Page 56 - KobiEfor_Nisan_2018
P. 56

HABER



          rinden % 50 kadar daha fazla ciro ve karl›l›k aç›kla-
          d›klar›, krizlerden en az etkilendikleri ve en h›zl›  TE‹D Akademi
          ç›kt›klar› etik flirketin ayn› zamanda baflar›l› flirket
                                                             “Etik ve Uyum Yöneticili¤i”
          oldu¤unun aç›k bir göstergesidir.
                                                             Sertifika Program›
            Di¤er yandan müflteri ve çal›flanlar aras›nda yap›-
          lan baflka bir araflt›rma ise flu sonuçlar› önümüze   Dünya standartlar›na uygun haz›rlanm›fl Etik
          getiriyor: Ürünleri ayn› fiyatta olursa ifl eti¤i ilkeleri-  ve Uyum Yöneticili¤i Sertifika Program›, Türki-
          ni benimsemifl bir firman›n ürünlerini sat›n almay›  ye’de alan›nda gerçeklefltirilen ilk programd›r.
          tercih edenlerin oran› % 87, ürünleri yüzde 25 daha  Bugüne kadar yaklafl›k 65 kifli ile 3 dönem ger-
          pahal› olsa da ifl eti¤i ilkelerini benimsemifl firmay›  çeklefltirilmifltir.
          tercih edenlerin oran› % 50’ye yak›n olabiliyor.
                                                             fiirketlere Özel E¤itimler
            Geçti¤imiz ay KOB‹ tan›m› de¤iflti                fiirketlerin ihtiyaçlar›na yönelik oluflturulan
            ve cirosu 125 milyon TL’ye kadar olan          modüler e¤itimler mevcuttur. Bu ihtiyaçlar›n
            iflletmeler KOB‹ kategorisine al›nd›.           belirlenebilmesi için ortaya koydu¤umuz “Etik
            Yüzde 99’luk a¤›rl›¤a ulaflan                   ve Uyum Kültürü De¤erlendirme Arac›” kurum-
            KOB‹’lerde etik ve itibar kavram›n›n           lara ayna tuttu¤u gibi büyük firmalar›n tedarik-
            önemi nedir; bu ba¤lamda KOB‹’ler              çi seçiminde de etkin olabilmektedir.
            etik ve itibar risklerini tespit ederken
            nelere dikkat etmelidir?                      bayraklar›n tan›mlanmas› ile KOB‹’ler, etik d›fl›
                                                          davran›fllar›n meydana gelebilece¤i zay›f bölgeleri
            KOB‹’ler ayr›nt›l› etik ve uyum sistemleri ile de-
                                                          tespit edebilir ve bir terslik olmadan flirketlerini
          netim mekanizmalar› kuracak kaynaklara sahip ol-
                                                          koruyacak politikalar gelifltirebilirler. Buradaki en
          mayabilirler. Fakat etik d›fl› davran›fllarla mücade-
                                                          hassas nokta KOB‹’lerin kendilerine özel etik ve
          le için KOB‹’lerin de alacaklar› önlemler bulun-
                                                          uyum risklerini çok iyi tan›mlamalar› ve bu konula-
          maktad›r. KOB‹’ler ilk önce karfl› karfl›ya olduklar›
                                                          ra hassasiyet göstererek önlemler almalar›d›r.
          etik ve uyum risklerini anlamak için ak›lc› ad›mlar
          atmal› ve tutarl› bir yaklafl›m göstermelidirler.
                                                            Büyümek isteyen iflletmenin yolu
            Elbette etik ve uyum riskleri  her türlü risk gibi
                                                            ihracattan geçiyor. Etik ve itibar
          flirketlerin ifltigal alanlar›na, bölgelerine ve yap›la-
                                                            kavram› yurtd›fl›na ifl yapmak isteyen
          r›na göre özel olacakt›r. KOB‹’lerin de ticari faali-
                                                            iflletmeler için daha da önemli.
          yetlerinde yüksek etik ve uyum riski içeren çok sa-
                                                            Burada Türk iflletmelerini nas›l bir
          y›da durum bulunuyor. Biz  bu tehlike alanlar›na
                                                            gelecek bekliyor?
          “k›rm›z› bayrak”, ad›n› veriyoruz. Potansiyel k›rm›z›
                                                            Uluslararas› düzenlemeler flirketleri etik ilkele-
                                                          ri benimsemeye itiyor. ‹hlal halinde cezai yapt›r›m-
                                                          lar oldukça yüksek. FCPA (Foreign Corrupt Practi-
                                                          ces Act, 1977-Amerikan Yolsuzlukla Mücadele Ya-
                                                          sas›), UKBA (United Kingdom Bribery Act, 2010-
                                                          Birleflik Krall›k Yolsuzlukla Mücadele Yasas›) , Loi
                                                          Sapin II (2016-Frans›z Yolsuzlukla Mücadele Yasa-
                                                          s›) bu yasal düzenlemelerin sadece baz›lar›. Firma-
                                                          lar kendi flirketlerinin etik ilkeler do¤rultusunda ifl
                                                          yapt›¤›n› sa¤lamakla yükümlü olduklar› gibi çal›fl-
                                                          t›klar› üçüncü taraflar›n da mevzuata ve etik ilkele-
                                                          re uygun ifl yapt›klar›na emin olmak zorundalar
                                                          çünkü uluslararas› düzenlemeler flirketlere bu ko-
                                                          nuda da sorumluluk yüklüyor. Dolay›s›yla “etik ol-
                                                          mayana yat›r›m yok” demek çok da yanl›fl olmaz.

          56 KobiEfor Nisan 2018
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61