Page 70 - KobiEfor_Haziran_2020
P. 70

DOSYA/MESLEK YÜKSEKOKULLARI



                                          Meslek Yüksekokullar›

            4.0’dan 5.0’a befleri köprü






           Türkiye’de mesleki yüksek e¤itim,               sektörünün öncelikli sorunu haline
           1974-1975 gibi, çok geç bafllam›fl,               gelmifltir. Fakülteler ‘vizyon’, MYO’lar
           önemli bir birikim sa¤lanarak bugüne            ise do¤rudan ‘meslek’ kazand›rd›¤›
           gelinmifltir. Ancak “Dijital Dönüflüm”            için üretken sanayici kesim
           ça¤›nda MYO e¤itimi yeniden ve                  dönüflümün befleri kayna¤›n›
           stratejik önem kazand›¤› için e¤itim            MYO’lar›na dayand›rmaktad›r.
          E        ¤itimde kaç›n›lmaz vizyon; Türkiye’nin sür-  Program                  Tercih Eden

                                                             En çok tercih edilen 10 program
                   dürülebilir ekonomik ve sosyal geliflmesini
                   sa¤lamak; küresel rekabette yerini almak-
                   t›r. E¤itime büyük kaynaklar ay›r›yoruz.
                   Öncelik kaynak kullan›m›n›n verimlili¤in-  Çocuk Geliflimi             393.976
                                                            ‹lk ve Acil Yard›m           378.626
            dedir. E¤itime ayr›lan kayna¤›n verimli ve etkin
                                                            Laboratuvar Teknikleri       370.750
            kullan›m› ancak ve sadece, e¤itim sistemindeki
                                                            Anestezi                     332.711
            tüm süreçlerin kalitesiyle sa¤lan›r. E¤itimde hedef
                                                            Bilgisayar Programc›l›¤›     321.009
            ve planlama bu olmal›.
                                                            Adalet                       269.168
              Ekonomide ve tüm sektörlerde “Endüstri 4.0”
                                                            Bankac›l›k ve Sigortac›l›k   224.710
            üretim devriminden, yan› s›ra “Toplum 5.0” nitele-
                                                            Muhasebe ve Vergi            221.531
            mesiyle ‘Süper Ak›ll› Toplum’dan ve bütünlüklü bir
                                                            D›fl Ticaret                  180.585
            süreç olarak ‘Dijital Dönüflüm’den söz edilen bir
                                                            ‹flletme Yönetimi             159.686
            zamanda  Türkiye’nin nitelikli insan gücü ihtiyac›na
            odaklanmas›, buna yönelik stratejiler ve politikalar  ç›k›yor. Ancak geliflmenin y›k›c› ve yap›c› iki yönü
            gelifltirmesi gerekiyor.                        var; geleneksel meslekleri ortadan kald›r›yor, yeni
                                                           meslekler getiriyor. Bu nedenle e¤itim sisteminin
              ‘Mesleki ve Teknik E¤itim’                   de sürekli kendini yenileyen bir yap›da olmas› ge-
              Bilgi ve iletiflim teknolojilerindeki bafl döndürü-  rekiyor. Bu ayn› zamanda flu demek: Üniversite,
            cü geliflmelerin en büyük etkisi e¤itim sektörüne  ‘Fildifli kulesi’nden ç›kacak, dünyadaki geliflmeleri
            oluyor. H›zla de¤iflen teknolojik bilgi, üretim yön-  yak›ndan izleyecek, özel sektörle yak›n bir iflbirli¤i
            temleri ve ifl süreçlerindeki geliflmelere uyarlan-  içinde olacak.
                m›fl bir dinamizm sergileyen mesleki ve tek-
                    nik e¤itim tüm dünyada ve Türkiye’de öne        Türkiye’de mesleki e¤itim ve
                                                                       meslek yüksekokullar›
                                                                       Türkiye’de ‘Meslek Yüksekokullar›’
                                                                     (MYO) orta ö¤retimden (lise) sonra üni-
                                                                     versitelere ba¤l› 2 y›l e¤itim veren okul-
                                                                     lard›r. Bafllang›ç 1974-1975 ö¤renim y›-
                                                                         l›d›r; “ön lisans derecesi veren bir
                                                                          yüksekö¤retim kurumu” olarak
                                                                           tan›mlanm›flt›r.
                                                                              Türkiye’de, 2001 y›l›nda 401
                                                                             olan MYO say›s›, 2016 y›l› itiba-
                                                                             riyle 924’e ulaflm›flt›r. Mevcut
                                                                             924 MYO’nun yaklafl›k yüzde
                                                                             86’s› devlet üniversiteleri bün-
                                                                            yesinde yer almaktad›r. Vak›f
                                                                        üniversiteleri bünyesinde 92 MYO bu-

           70 KobiEfor Haziran 2018
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75