Page 70 - KobiEfor_Haziran_2020
P. 70
DOSYA/MESLEK YÜKSEKOKULLARI
Meslek Yüksekokullar›
4.0’dan 5.0’a befleri köprü
Türkiye’de mesleki yüksek e¤itim, sektörünün öncelikli sorunu haline
1974-1975 gibi, çok geç bafllam›fl, gelmifltir. Fakülteler ‘vizyon’, MYO’lar
önemli bir birikim sa¤lanarak bugüne ise do¤rudan ‘meslek’ kazand›rd›¤›
gelinmifltir. Ancak “Dijital Dönüflüm” için üretken sanayici kesim
ça¤›nda MYO e¤itimi yeniden ve dönüflümün befleri kayna¤›n›
stratejik önem kazand›¤› için e¤itim MYO’lar›na dayand›rmaktad›r.
E ¤itimde kaç›n›lmaz vizyon; Türkiye’nin sür- Program Tercih Eden
En çok tercih edilen 10 program
dürülebilir ekonomik ve sosyal geliflmesini
sa¤lamak; küresel rekabette yerini almak-
t›r. E¤itime büyük kaynaklar ay›r›yoruz.
Öncelik kaynak kullan›m›n›n verimlili¤in- Çocuk Geliflimi 393.976
‹lk ve Acil Yard›m 378.626
dedir. E¤itime ayr›lan kayna¤›n verimli ve etkin
Laboratuvar Teknikleri 370.750
kullan›m› ancak ve sadece, e¤itim sistemindeki
Anestezi 332.711
tüm süreçlerin kalitesiyle sa¤lan›r. E¤itimde hedef
Bilgisayar Programc›l›¤› 321.009
ve planlama bu olmal›.
Adalet 269.168
Ekonomide ve tüm sektörlerde “Endüstri 4.0”
Bankac›l›k ve Sigortac›l›k 224.710
üretim devriminden, yan› s›ra “Toplum 5.0” nitele-
Muhasebe ve Vergi 221.531
mesiyle ‘Süper Ak›ll› Toplum’dan ve bütünlüklü bir
D›fl Ticaret 180.585
süreç olarak ‘Dijital Dönüflüm’den söz edilen bir
‹flletme Yönetimi 159.686
zamanda Türkiye’nin nitelikli insan gücü ihtiyac›na
odaklanmas›, buna yönelik stratejiler ve politikalar ç›k›yor. Ancak geliflmenin y›k›c› ve yap›c› iki yönü
gelifltirmesi gerekiyor. var; geleneksel meslekleri ortadan kald›r›yor, yeni
meslekler getiriyor. Bu nedenle e¤itim sisteminin
‘Mesleki ve Teknik E¤itim’ de sürekli kendini yenileyen bir yap›da olmas› ge-
Bilgi ve iletiflim teknolojilerindeki bafl döndürü- rekiyor. Bu ayn› zamanda flu demek: Üniversite,
cü geliflmelerin en büyük etkisi e¤itim sektörüne ‘Fildifli kulesi’nden ç›kacak, dünyadaki geliflmeleri
oluyor. H›zla de¤iflen teknolojik bilgi, üretim yön- yak›ndan izleyecek, özel sektörle yak›n bir iflbirli¤i
temleri ve ifl süreçlerindeki geliflmelere uyarlan- içinde olacak.
m›fl bir dinamizm sergileyen mesleki ve tek-
nik e¤itim tüm dünyada ve Türkiye’de öne Türkiye’de mesleki e¤itim ve
meslek yüksekokullar›
Türkiye’de ‘Meslek Yüksekokullar›’
(MYO) orta ö¤retimden (lise) sonra üni-
versitelere ba¤l› 2 y›l e¤itim veren okul-
lard›r. Bafllang›ç 1974-1975 ö¤renim y›-
l›d›r; “ön lisans derecesi veren bir
yüksekö¤retim kurumu” olarak
tan›mlanm›flt›r.
Türkiye’de, 2001 y›l›nda 401
olan MYO say›s›, 2016 y›l› itiba-
riyle 924’e ulaflm›flt›r. Mevcut
924 MYO’nun yaklafl›k yüzde
86’s› devlet üniversiteleri bün-
yesinde yer almaktad›r. Vak›f
üniversiteleri bünyesinde 92 MYO bu-
70 KobiEfor Haziran 2018