Page 82 - KobiEfor_Mayıs_2017
P. 82
SEKTÖR/LEASING-FAKTORING-FINANSMAN fi‹RKETLER‹
yapan üretici KOB‹’ler için son derece uygun bir fi-
nansal ürün. Bolat, “Bizim tecrübemiz ülkemizde
maalesef leasing ürününün yeterince bilinmedi¤ini
gösteriyor” diyerek sektörün avantajlar›n›n daha iyi
anlat›lmas› gerekti¤inin alt›n› çizdi.
Bolat, yürüttükleri çal›flmalar› flöyle anlatt›: “Biz,
‹fl Leasing olarak, bu nedenle son birkaç y›ld›r Or-
ganize Sanayi Bölgeleri’nde, ulaflabildi¤imiz tüm
firmalar› davet ederek leasingi, avantajlar›n›, de¤i-
flen mevzuat›n getirdi¤i yenilikleri ve ürünleri anla-
t›yoruz. Bunun yan›s›ra finansal kiralama yönte-
miyle edinilen tafl›tlar›n, karayolu tafl›ma yönetme-
li¤i kapsam›nda özmal olarak kabul edilmemeleri
nedeniyle tafl›t yat›r›mlar›n›n finansal kiralama
‹fl Leasing yat›r›mc›n›n yan›nda yöntemiyle finanse edilmeleri pratikte çok zor uy-
gulanan bir ifllem haline gelmifltir. Bu konuda yap›-
‹fl Leasing 1988 y›l›nda T. ‹fl Ban- lacak bir düzenleme ile karayolu tafl›-
kas› ifltiraki olarak faaliyete bafllad›. mac›l›¤› sektörüne de leasing ürünü-
fiirket kuruluflundan bugüne yat›r›m nün sunulabilece¤ini düflünüyoruz.
projelerini h›zl›, do¤ru ve verimli bir Öte yandan, do¤rudan üreten yat›r›m-
flekilde de¤erlendirmek isteyen her lara destek verdi¤imiz için yurtd›fl›
yat›r›mc›n›n güçlü ifl orta¤› olarak borçlanmalar›m›zda Banka’lara tan›-
yan›nda yer almaya devam ediyor. ‹fl nan KKDF istisnas› uygulamalar›n›n
Leasing, 2016 y›l›nda 103.6 milyon leasing flirketlerine de tan›nmas›n› is-
TL konsolide net kar elde ederken, tiyoruz. Bu bizim kaynak maliyetimizi
konsolide aktif büyüklü¤ü y›l sonu- düflürmek suretiyle reel sektöre daha
na k›yasla yüzde 34 art›fl göstererek uygun maliyetli finansman imkan›
7.5 milyar TL’ye, konsolide özkay- sunmam›za yol açacakt›r. Arac›l›k ma-
naklar› da ayn› dönemde yüzde 12.4 liyetlerinin azalt›lmas› ve ayn› ifllem
artarak 830 milyon TL’ye ulaflt›. fiir- üzerinden mükerrer BSMV ödenmesi-
ketin leasing alacaklar› ise 2015 y›l› Hasan nin önüne geçmek amac›yla banka d›-
K. Bolat
sonuna k›yasla yüzde 22 oran›nda fl› finansal kurulufllar›n bankalardan
artarak 4 milyar TL’ye yükseldi. ‹fl kulland›klar› kredilerde BSMV’nin
Leasing Genel Müdürü Hasan K. Bolat, “fiirketi- oran›n›n %1’e düflürülmesi leasing flirketlerinin fi-
miz, müflteri adedini yüzde 17, ifllem adedini ise nansman maliyetlerini azaltacakt›r.”
yüzde 14 oran›nda artt›rarak, küresel ekonomik Devletin verdi¤i teflviklerle yat›r›m ortam›n› iyi-
büyümenin yavafllad›¤›, yak›n co¤rafyada jeopoli- lefltirmesinin hedeflendi¤inin alt›n› çizen Bolat, bu
tik risklerin artt›¤› ve söz konusu geliflmelerin ül- alanda önemli finansörlerden birinin de leasing
kemizin makroekonomik dengeleri üzerindeki flirketleri oldu¤una dikkat çekerek, flu noktalara
olumsuz etkilerinin hissedilmeye bafllad›¤› 2016 de¤indi: “Yat›r›mlarda Devlet Yard›mlar› Hakk›nda
y›l›nda ülkemiz ekonomisini desteklemeye devam Karar ve KDVK’nun 13/d” maddesinde yap›lacak
etti” diye konufltu. düzenleme ile finansal kiralama konusu teflvik bel-
Bolat, “‹fl Leasing olarak her sektörde faaliyet geli yat›r›mlarda teflvik flartlar›n›n ihlali halinde, is-
gösteren yat›r›mc›n›n de¤er yaratan projelerini fi- tisna uygulamas› sebebiyle al›nmayan vergilerin ve
nanse etme faaliyetimiz devam etmekle birlikte ku- bu vergilere iliflkin ceza ve faizlerin kirac›dan tahsil
rumsal segmentli firmalar›n yat›r›m projeleri, yeni- edilmesine yönelik bir düzenleme yap›lmas›n›n
lenebilir enerji projeleri ve özellikle ifl ve inflaat leasing flirketlerinin bu alandaki finansman imkan-
makinalar› ile imalat makinalar› gibi ürünlerin al›- lar›n› art›raca¤› kanaatindeyiz.
c›s› olan KOB‹’lerde derinleflmeyi hedefliyoruz. Her Son olarak, binek otomobilleri ve di¤er kara na-
ne kadar Türkiye ekonomisinin GSMH büyüme ora- kil vas›talar› ile iflyeri olarak kullan›lan tafl›nmazlar
n› önceki y›llara göre düflme e¤iliminde olsa da ge- d›fl›ndaki bütün mallar›n finansal kiralama ifllemi-
liflmekte olan bir ülke olmam›z nedeniyle inflaat ve ne konu edilmesi halinde, KDV oran›n›n yüzde 1’e
üretim sektörlerinde yat›r›m potansiyelinin görece düflürülmesinin yat›r›m harcamalar›n›n artmas›na
yüksek oldu¤unu düflünüyoruz” bilgisini verdi. Lea- ve kay›t d›fl› ekonominin azalmas›na katk›da bulu-
sing, reel sektör firmalar› özellikle makina yat›r›m› naca¤› görüflündeyiz.”
82 KobiEfor May›s 2017