleriyle de pay-
            Haberleflmede benzer bir noktaday›z” diyor. Reka-  laflabilmek amac›yla Anadolu Kümeleri ‹flbirli¤i
            beti Gelifltirme Programlar›’n›n (URGE) kümelen-  Platformu’nu kurduklar›n› kaydeden Ayd›n, flun-
            me olarak görülmesinin de do¤ru olmad›¤›n›n alt›-  lar› anlat›yor: “Güzel uygulama örneklerini her
            n› çizen Ayd›n, “8 firma biraraya gelerek Ekonomi  flehirde yayg›nlaflt›rmak istiyoruz. Üniversitesi de
            Bakanl›¤›’n›n URGE projesini gerçeklefltirebiliyor.  firmas› da kamu kurulufllar› da projenin içinde yer
            Bu çal›flmalar› ben küme olarak görmüyorum. Bu  almal›. Burada devletin kurumlar›na da büyük gö-
            yap›lara küme dersek gerçek küme yap›lanmalar›-  rev düflüyor. Bürokrat sahan›n içinden gelmeli.
            na haks›zl›k etmifl oluruz. Bizim küme tan›m›m›zda  Sorunlar› yak›ndan gözlemlemeli. Kümelenme
            daha uluslararas› standartlarda, üniversite-sanayi-  çal›flmalar›nda ancak tüm kesimlerin katk›s› ve
            özel sektör ekosistemini oluflturmufl yap›lard›r.  iflbirlikleriyle baflar› örnekleri yarat›r›z.”


           süreçler. AK‹P Ekim ay›nda bir konferans ve çal›fltay  Ar-Ge odakl› geliflmeye ihtiyaç duyan baz› sektörler-
           yapacak ve kümeler aras› iflbirliklerinin neler olabi-  de ise TÜB‹TAK destek sa¤l›yor. Bölgesel kalk›nma-
           lece¤i konusunda bir plan ç›karacak. Somut duruma  n›n önemli aktörlerinden birisi olan Kalk›nma Ajans-
           somut çözümler aranacak. Örne¤in; bir ilde ayn› sek-  lar› da sa¤lad›klar› güdümlü proje destekleriyle, etki
           törde birden fazla küme projesi ve giriflimi olabiliyor.  alan›ndaki bölgelerde odak sektörleri destekleyerek
           Ya da  yüksek rekabet avantaj› ve  potansiyele ra¤-  KOB‹’lerin ilgili sektörlerde geliflmesine katk› sunu-
           men küme konusunda fark›ndal›k olmayabiliyor. Ay-  yor. Çok aktif olarak kullan›lmasa da KOSGEB’in ifl-
           n› sektörde farkl› illerin ayr› ayr› yapt›¤› benzer çal›fl-  birli¤i-güçbirli¤i deste¤i de benzer bir yap›da sürdü-
           malar da var. Ekim Çal›fltay›’nda benzeri iflbirli¤i po-  rülüyor.
           tansiyelleri planlanacak.                          Gülnaz Karaosmano¤lu, “Küme çal›flmalar›n›n bir
              Kamu kurulufllar›ndan büyük destek var        iflletme için en öncelikli faydas› paylaflaca¤› pastan›n
              Küme üyesi KOB‹’lerin gelifltirdi¤i ortak projelere  yani sektörün büyümesidir. Bir KOB‹ olarak çeflitli
           sa¤lanan teflvik ve desteklerin en bafl›nda “Ticaret  devlet desteklerinden bireysel olarak zaten faydalan-
           Bakanl›¤›” Uluslararas› Rekabetçili¤in Gelifltirilmesi  man›z mümkün. Bir iflletme olarak ferden ticari ilifl-
           (URGE) deste¤i ile Sanayi Bakanl›¤› Kümelenme   kiler gelifltirebilir kapasitenizi ve yeteneklerinizi art›-
           Destek Program› geliyor. Kümelenme Destek prog-  rabilirsiniz. Ancak büyük ya da küçük ölçe¤i hiç far-
           ram› do¤rudan küme organizasyonunu desteklerken  ketmez lobi faaliyetlerini tek bafl›na gerçeklefltire-
           URGE deste¤i iflbirli¤i kurulufllar› arac›l›¤›yla KOB‹-  mez, mevzuata tek bafl›na etki edemezsiniz. Sektö-
           lerin ihracat kapasitesinin gelifltirilmesini destekli-  rün uluslararas› tan›m›n› tek bafl›na yapamaz, sektör
           yor. Bugüne kadar tamamlanm›fl 177 URGE Projesi  stratejilerini tek bafl›na anlatamazs›n›z. Dolay›s›yla
           var. Süren URGE Proje say›s› ise 186. ‹leri teknoloji ve  küme size bunu sa¤lar” görüflünü aktar›yor.


                                                                                     A€ustos 2018 KobiEfor 39
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44