Page 87 - KobiEfor_Nisan_2017
P. 87
UZMAN
‹hracat Böyle Artmaz!
on befl y›lda 150 milyar l Üniversitelerimiz ihracat dernek ve
S dolar civar›nda duran, birliklerine etkin olarak ›fl›k tutup,
yol göstermedikçe,
hatta azalma e¤ilimine gi-
ren ihracat›m›z›n ülkemi- l Sektörel seviyede yap›lan 1-2
zin en önemli sorunlar›ndan biri ol- günlük çal›fltay veya konferanslar
du¤u aç›kt›r. Bütün ihracat potansi- düzenleyerek, ihracat› anlaml› bir
Haluk Ünald› yeli olan flirketlerin, mesleki dernek flekilde artt›ramayaca¤›m›z› gör-
ile birliklerin ve ilgili kamu kurumla- medikçe,
haluk@paradigmam.com
r›n›n günümüzdeki en önemli mefl- l Sektörel olarak haz›rlanan ‘sektör
guliyet alan› ihracat› artt›rmakt›r. sorunlar›’ listelerinin üzerine hangi
Ancak; afla¤›dakiler gerçekleflme- sektörün ad› yaz›l›rsa yaz›ls›n, liste-
dikçe ihracat›m›z›n anlaml› bir fle- nin büyük ölçüde do¤ru oldu¤unu ve
kilde artmayaca¤›ndan emin olabi- bu listenin tek bafl›na hiç bir ifle ya-
lirsiniz: ramad›¤›n› fark etmedikçe,
l ‹lgili bütün kurum, kurulufl ve flir- l Birçok farkl› kurum taraf›ndan
ketlerimizin bu konuda ‘Zihinsel bir haz›rlanan ‘Pazar analizi’ çal›flma-
Devrim’ yaflamak zorunda oldu¤u- lar› ‘Fark yaratacak’ öneriler geti-
muzu fark edip, gerekli ad›mlar› at- remedi¤inden, bu çal›flmalar› ince-
mad›kça, leyerek ihracat›n› anlaml› bir flekil-
l ‹lgili bütün kamu kurumlar›, de artt›rabilen flirket olmad›¤›n›
‹hracat›m›z›
STK’lar ve üniversiteler misyonlar›- fark etmedikçe,
anlaml› bir flekilde n› ‘cephede mücadele eden flirket- l Dünyada giderek artan oranda et-
artt›rabilmemiz için lerimizdir, biz onlara ›fl›k tutmak ve kili olan ‘Digital devrim’in gücünü
ülke boyutunda destek sa¤lamak için var›z’ olarak fark edip, ‘Digital pazarlama’ esasla-
‘Zihinsel bir Devrim’ netlefltirmedikçe, r›n› etkin olarak kullanmad›kça,
l Mesleki dernek ve birliklerinin ih- l Küresel çat› organizasyonlarda et-
yaflamam›z
racat› artt›rma konusunda kilit rol kin olarak görev al›p, küresel gelifl-
gerekmektedir. oynad›klar›n› fark edip, performans meleri yak›ndan takip etmedikçe,
Aksi takdirde göstergelerini üyelerinin ihracat ar- l Sektörel dernek merkezlerinde
‘Orta Gelir Tuza¤›’ t›fl›na indekslemedikçe, küresel hareketleri dinamik olarak
l Mesleki derneklerin yönetim ku- takip edip, an›nda uygun stratejileri
için küresel bir
rullar›na da ‘Yeni Ticaret Kanu- gelifltirecek ‘Harekat Merkezleri’
örnek olmaya güzel nu’nda’ flirketler için tan›mland›¤› kurmadan ve oralarda ‘Bilgi Sistem-
bir aday›z. gibi, ‘Yetkin’ ve ba¤›ms›z profesyonel leri’ yaklafl›mlar›n› etkin olarak kul-
yönetim kurulu üyeleri al›nmad›kça, lanmad›kça,
l Kurumsal flirketlerdeki genel mü- l Sektörel dernek ve STK’lar›n ku-
dürlere benzer flekilde, mesleki der- rum kültürlerini ‘Topluluksal’dan,
nek ve birliklerin genel sekreterlik- ‘Kar odakl›’ haline dönüfltürmedikçe,
lerini yetkinliklerine göre seçip, güç- l fiirketlerimizde ‘Üretim odakl›’ ol-
lendirip, dernek hedeflerinden so- mak yerine ‘Pazar odakl›’ olmaya yö-
rumlu tutmad›kça, nelik bir fark›ndal›k ve faaliyet üre-
l ‹hracat ile ilgili bütün yöneticilerin tilmedikçe,
‘Küresel Pazar Analizi’, ‘Oyunlar Te- l Ayn› sektörde olan flirketlerin ihra-
orisi’, ‘Küresel Senaryo Analizi’ ve cat kapsam›nda birbirlerini rakip
‘Küresel Pazarlama’ konular›nda te- olarak görmek yerine, birbirlerinin
mel bilgilerini güçlendirmedikçe, destekçisi olarak görmedikçe, ihra-
l Biz ülke olarak ‘500 Milyar USD’ ih- cat›m›z›n önemli bir artma göster-
racat hedefi belirlerken rakiplerimi- meyece¤inden emin olabilirsiniz.
zin ‘Ellerinin armut toplamad›klar›- K›saca; ihracat›m›z› anlaml› bir fle-
n›!’ fark etmedikçe, kilde artt›rabilmemiz için ülke boyu-
l Yabanc› ülkelerdeki ticaret atafle- tunda ‘Zihinsel bir Devrim’ yaflama-
lerimizi, ihracat sistemimizin ‘sinir m›z gerekmektedir. Aksi takdirde
uçlar›’ kabul edip, etkin olarak kulla- ‘Orta Gelir Tuza¤›’ için küresel bir
namad›kça, örnek olmaya güzel bir aday›z.
Nisan 2017 KobiEfor 87