Page 60 - KobiEfor_Subat_2018
P. 60

UZMAN



                                   Nasrettin Hoca’n›n Yüzü¤ü ve

                                   ‹hracatç›lar›m›z!


                                  ‘N        asrettin Hoca’n›n yüzü-   kitaplar›, daralan pazarlarda büyü-
                                            ¤ü’ f›kras›n› bilirsiniz.
                                                                      meye çal›flman›n rasyonel olmayan
                                                                      bir davran›fl oldu¤unu yazar.
                                            Bir gün Nasrettin Hoca
                                            kap›n›n önünde birfley     O halde çözümü Nasrettin Hoca
          Haluk Ünald›             ar›yormufl, birisi hocaya sormufl    f›kras›nda aramak laz›m. Sizce
          haluk@paradigmam.com     ‘Ne oldu hocam birfley mi ar›yor-   Nasrettin Hoca ne yapmal›? Yüzü-
                                   sunuz?’. Hoca ‘Evet, yüzü¤üm       ¤ünü düflürdü¤ü yeri ‘ayd›nlatma-
                                   kayboldu’. Adam sormufl; ‘Nerede    l›’, ve orada aramal›.
                                   düfltü hocam?’ Hoca ‘‹çeride’ de-   K›saca; ihracatç›lar›m›z kendi ürün
                                   mifl. Adam ‘O zaman neden içeri-    gruplar›nda ‘Küresel Bak›fl Aç›s›’
                                   de aram›yorsun?’ diye sordu¤un-    gelifltirmeli, hedef ve f›rsat pazar-
                                   da, hoca ‘‹çerisi karanl›kta ondan’  lar› ‘Bilimsel’ olarak araflt›rmal›,
          ‹hracatç›lar›m›z
                                   cevab› vermifl.                     belirlenen hedef pazarlar›n talep-
          kendi ürün
                                   ‹hracatç›lar›m›z›n büyük ço¤unlu-  lerini çok h›zl› belirlemeli, çok h›z-
          gruplar›nda
                                   ¤unun davran›fl biçiminin bu f›kra-  l› konumlanmal› ve ihracat kon-
          ‘Küresel Bak›fl Aç›s›’
                                   ya benzedi¤ini düflünüyorum. Baz›   santrasyonunu artt›r›rken dünya-
          gelifltirmeli,
                                   istisnalar›n d›fl›nda flirketlerimiz  n›n dolay›s› ile dünya ticaretinin
          hedef ve f›rsat
                                   ihracatlar›n› sistematik ve bilim-  çok h›zl›, hatta her gün de¤iflti¤ini
          pazarlar› ‘Bilimsel’
                                   sel olarak belirlenen hedef ve f›r-  de ak›ldan hiç ç›karmadan.
          olarak araflt›rmal›,
                                   sat pazarlar yerine gözlerine kes-  Bu çal›flmalar›n pahal› ve flirket-
          belirlenen               tirdikleri ve sat›fl yapabilecekleri-  ler seviyesinde ‘lüks’ bir çal›flma
          hedef pazarlar›n         ni düflündükleri pazarlara yap-     oldu¤unu kabul ediyorum. Bu ne-
          taleplerini çok h›zl›    maktad›rlar. Oysa hedef ald›klar›  denle flirketlerimiz ba¤l› olduklar›
          belirlemeli,             pazarlar›n genelde daralmakta ol-  dernek ve birliklerden bu konuda
          çok h›zl›                du¤unu, o pazar›n ithalatç› bir pa-  çal›flma yapmalar› ve hedef pazar-
          konumlanmal›             zar olup / olmad›¤›n›, satmaya ça-  lar› kendileri için ‘Ayd›nlatmalar›’
          ve ihracat               l›flt›¤› ürün grubunun hedef pazar-  için talepkar olmalar› gerekir. Ti-
          konsantrasyonunu         daki durumunu bilemeden. ‹flte      cari kapsamdaki dernek ve birlik-
          artt›r›rken              bundan dolay› da ‘‹hracat Konsan-  lerimizin de ‘varl›k sebebi’ zaten
          dünyan›n dolay›s› ile    trasyonu’ de¤erimiz, 0.04 de¤eri   budur diye düflünüyorum.
          dünya ticaretinin        ile bütün ihracatç› ülkeler içinde  Ancak ‘Bilgi toplumu’ olmakta
          çok h›zl›, hatta her     en düflük de¤erdedir. K›saca; ‘Yü-  zorlanmam›zdan dolay› ithalat /
          gün de¤iflti¤ini de       zü¤ü’ do¤ru yerde aram›yoruz.      ihracat verilerini de analiz edip,
          ak›ldan hiç              Örne¤in; Rusya’n›n ithalat›n›n son  önce enformasyon daha sonra da
                                   senelerde nerede ise bütün ürün    bir model dahilinde bilgiye dön-
          ç›karmadan.
                                   gruplar›nda daralmas›na ra¤men     dürmekte zorlan›yoruz. K›saca
                                   hala bas›nda ‘Hedef pazar Rusya!’  birçok konuda oldu¤u gibi ihracat
                                   söylemlerinde olan de¤iflik ürün-   konusunda da sorunumuz, bilgi
                                   lerin dernek baflkanlar›na rastl›-  toplumu olmakta zorlanmam›zd›r.
                                   yoruz. Üstelik ihracat›m›zdaki da-  Unutulmamal›d›r ki biz kendi ürün
                                   ralmay› da ‘düflürülen uçak’ olay›-  grubumuzun hedef ve f›rsat pa-
                                   na ba¤layan ihracatç›lar›m›z, siya-  zarlar›n› ‘Bilimsel’ olarak belirle-
                                   sal yumuflama ile bu durumun de-    yemiyorsak, bu ‘Belirlenemiyor’
                                   ¤iflece¤ini ümit ederek.            anlam›na gelmez, ‘Biz belirleye-
                                   Oysa bütün ‘Stratejik Pazarlama’   miyoruz’ anlam›na gelir.

          60 KobiEfor fiubat 2018
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65