Page 47 - KobiEfor_Subat_2017
P. 47
Psikodrama bir ö¤renme, bir davran›fl de¤i- lendirmeyi bilmeleri gerekir. Bu amaçla anne baba
flikli¤i sürecidir. Yarg›n›n, elefltirinin olmad›¤›; olarak kendilerine farkl› bir yerden bak›p kendileri-
spontanitenin ve yarat›c›l›¤›n ortaya koyuldu¤u Psi- ni daha iyi tan›yarak çocuklar›yla olumlu iliflkiler
kodrama sahnesinde birey kendi psikolojik geçmi- kurabilmeleri, Psikodrama tekni¤i sayesinde
fliyle karfl›lafl›p, çözümlenmeden kalm›fl ve bugünü mümkün olabilmektedir.
olumsuz etkileyen yükleri fark ederek davran›fl ve
duygular›na yönelik içgörü kazan›p yeni davran›fl “Niçin baz› ö¤retmenler zevkle ve
modelleri ve rolleri deneyimleyerek ö¤renme flan- huzurla ders yaparken di¤erleri
s›na sahip olur. Bu da bireyin de¤iflim ve geliflim bitmifl, bezmifl bir halde dersten
aç›s›ndan yol almas›n› sa¤layabilir. ç›karlar? Ayn› s›n›fa derse giren
Bafllang›çta ö¤retmenlerden baz›lar› niçin di¤er
kendine özgü bir tera- arkadafllar›ndan daha iyi s›n›f
pi tekni¤i olarak orta- yönetirler? Bir s›n›ftaki ö¤renciler,
ya ç›kan psikodrama, ö¤retmen de¤iflti¤inde niçin
olumlu etkileri fark öncekinden oldukça farkl› davran›fl
edildikçe e¤itim, aile, gösterirler?”
ifl, örgütsel geliflim, Etkili ve baflar›l› bir ö¤retim ortam›n›n flart›,
yönetim, personel e¤itimi, kiflisel geliflim programla- iyi bir s›n›f yönetimidir. S›n›f yönetimi, ö¤rencilerin
r› gibi pek çok alanda kullan›lmaya bafllanm›flt›r. Psi- temel psikolojik ihtiyaçlar›n› anlama ile bafllar. Ö¤-
kodrama yöntemi ile insan›n kendine bakabilmesini, rencilerinin davran›fllar›n› de¤ifltirmek isteyen bir
baflkalar›n›n gözünden görmeyi ö¤renmesini, yeni ö¤retmen, önce kendi davran›fllar›n› gözden geçirip
yöntemler gelifltirmesini sa¤lamak mümkündür. de¤ifltirmeye istekli olmal›d›r. Ö¤retmenler psi-
kodrama teknikleri ile tan›fl›p kendilerine farkl› bir
Peki, ‘Psikodrama’y› kullanarak yerden bakarak kendilerini daha iyi tan›yabilirler,
hangi gruplarla çal›fl›yoruz? psikodrama tekniklerini s›n›f içinde kullanmay› de-
Psikodramatist ve Çocuk Terapisti Uzm. neyimleyebilirler.
Psikolog Arzu Ayd›n Koç’un da söyledi¤i gibi; “Ey-
lem’in (oyun) yo¤un olarak kullan›ld›¤› Çocuk Psi- “Yüksek kazanç, sosyal haklar›n
kodramas› Gruplar›’nda 6-11 yafl aras› çocuklarla varl›¤› art›k bir çal›flan›n mutlu
çal›fl›l›r. Çocuklar empati becerisi yan›nda, sorun olabilmesi için yeterli nedenler
çözme becerilerini de gelifltirirler.” de¤il.”
H›zla geliflen dünyada, kurumun varl›¤›n›
“Çok s›k›ld›m. Beni kimse sürdürebilmesi ve baflar›lar›n› yükseltebilmesi için
anlam›yor, herkes üstüme geliyor. kurum kimli¤ini oluflturmas› veya korumas› gere-
Bu kadar çok iflin üstesinden nas›l kiyor. Kurum kimli¤inin önemli saç ayaklar›ndan
gelece¤imi, ne yapaca¤›m› biri de insan, yani çal›flanlar. Çal›flanlar›n davran›fl-
bilmiyorum.” lar›, çal›flanlar›n iletiflim biçimleri, yarat›c›l›klar›n›
Ergenlik dönemi; çocukluk ile yetiflkinlik ifllerine yans›tabilmeleri, k›saca mutlu çal›flan ola-
aras›nda bedensel ve duygusal de¤iflimlerin yo¤un bilmeleri çok önemlidir.
olarak yafland›¤› kendini yeniden tan›mlama ve ya- Baflta insan kaynaklar› olmak üzere, orta ka-
ratma dönemidir. Ergenler geliflim sürecinde bir- deme tüm yöneticilerin psikodrama yöntemi ile ta-
çok yeni duruma uyum sa¤lamaya çal›fl›rken; psi- n›flmas› ve psikodrama yöntemini uygulayabilmesi
kodramadaki “eylem” yoluyla; kendilerini tan›ma kurumun mutlu çal›flanlara ulaflma yolunu açacakt›r.
ve ifade etme becerisi kazanma, davran›fl ve duygu-
lar›na yönelik içgörü kazan›p kendilerine özgü yeni
ve uygun davran›fl modelleri ve rolleri deneyimle-
yerek, ö¤renme flans›na sahip olabilirler.
Çocuk yetifltirmek zor zanaat…
Kiflili¤in temelleri çocukluk yafllar›nda fle-
killenmektedir. Etkili iletiflimin temelinde fark›nda
olmak yatar. Anne babalar›n hem kendi iç dünyala-
r›n›n yani duygu, düflünce ve tutumlar›n›n fark›nda
olup onlar›n ne anlama geldi¤ini bilmesi hem de
çocuklar›n›n davran›fllar›n› gerçekçi olarak de¤er-