Page 71 - KobiEfor_Haziran_2020
P. 71

“Baz› bölümlerin ifl hayat›nda karfl›l›¤› yok”

               YÖK taraf›ndan düzenlenen ‘Yüksekö¤retimden  rilmesi imkan› getirdik.
            Endüstriye: Nitelikli ‹nsan Gücü Çal›fltay›’nda  2018'de OSB içinde kuru-
            aç›klanan anket sonuçlar›na göre bu okullar›n  lu 8 MYO'nun 33 progra-
            sektörle iliflkisi s›n›rl›, ço¤u alan›na uygun yerde  m›na toplam 8 milyon 815
            kurulmuyor ve sosyal imkanlar› s›n›rl›, baz› ön li-  bin lira ek ödenek gönde-
            sans programlar›n›n ifl hayat›nda karfl›l›¤› yok.   rildi. Bu yeni yasal düzen-
               YÖK Baflkan› Prof.Dr. M. A. Yekta Saraç, "Mes-  leme ile meslek yükseko-
            lek yüksekokullar›nda ö¤retim eleman› bafl›na   kullar›n›n OSB’lerde aç›l-        M. A. Yekta
                                                                                                  Saraç
            58 ö¤renci düfltü¤ü görülüyor. Beceri e¤itimine  mas› teflvik edilecek.
            dayal› mesleki e¤itim için bu rakamlar oldukça  Meslek yüksekokullar›n-
            yüksek. Bu y›ldan itibaren MYO programlar›nda  daki programlara s›navs›z geçiflin kald›r›lmas›
            ö¤retim üyesi say›s›n› art›rmay› hedefliyoruz. Ye-  girdi kalitesini art›racak. S›navs›z geçiflin kald›r›l-
            ni yasal düzenlemeyle meslek yüksekokullar›n›n  d›¤› bu ilk y›lda ön lisans programlar›ndaki dolu-
            Organize Sanayi Bölgeleri’nde aç›lmas› teflvik  luk oranlar› yüzde 91.42'den yüzde 62.55'e düfltü.
            edilecek" dedi.                                S›navs›z geçiflin kald›r›lmas› sürecinin devreye
                                                           girdi¤i geçen y›lda görülen olumsuz durumun bu
               MYO’lar›n OSB’lerde aç›lmas›                y›l büyük ölçüde kalkaca¤› düflünülüyor. Bu kap-
               teflvik edilecek                             samda özellikle meslek lisesi mezunlar›na yöne-
               Saraç, konuyu flöyle detayland›r›yor: “Organize  lik bu y›l için rehberlik yapmam›z gerekti¤ini de
            Sanayi Bölgeleri’nde (OSB) kurulan meslek yük-  göz ard› etmiyoruz. Bu hususu YÖK olarak günde-
            sekokullar› için ö¤renci bafl›na e¤itim deste¤i ve-  mimize alm›fl bulunmaktay›z.”


           lunurken do¤rudan kurucu vakfa ba¤l› MYO say›s›  re uyarlanm›fl, temel seviyede akademik becerilere
           8’dir. 2014-2015 ö¤retim y›l› itibariyle önlisans ö¤-  (okuma, yazma, matematik, fen bilimleri vb.) sahip,
           rencilerinin 1 milyon 118 bin oldu¤u ve bunun yüz-  inisiyatif alabilen, yabanc› dil seviyesi ve iletiflim
           den 44’ünün (896 bin) MYO’lar bünyesinde e¤itim  becerileri yüksek gençler yetifliyor.  Vak›f MYO’lar-
           ald›¤› görülmektedir.                           da ayn› zamanda e¤itimin ‘hayat içinde’ (sahada-ifl-
              MYO’lar›n amac› belirli mesleklere yönelik nite-  yerinde) sa¤lanmas› öne ç›kar›l›yor. ‹fl dünyas›n›n
           likli insan gücü yetifltirmektir. Meslek yüksekokul-  beklentilerine uygun insan gücü yetifltirilmesinde
           lar› vak›f üniversitelerine ba¤l› veya do¤rudan va-  de hassas davran›l›yor.
           k›flarca kurulabiliyor.                            Vak›f MYO’larla yapt›¤›m›z röportajlar bu okulla-
              Türkiye’de uygulanabilir, rasyonel bir mesleki  r› okurlar›m›za daha iyi anlat›yor.
           e¤itim modeline do¤ru bir geliflme yaflan›yor. Hiz-
           met sektörünün ekonomideki pay›n›n art›fl›n›n ta-
           lep edilen iflgücü yap›s›n› de¤ifltirmesi nedeniyle ifl-  Ö¤rencisi Bulunan MYO Say›s› (2017)
           gücünün küresel rekabete uyumu, modeli flekillen-
                                                             Yüksekö¤retim Kurumu      Say›   Yüzde (%)
           diriyor. Meslek standartlar› uluslararas› kriterler
                                                             DevletÜniversitesi       770     88.8
           temelinde resmen belirlendikçe MYO’lar›n e¤itimi  Vak›fÜniversitesi         83       9.6
           de buna göre gelifliyor.
                                                             Vak›f MYO                  5       0.5
              Bu noktada Vak›f üniversitelerine ba¤l› MYO’la-
                                                             Di¤er MYO                 10       1.1
           r›n daha dinamik olduklar› gözleniyor. Genelde bil-
                                                             Toplam                   868      100
           gi ve becerileri güncel taleplere uygun, de¤iflimle-
                                           2017 MYO Kontenjanlar›

             Yüksekö¤retim Kurumlar›     Kontenjan (K) Yerleflen (Y)   Bofl            Y/K (%)
             Devlet Üniversiteleri       346.068        218.234       127.634        63.1
             Vak›f Üniversiteleri        85.295         52.113        33.182         61.1
             KKTC ve Di¤er Ülkelerdeki
             Üniversiteler               5.541          2.795         2.746          50.4
             Toplam                      436.904        273.342       163.562        62.5
                                                                                     Haziran 2018 KobiEfor 71
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76