Page 47 - KobiEfor_Subat_2017
P. 47

Psikodrama bir ö¤renme, bir davran›fl de¤i-  lendirmeyi bilmeleri gerekir. Bu amaçla anne baba
           flikli¤i sürecidir. Yarg›n›n, elefltirinin olmad›¤›;  olarak kendilerine farkl› bir yerden bak›p kendileri-
           spontanitenin ve yarat›c›l›¤›n ortaya koyuldu¤u Psi-  ni daha iyi tan›yarak çocuklar›yla olumlu iliflkiler
           kodrama sahnesinde birey kendi psikolojik geçmi-  kurabilmeleri, Psikodrama tekni¤i sayesinde
           fliyle karfl›lafl›p, çözümlenmeden kalm›fl ve bugünü  mümkün olabilmektedir.
           olumsuz etkileyen yükleri fark ederek davran›fl ve
           duygular›na yönelik içgörü kazan›p yeni davran›fl       “Niçin baz› ö¤retmenler zevkle ve
           modelleri ve rolleri deneyimleyerek ö¤renme flan-       huzurla ders yaparken di¤erleri
           s›na sahip olur. Bu da bireyin de¤iflim ve geliflim      bitmifl, bezmifl bir halde dersten
           aç›s›ndan yol almas›n› sa¤layabilir.                   ç›karlar? Ayn› s›n›fa derse giren
                                            Bafllang›çta           ö¤retmenlerden baz›lar› niçin di¤er
                                     kendine özgü bir tera-       arkadafllar›ndan daha iyi s›n›f
                                     pi tekni¤i olarak orta-      yönetirler? Bir s›n›ftaki ö¤renciler,
                                     ya ç›kan psikodrama,         ö¤retmen de¤iflti¤inde niçin
                                     olumlu etkileri fark         öncekinden oldukça farkl› davran›fl
                                     edildikçe e¤itim, aile,      gösterirler?”
                                     ifl, örgütsel geliflim,        Etkili ve baflar›l› bir ö¤retim ortam›n›n flart›,
           yönetim, personel e¤itimi, kiflisel geliflim programla-  iyi bir s›n›f yönetimidir. S›n›f yönetimi, ö¤rencilerin
           r› gibi pek çok alanda kullan›lmaya bafllanm›flt›r. Psi-  temel psikolojik ihtiyaçlar›n› anlama ile bafllar. Ö¤-
           kodrama yöntemi ile insan›n kendine bakabilmesini,  rencilerinin davran›fllar›n› de¤ifltirmek isteyen bir
           baflkalar›n›n gözünden görmeyi ö¤renmesini, yeni  ö¤retmen, önce kendi davran›fllar›n› gözden geçirip
           yöntemler gelifltirmesini sa¤lamak mümkündür.    de¤ifltirmeye istekli olmal›d›r. Ö¤retmenler psi-
                                                           kodrama teknikleri ile tan›fl›p kendilerine farkl› bir
                  Peki, ‘Psikodrama’y› kullanarak          yerden bakarak kendilerini daha iyi tan›yabilirler,
                  hangi gruplarla çal›fl›yoruz?             psikodrama tekniklerini s›n›f içinde kullanmay› de-
                  Psikodramatist ve Çocuk Terapisti Uzm.   neyimleyebilirler.
           Psikolog Arzu Ayd›n Koç’un da söyledi¤i gibi; “Ey-
           lem’in (oyun) yo¤un olarak kullan›ld›¤› Çocuk Psi-     “Yüksek kazanç, sosyal haklar›n
           kodramas› Gruplar›’nda 6-11 yafl aras› çocuklarla       varl›¤› art›k bir çal›flan›n mutlu
           çal›fl›l›r. Çocuklar empati becerisi yan›nda, sorun     olabilmesi için yeterli nedenler
           çözme becerilerini de gelifltirirler.”                  de¤il.”
                                                                  H›zla geliflen dünyada, kurumun varl›¤›n›
                  “Çok s›k›ld›m. Beni kimse                sürdürebilmesi ve baflar›lar›n› yükseltebilmesi için
                  anlam›yor, herkes üstüme geliyor.        kurum kimli¤ini oluflturmas› veya korumas› gere-
                  Bu kadar çok iflin üstesinden nas›l       kiyor. Kurum kimli¤inin önemli saç ayaklar›ndan
                  gelece¤imi, ne yapaca¤›m›                biri de insan, yani çal›flanlar. Çal›flanlar›n davran›fl-
                  bilmiyorum.”                             lar›, çal›flanlar›n iletiflim biçimleri, yarat›c›l›klar›n›
                  Ergenlik dönemi; çocukluk ile yetiflkinlik  ifllerine yans›tabilmeleri, k›saca mutlu çal›flan ola-
           aras›nda bedensel ve duygusal de¤iflimlerin yo¤un  bilmeleri çok önemlidir.
           olarak yafland›¤› kendini yeniden tan›mlama ve ya-      Baflta insan kaynaklar› olmak üzere, orta ka-
           ratma dönemidir. Ergenler geliflim sürecinde bir-  deme tüm yöneticilerin psikodrama yöntemi ile ta-
           çok yeni duruma uyum sa¤lamaya çal›fl›rken; psi-  n›flmas› ve psikodrama yöntemini uygulayabilmesi
           kodramadaki “eylem” yoluyla; kendilerini tan›ma  kurumun mutlu çal›flanlara ulaflma yolunu açacakt›r.
           ve ifade etme becerisi kazanma, davran›fl ve duygu-
           lar›na yönelik içgörü kazan›p kendilerine özgü yeni
           ve uygun davran›fl modelleri ve rolleri deneyimle-
           yerek, ö¤renme flans›na sahip olabilirler.

                  Çocuk yetifltirmek zor zanaat…
                  Kiflili¤in temelleri çocukluk yafllar›nda fle-
           killenmektedir. Etkili iletiflimin temelinde fark›nda
           olmak yatar. Anne babalar›n hem kendi iç dünyala-
           r›n›n yani duygu, düflünce ve tutumlar›n›n fark›nda
           olup onlar›n ne anlama geldi¤ini bilmesi hem de
           çocuklar›n›n davran›fllar›n› gerçekçi olarak de¤er-
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52