Page 71 - KobiEfor_Haziran_2020
P. 71
“Baz› bölümlerin ifl hayat›nda karfl›l›¤› yok”
YÖK taraf›ndan düzenlenen ‘Yüksekö¤retimden rilmesi imkan› getirdik.
Endüstriye: Nitelikli ‹nsan Gücü Çal›fltay›’nda 2018'de OSB içinde kuru-
aç›klanan anket sonuçlar›na göre bu okullar›n lu 8 MYO'nun 33 progra-
sektörle iliflkisi s›n›rl›, ço¤u alan›na uygun yerde m›na toplam 8 milyon 815
kurulmuyor ve sosyal imkanlar› s›n›rl›, baz› ön li- bin lira ek ödenek gönde-
sans programlar›n›n ifl hayat›nda karfl›l›¤› yok. rildi. Bu yeni yasal düzen-
YÖK Baflkan› Prof.Dr. M. A. Yekta Saraç, "Mes- leme ile meslek yükseko-
lek yüksekokullar›nda ö¤retim eleman› bafl›na kullar›n›n OSB’lerde aç›l- M. A. Yekta
Saraç
58 ö¤renci düfltü¤ü görülüyor. Beceri e¤itimine mas› teflvik edilecek.
dayal› mesleki e¤itim için bu rakamlar oldukça Meslek yüksekokullar›n-
yüksek. Bu y›ldan itibaren MYO programlar›nda daki programlara s›navs›z geçiflin kald›r›lmas›
ö¤retim üyesi say›s›n› art›rmay› hedefliyoruz. Ye- girdi kalitesini art›racak. S›navs›z geçiflin kald›r›l-
ni yasal düzenlemeyle meslek yüksekokullar›n›n d›¤› bu ilk y›lda ön lisans programlar›ndaki dolu-
Organize Sanayi Bölgeleri’nde aç›lmas› teflvik luk oranlar› yüzde 91.42'den yüzde 62.55'e düfltü.
edilecek" dedi. S›navs›z geçiflin kald›r›lmas› sürecinin devreye
girdi¤i geçen y›lda görülen olumsuz durumun bu
MYO’lar›n OSB’lerde aç›lmas› y›l büyük ölçüde kalkaca¤› düflünülüyor. Bu kap-
teflvik edilecek samda özellikle meslek lisesi mezunlar›na yöne-
Saraç, konuyu flöyle detayland›r›yor: “Organize lik bu y›l için rehberlik yapmam›z gerekti¤ini de
Sanayi Bölgeleri’nde (OSB) kurulan meslek yük- göz ard› etmiyoruz. Bu hususu YÖK olarak günde-
sekokullar› için ö¤renci bafl›na e¤itim deste¤i ve- mimize alm›fl bulunmaktay›z.”
lunurken do¤rudan kurucu vakfa ba¤l› MYO say›s› re uyarlanm›fl, temel seviyede akademik becerilere
8’dir. 2014-2015 ö¤retim y›l› itibariyle önlisans ö¤- (okuma, yazma, matematik, fen bilimleri vb.) sahip,
rencilerinin 1 milyon 118 bin oldu¤u ve bunun yüz- inisiyatif alabilen, yabanc› dil seviyesi ve iletiflim
den 44’ünün (896 bin) MYO’lar bünyesinde e¤itim becerileri yüksek gençler yetifliyor. Vak›f MYO’lar-
ald›¤› görülmektedir. da ayn› zamanda e¤itimin ‘hayat içinde’ (sahada-ifl-
MYO’lar›n amac› belirli mesleklere yönelik nite- yerinde) sa¤lanmas› öne ç›kar›l›yor. ‹fl dünyas›n›n
likli insan gücü yetifltirmektir. Meslek yüksekokul- beklentilerine uygun insan gücü yetifltirilmesinde
lar› vak›f üniversitelerine ba¤l› veya do¤rudan va- de hassas davran›l›yor.
k›flarca kurulabiliyor. Vak›f MYO’larla yapt›¤›m›z röportajlar bu okulla-
Türkiye’de uygulanabilir, rasyonel bir mesleki r› okurlar›m›za daha iyi anlat›yor.
e¤itim modeline do¤ru bir geliflme yaflan›yor. Hiz-
met sektörünün ekonomideki pay›n›n art›fl›n›n ta-
lep edilen iflgücü yap›s›n› de¤ifltirmesi nedeniyle ifl- Ö¤rencisi Bulunan MYO Say›s› (2017)
gücünün küresel rekabete uyumu, modeli flekillen-
Yüksekö¤retim Kurumu Say› Yüzde (%)
diriyor. Meslek standartlar› uluslararas› kriterler
DevletÜniversitesi 770 88.8
temelinde resmen belirlendikçe MYO’lar›n e¤itimi Vak›fÜniversitesi 83 9.6
de buna göre gelifliyor.
Vak›f MYO 5 0.5
Bu noktada Vak›f üniversitelerine ba¤l› MYO’la-
Di¤er MYO 10 1.1
r›n daha dinamik olduklar› gözleniyor. Genelde bil-
Toplam 868 100
gi ve becerileri güncel taleplere uygun, de¤iflimle-
2017 MYO Kontenjanlar›
Yüksekö¤retim Kurumlar› Kontenjan (K) Yerleflen (Y) Bofl Y/K (%)
Devlet Üniversiteleri 346.068 218.234 127.634 63.1
Vak›f Üniversiteleri 85.295 52.113 33.182 61.1
KKTC ve Di¤er Ülkelerdeki
Üniversiteler 5.541 2.795 2.746 50.4
Toplam 436.904 273.342 163.562 62.5
Haziran 2018 KobiEfor 71