Page 109 - KobiEfor_Aralik_2018
P. 109

UZMAN



                                   Seçme Hakk›…


                                  B         ir düflünür, “Olaylar›n    Bu duygular›n alt›nda ezilirler. Ce-
                                                                      sur, özgüvenli, kendinden emin,
                                            kendisinden daha çok,
                                            olaylara nas›l tepki ver-
                                                                      ‘hay›r’ diyebilen, duygular›n› aç›kça
                                            di¤in önemlidir” demifl-   belli edebilen, atak, giriflken mü-
                                   tir. Ben bu sözü alt›n çerçeveli   cadeleci vs. gibi davranmak müm-
                                   sözler aras›na koyar›m, zira hem   kündür asl›nda ama nedense kifli-
          Prof.Dr.                 kendi yaflam›mda uygulamaya ça-     lerin benlik alg›lar› düflük olunca
                                   l›fl›r hem de ulaflabildi¤im yak›n   kendilerine böyle davran›fllar› ya-
          Turgay Biçer             ve uzak çevremle paylaflmaya        k›flt›ramad›klar› gibi bu davran›fl ve
          turgay@marmara.edu.tr    özen gösteririm.                   tutumlar›n sanki baflka insanlara
                                   Tüm davran›fllar›n omurgas›n› ge-   özgü olduklar› sanr›s›na kap›l›rlar.
                                   nelde düflünceler oluflturur. Dü-    Oysa herkeste her davran›fl biraz
                                   flünceler bazen bilinçli bazen de bi-  vard›r. En cesur insan da zaman
          Her insan kendini        linçsiz seçimlerimiz veya ö¤ren-   zaman korkabilir, çekinebilir, endi-
          de¤ifltirecek, ak›l,      melerimizdir. Baz›lar› ifle yarar ba-  fle duyabilir ama bunlar›n dozu az-
          duygu, beden,            z›lar› ise iflimize yaramad›¤› gibi  d›r ve sürekli de¤ildir. Dolay›s›yla
                                                                      her kim öyle istiyorsa öyle davran-
                                   bizleri kötü durumlara sokabilir;
          düflünce, duygu ve        yaflam kalitemizi olumsuz etkiler.   may› ö¤renebilir; bu ö¤renme; ayn›
          di¤er kaynaklara         Fark›na vard›¤›m›zda olaylar›n ve  bir müzik aleti çalmak gibi, zaman
          sahiptir asl›nda.        fark›ndal›¤›m›z› art›rarak bilinci-  ve emek al›r, tutkuyla de¤iflmeyi ve
          Önemli olan bunlar›      mize ç›kartt›¤›m›zda özellikle     geliflmeyi amaç edindi¤i zaman ka-
          fark etmek ve            olumsuz düflüncelerin onlar› kon-   zanabilir kifli. Örneklerini görürüz
          kullanmaya               trol alt›na alabilece¤imiz gibi de-  ve o kiflilere hayranl›k duyar›z; on-
                                   ¤ifltirilmemesi gereken davran›fl-
                                                                      lar gibi olmak ve davranmak iste-
          bafllamakt›r.             lar› de¤ifltirebildi¤imiz gibi daha  riz. Böyle davran›fllar kimsenin te-
          Kimse aciz olarak        ustal›k isteyen yeni beceri ve dav-  kelinde de¤ildir; baz› kifliler ortam,
          do¤maz.                  ran›fllar ö¤renebiliriz.            genetik, aile, sosyal çevre, e¤itim
          ‹nsan kendini aciz       Örne¤in; trafikte kaba davranan bir  ve bilgi gibi üstünlüklere sahip ol-
                                   sürücü, bizi kaz›klamaya çal›flan   sa bile isteyen ve hakk›n› verebilen
          duruma soksa da
                                   bir esnaf, bize zorla mal satmak is-  herkes bir ölçüde kendini istedi¤i
          oradan ç›kabilir.
                                   teyen bir sat›c› olsun onlar›n dav-  gibi gelifltirebilir ve de¤ifltirebilir…
          Bafl›m›za ne gelirse      ran›fllar›n›n ne oldu¤una bakmak-   Hatta baz› kifliler kendini aflabilir,
          gelsin, gelecek          s›z›n kendimizi bu durumlarda da-  daha önce düflünemedi¤i bir duru-
          umut demektir.           ha kontrol alt›na alabilir; karfl›m›z-  mun bile ötesine geçebilir. Ustal›-
          Umudu besleyecek         dakine ders verebilir, onlara do¤ru  ¤›n kimsenin tekelinde olmad›¤›n›
          düflünce sistemi          yolu gösterebilir veya umursama-   söylersek herhalde yanl›fl söylemifl
                                   yabiliriz. Seçim bize ba¤l›d›r asl›n-
                                                                      olmay›z…
          davran›fllar›m›z›         da. Tabii her durumda böyle sakin  Her insan kendini de¤ifltirecek,
          belirleyecektir.         ve iyi kalmak veya davranmak ol-   ak›l, duygu, beden, düflünce, duygu
          Umut etmek,              mayabilir bazen ama bu davran›fl-   ve di¤er kaynaklara sahiptir asl›n-
          hayallerimizle           lar›m›z›n say›s›n› art›rmaya baflla-  da. Önemli olan bunlar› fark etmek
          umudu beslemek           d›¤›m›zda daha az incinen, olum-   ve kullanmaya bafllamakt›r. Kimse
          ve onlar›                suz durumlardan daha az etkile-    aciz olarak do¤maz. ‹nsan kendini
                                   nen insanlar olabiliriz ki bunun da
                                                                      aciz duruma soksa da oradan ç›ka-
          gerçeklefltirecek         yaflam kalitemizi iyi yönde etkile-  bilir…
          sorumluluk almak         yece¤i kesindir.                   Bafl›m›za ne gelirse gelsin, gele-
          bizi büyütecektir.       Birçok insan kendine, duygusal, si-  cek umut demektir… Umudu bes-
                                   nirli, ‘hay›r’ diyemeyen, tembel, çe-  leyecek düflünce sistemi davran›fl-
                                   kingen, k›zg›n, öfkeli gibi duygu ve  lar›m›z› belirleyecektir. Umut et-
                                   davran›fl durumlar›n› betimleyen    mek, hayallerimizle umudu besle-
                                   ifadeler kullanarak bir anlamda    mek ve onlar› gerçeklefltirecek so-
                                   “kurban” olduklar›n› ima ederler.  rumluluk almak bizi büyütecektir…
                                                                                    Aral›k 2018 KobiEfor 109
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114