Page 88 - KobiEfor_Ekim_2018
P. 88

UZMAN



                                     Patron ve Yönetici Farkl› Düflünür!


                                    K        ›s›k sesle de olsa patro-  Ödül anlay›fl›. Patronlar flirketleri
                                                                        kar etti¤inde kendilerinin ödüllen-
                                             nundan flikayet eden bir
                                             yöneticiye veya yönetici-
                                                                        dirildi¤i hissine kap›l›rken yöneti-
                                             lerinin kendisini neden    ciler düzenli ve zaman içinde ar-
                                     hiç anlamad›¤›n› anlamaya çal›flan  tan bir maafla sahip olduklar›nda
                                     bir patrona mutlaka rastlam›fls›-   çal›flmalar›n›n karfl›l›¤›n› ald›kla-
           Haluk Ünald›
                                     n›zd›r.                            r›n› hissederler.
           haluk@paradigmam.com
                                     Kurumsal büyük flirketler hariç     Karar verme. Patronlar genelde
                                     tutulursa Anadolu’da aile flirketle-  sezgisel ve h›zl› karar vermeyi ter-
                                     ri olarak yap›lanm›fl on binlerce   cih ederken yöneticilerin karar
                                     flirket ve KOB‹’lerimizde patronlar  verme süreci daha ölçülebilir, da-
                                     ve yöneticiler beraber ve çok yak›n  ha analitik ve genelde daha yavafl-
           Bir flirketin              çal›fl›rlar. ‹lk bak›flta ‘Ayn› gemide’
           baflar›l›                                                     t›r. Sezgisel ve analitik karar ver-
                                     olmalar› nedeni ile benzer bak›fl   menin icra kurulunda sentezi mü-
           olabilmesi için           aç›lar›na sahip olmalar› gerekti¤i-  kemmel sonuçlar do¤urabilir.
           ‘olmaz-ise-olmaz’         ni düflünsek de aralar›nda düflün-   ‹tici güç. Patronlar için ‘itici güç’
           faktörlerden birisi       ce sistemi bak›m›ndan büyük        yarat›c›l›k ve yenilikçilik iken yö-
           de patron ve              farkl›l›klar vard›r. fiimdi bu farkla-  neticilerin itici gücü mevcut duru-
           yöneticilerin             ra birlikte göz atal›m.            mu korumaktan gelir.
           uyum içinde               Genel fonksiyon. Patronlar giri-   Riske bak›fl. Patronlar, üstlendik-
           çal›flmalar›d›r.           flimci olup, kar amaçl› olarak yat›-  leri pozisyonun do¤as› gere¤i risk
           Bu nedenle                r›m yapar, flirket kurarlar ve fi-  almaya e¤ilimli olduklar› halde,
           flirketlerde               nansal risk al›rlar. Yöneticiler ise  yöneticiler risk almaya istekli de-
           patronlar›n ve            faaliyette olan bir flirketi veya flir-  ¤illerdir ve mecbur kalmadan risk
           yöneticilerin             ketin bir bölümünü kontrol eder    almak istemezler.
           birbirlerinin             ve yönetimini üstlenirler. Bir aile  ‘Oyunu’ oynama flekli. Patronlar
           karfl›l›kl› olarak         büyü¤ü taraf›ndan kurulmufl haz›r   kesinlikle sonuç almak ve kurdu-
           ‘farkl›                   bir flirketi sahiplenmek zorunda    ¤u flirketin karl› bir flekilde hayat-
           düflündüklerini’           kalanlar› her iki grubun da d›fl›nda  ta kald›¤›n› görmek için mücadele
           kabul etmesi ve           de¤erlendirmemiz mümkündür.        ederken yöneticiler,    genelde,
           empati yapmas›            Odaklanma.  Patronlar sürekli      ‘oyunda kalmak’ ve ‘oyunu sür-
                                     olarak ifl kurmaya, yeni alanlara   dürmek’ için mücadele ederler.
           baflar› için çok
           önemlidir.                yönelmeye ve gelifltirmeye odak-    Bir flirketin baflar›l› olabilmesi
                                     lan›rken yöneticiler devam eden    için ‘olmaz-ise-olmaz’ faktörler-
           Unutmay›n!
           ‘Empati’                  operasyonlara odaklanmay› tercih   den birisi de patron ve yöneticile-
                                     ederler.
           sözlüklerimize                                               rin uyum içinde çal›flmalar›d›r.
                                     Motivasyon kayna¤›. Patronlar›n    Bu nedenle flirketlerde patronla-
           yeni giren lüks           motivasyon kayna¤› baflar› iken     r›n ve yöneticilerin birbirlerinin
           bir kelime olmay›p,
                                     yöneticilerin motivasyon kayna¤›   karfl›l›kl› olarak ‘farkl› düflün-
           güçlü bir ‘empati’        öncelikle daha genifl bir kitleyi yö-  düklerini’ kabul etmesi ve empa-
           duygusuna sahip           netebilmektir.                     ti yapmas› baflar› için çok önem-
           olmak küçük bir           ‹fl yap›fl flekli. Patronlar ifle yakla-  lidir.
           beceri de¤ildir.          fl›mda biçimsel olmayan (infor-     Unutmay›n! ‘Empati’ sözlüklerimi-
                                     mal) bir yaklafl›m sergilerken yö-  ze yeni giren lüks bir kelime olma-
                                     neticiler daha biçimsel ve ‘ne ol-  y›p, güçlü bir ‘empati’ duygusuna
                                     du¤u belli olan’ bir faaliyeti tercih  sahip olmak küçük bir beceri de-
                                     ederler.                           ¤ildir.
           88 KobiEfor Ekim 2018
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93