Page 88 - KobiEfor_Ekim_2018
P. 88
UZMAN
Patron ve Yönetici Farkl› Düflünür!
K ›s›k sesle de olsa patro- Ödül anlay›fl›. Patronlar flirketleri
kar etti¤inde kendilerinin ödüllen-
nundan flikayet eden bir
yöneticiye veya yönetici-
dirildi¤i hissine kap›l›rken yöneti-
lerinin kendisini neden ciler düzenli ve zaman içinde ar-
hiç anlamad›¤›n› anlamaya çal›flan tan bir maafla sahip olduklar›nda
bir patrona mutlaka rastlam›fls›- çal›flmalar›n›n karfl›l›¤›n› ald›kla-
Haluk Ünald›
n›zd›r. r›n› hissederler.
haluk@paradigmam.com
Kurumsal büyük flirketler hariç Karar verme. Patronlar genelde
tutulursa Anadolu’da aile flirketle- sezgisel ve h›zl› karar vermeyi ter-
ri olarak yap›lanm›fl on binlerce cih ederken yöneticilerin karar
flirket ve KOB‹’lerimizde patronlar verme süreci daha ölçülebilir, da-
ve yöneticiler beraber ve çok yak›n ha analitik ve genelde daha yavafl-
Bir flirketin çal›fl›rlar. ‹lk bak›flta ‘Ayn› gemide’
baflar›l› t›r. Sezgisel ve analitik karar ver-
olmalar› nedeni ile benzer bak›fl menin icra kurulunda sentezi mü-
olabilmesi için aç›lar›na sahip olmalar› gerekti¤i- kemmel sonuçlar do¤urabilir.
‘olmaz-ise-olmaz’ ni düflünsek de aralar›nda düflün- ‹tici güç. Patronlar için ‘itici güç’
faktörlerden birisi ce sistemi bak›m›ndan büyük yarat›c›l›k ve yenilikçilik iken yö-
de patron ve farkl›l›klar vard›r. fiimdi bu farkla- neticilerin itici gücü mevcut duru-
yöneticilerin ra birlikte göz atal›m. mu korumaktan gelir.
uyum içinde Genel fonksiyon. Patronlar giri- Riske bak›fl. Patronlar, üstlendik-
çal›flmalar›d›r. flimci olup, kar amaçl› olarak yat›- leri pozisyonun do¤as› gere¤i risk
Bu nedenle r›m yapar, flirket kurarlar ve fi- almaya e¤ilimli olduklar› halde,
flirketlerde nansal risk al›rlar. Yöneticiler ise yöneticiler risk almaya istekli de-
patronlar›n ve faaliyette olan bir flirketi veya flir- ¤illerdir ve mecbur kalmadan risk
yöneticilerin ketin bir bölümünü kontrol eder almak istemezler.
birbirlerinin ve yönetimini üstlenirler. Bir aile ‘Oyunu’ oynama flekli. Patronlar
karfl›l›kl› olarak büyü¤ü taraf›ndan kurulmufl haz›r kesinlikle sonuç almak ve kurdu-
‘farkl› bir flirketi sahiplenmek zorunda ¤u flirketin karl› bir flekilde hayat-
düflündüklerini’ kalanlar› her iki grubun da d›fl›nda ta kald›¤›n› görmek için mücadele
kabul etmesi ve de¤erlendirmemiz mümkündür. ederken yöneticiler, genelde,
empati yapmas› Odaklanma. Patronlar sürekli ‘oyunda kalmak’ ve ‘oyunu sür-
olarak ifl kurmaya, yeni alanlara dürmek’ için mücadele ederler.
baflar› için çok
önemlidir. yönelmeye ve gelifltirmeye odak- Bir flirketin baflar›l› olabilmesi
lan›rken yöneticiler devam eden için ‘olmaz-ise-olmaz’ faktörler-
Unutmay›n!
‘Empati’ operasyonlara odaklanmay› tercih den birisi de patron ve yöneticile-
ederler.
sözlüklerimize rin uyum içinde çal›flmalar›d›r.
Motivasyon kayna¤›. Patronlar›n Bu nedenle flirketlerde patronla-
yeni giren lüks motivasyon kayna¤› baflar› iken r›n ve yöneticilerin birbirlerinin
bir kelime olmay›p,
yöneticilerin motivasyon kayna¤› karfl›l›kl› olarak ‘farkl› düflün-
güçlü bir ‘empati’ öncelikle daha genifl bir kitleyi yö- düklerini’ kabul etmesi ve empa-
duygusuna sahip netebilmektir. ti yapmas› baflar› için çok önem-
olmak küçük bir ‹fl yap›fl flekli. Patronlar ifle yakla- lidir.
beceri de¤ildir. fl›mda biçimsel olmayan (infor- Unutmay›n! ‘Empati’ sözlüklerimi-
mal) bir yaklafl›m sergilerken yö- ze yeni giren lüks bir kelime olma-
neticiler daha biçimsel ve ‘ne ol- y›p, güçlü bir ‘empati’ duygusuna
du¤u belli olan’ bir faaliyeti tercih sahip olmak küçük bir beceri de-
ederler. ¤ildir.
88 KobiEfor Ekim 2018