Page 60 - KobiEfor_Subat_2018
P. 60
UZMAN
Nasrettin Hoca’n›n Yüzü¤ü ve
‹hracatç›lar›m›z!
‘N asrettin Hoca’n›n yüzü- kitaplar›, daralan pazarlarda büyü-
¤ü’ f›kras›n› bilirsiniz.
meye çal›flman›n rasyonel olmayan
bir davran›fl oldu¤unu yazar.
Bir gün Nasrettin Hoca
kap›n›n önünde birfley O halde çözümü Nasrettin Hoca
Haluk Ünald› ar›yormufl, birisi hocaya sormufl f›kras›nda aramak laz›m. Sizce
haluk@paradigmam.com ‘Ne oldu hocam birfley mi ar›yor- Nasrettin Hoca ne yapmal›? Yüzü-
sunuz?’. Hoca ‘Evet, yüzü¤üm ¤ünü düflürdü¤ü yeri ‘ayd›nlatma-
kayboldu’. Adam sormufl; ‘Nerede l›’, ve orada aramal›.
düfltü hocam?’ Hoca ‘‹çeride’ de- K›saca; ihracatç›lar›m›z kendi ürün
mifl. Adam ‘O zaman neden içeri- gruplar›nda ‘Küresel Bak›fl Aç›s›’
de aram›yorsun?’ diye sordu¤un- gelifltirmeli, hedef ve f›rsat pazar-
da, hoca ‘‹çerisi karanl›kta ondan’ lar› ‘Bilimsel’ olarak araflt›rmal›,
‹hracatç›lar›m›z
cevab› vermifl. belirlenen hedef pazarlar›n talep-
kendi ürün
‹hracatç›lar›m›z›n büyük ço¤unlu- lerini çok h›zl› belirlemeli, çok h›z-
gruplar›nda
¤unun davran›fl biçiminin bu f›kra- l› konumlanmal› ve ihracat kon-
‘Küresel Bak›fl Aç›s›’
ya benzedi¤ini düflünüyorum. Baz› santrasyonunu artt›r›rken dünya-
gelifltirmeli,
istisnalar›n d›fl›nda flirketlerimiz n›n dolay›s› ile dünya ticaretinin
hedef ve f›rsat
ihracatlar›n› sistematik ve bilim- çok h›zl›, hatta her gün de¤iflti¤ini
pazarlar› ‘Bilimsel’
sel olarak belirlenen hedef ve f›r- de ak›ldan hiç ç›karmadan.
olarak araflt›rmal›,
sat pazarlar yerine gözlerine kes- Bu çal›flmalar›n pahal› ve flirket-
belirlenen tirdikleri ve sat›fl yapabilecekleri- ler seviyesinde ‘lüks’ bir çal›flma
hedef pazarlar›n ni düflündükleri pazarlara yap- oldu¤unu kabul ediyorum. Bu ne-
taleplerini çok h›zl› maktad›rlar. Oysa hedef ald›klar› denle flirketlerimiz ba¤l› olduklar›
belirlemeli, pazarlar›n genelde daralmakta ol- dernek ve birliklerden bu konuda
çok h›zl› du¤unu, o pazar›n ithalatç› bir pa- çal›flma yapmalar› ve hedef pazar-
konumlanmal› zar olup / olmad›¤›n›, satmaya ça- lar› kendileri için ‘Ayd›nlatmalar›’
ve ihracat l›flt›¤› ürün grubunun hedef pazar- için talepkar olmalar› gerekir. Ti-
konsantrasyonunu daki durumunu bilemeden. ‹flte cari kapsamdaki dernek ve birlik-
artt›r›rken bundan dolay› da ‘‹hracat Konsan- lerimizin de ‘varl›k sebebi’ zaten
dünyan›n dolay›s› ile trasyonu’ de¤erimiz, 0.04 de¤eri budur diye düflünüyorum.
dünya ticaretinin ile bütün ihracatç› ülkeler içinde Ancak ‘Bilgi toplumu’ olmakta
çok h›zl›, hatta her en düflük de¤erdedir. K›saca; ‘Yü- zorlanmam›zdan dolay› ithalat /
gün de¤iflti¤ini de zü¤ü’ do¤ru yerde aram›yoruz. ihracat verilerini de analiz edip,
ak›ldan hiç Örne¤in; Rusya’n›n ithalat›n›n son önce enformasyon daha sonra da
senelerde nerede ise bütün ürün bir model dahilinde bilgiye dön-
ç›karmadan.
gruplar›nda daralmas›na ra¤men dürmekte zorlan›yoruz. K›saca
hala bas›nda ‘Hedef pazar Rusya!’ birçok konuda oldu¤u gibi ihracat
söylemlerinde olan de¤iflik ürün- konusunda da sorunumuz, bilgi
lerin dernek baflkanlar›na rastl›- toplumu olmakta zorlanmam›zd›r.
yoruz. Üstelik ihracat›m›zdaki da- Unutulmamal›d›r ki biz kendi ürün
ralmay› da ‘düflürülen uçak’ olay›- grubumuzun hedef ve f›rsat pa-
na ba¤layan ihracatç›lar›m›z, siya- zarlar›n› ‘Bilimsel’ olarak belirle-
sal yumuflama ile bu durumun de- yemiyorsak, bu ‘Belirlenemiyor’
¤iflece¤ini ümit ederek. anlam›na gelmez, ‘Biz belirleye-
Oysa bütün ‘Stratejik Pazarlama’ miyoruz’ anlam›na gelir.
60 KobiEfor fiubat 2018