Page 46 - KobiEfor_Subat_2017
P. 46
Psikodrama
Hayat›m›z› Kolaylaflt›r›r
Ayna E¤itim ve Psikolojik Dan›flma Merkezi uzmanlar›ndan Psikodramatist,
Ergen, Yetiflkin, Aile ve Çift Terapisti Aysen Zorer, “Psikodrama”y› anlatt›.
20. yüzy›l›n bafllar›nda Jacob Levy Moreno, ma sahnesinde yeniden yaflama flans› vard›r. Klasik
insanlar›n duygu ve düflüncelerini eylem halindey- psikoterapide kifli terapiste deneyimlerini sözle an-
ken ifade edebilecekleri bir tedavi yöntemi gelifltir- lat›rken psikodramada oyun ile anlat›r. Sözler ak›l
mifltir. Psikodrama, gücünü insan›n özünde var süzgecinden geçirildi¤inde mant›¤a büründürüle-
olan, spontane eylem becerisinden al›r. Psikodra- rek gerçe¤i karfl› tarafa aktarmada sapmalar olabi-
man›n en önemli üç temel dinami¤inden biri; ey- lir. Oysa dramatizasyon ile aktar›lan bilgide yanl›fl
lemdir. Eylem; gerçe¤in oldu¤u gibi görülebilmesi- anlafl›lmalar en aza indirgenir.
nin ve direncin h›zla çözülebilmesinin garantisidir. Psikodrama oturumlar›, Is›nma, Oyun ve
Sözler arac›l›¤›yla ifade edilen duygular, kiflinin Paylafl›m olmak üzere üç temel aflamadan oluflur.
gerçekli¤ini çarp›tarak yans›tt›¤› için eylem halin- Psikodrama sahnesi, gerçe¤in güvenli provas›n›n
deki insan, duyum ve duygular›n serbest kalmas› yap›ld›¤› yerdir, orada yaflananlar gerçek hayata ta-
sayesinde bilinç duvarlar›n› aflarak gerçe¤i yeniden fl›nabilir. Sahneye gelen kifli, protagonist yani baflo-
keflfe ç›kar. yuncudur. Bafloyuncu, hayat›n›n bir döneminden bir
olay›, bir çat›flmay›, sorununu veya ç›kmaz›n›, gele-
“Beden akl›n unuttu¤unu hat›rlar.” ce¤e dair bir hayalini ya da korkusunu; k›sacas› her
J.L.Moreno fleyi psikodrama sahnesine getirebilir. Bir psikod-
‹nsan eylem ile dünyaya rama oturumu “Is›nma” ile bafl-
gelmektedir. Psikodrama eyle- lar. Is›nma, bireyin iç dünyas›n›n
min gücünden yola ç›karak net harekete geçmesi için gereklidir.
ve kesin bir yöntemle kiflinin de- Is›nma yürüyüflü lider ile baflo-
rinli¤ini keflfetme amac›n› güt- yuncunun nereden bafllan›laca-
mektedir. Kiflinin derinli¤inin ve ¤›na do¤ru gittikleri bir yürüyüfl-
bilinçd›fl› süreçlerinin eylem ara- tür. Bu andan itibaren terapistin
c›l›¤›yla a盤a ç›kmas› beden ha- yönetiminde bütün bir grup, ba-
f›zas›nda kalan bilgilerin de gö- floyuncunun oyununu oynamak
rünür k›l›nmas›n› sa¤lam›fl olur. üzere haz›r durumdad›r. Baflo-
Psikodraman›n temelinde yuncunun hayat›ndaki kifliler,
bulunan di¤er iki önemli dinamik de yarat›c›l›k ve kavramlar, duygular ve olgular gruptan seçti¤i kifli-
spontanitedir. Psikodraman›n temel hedefi, kifliler- lerin yard›m› ile sahnede canland›r›l›r. “Oyun” es-
de spontanl›¤› artt›rarak yarat›c›l›klar›n› kullanma- nas›nda rollere seçilme kifliye spontanite ve do¤al
lar›na yard›mc› olmakt›r, bu da beraberinde sa¤l›k- olarak empati kazand›r›r. Psikodrama sahnesinde
l›l›¤› getirir. grup üyeleri, birbirlerini model alabilirler, yeni rol-
Moreno’ya göre spontanl›klar› bast›r›lan ki- ler, yeni davran›fllar ö¤renebilirler. Duyumlar kes-
flilerin yarat›c›l›klar›n› sergilemeleri de güçleflir. kin, zihinler aç›k, hissiyat yo¤undur. Ak›l ve duygu
Yarat›c›l›¤› engellenen kifliler üst düzeyde yetenek- bütünlü¤ü ile keflifler yap›l›p belli bir noktaya ula-
lere sahip olsalar bile sahip olduklar› bu gizil güç- fl›ld›ktan sonra oyun sonland›r›l›r ve “Paylafl›m”
lerini gelifltiremezler, üretken olamazlar, pasif ka- aflamas›na geçilir. Rol alan kifliler, ald›klar› roller
l›rlar, k›sacas› kendilerini gerçeklefltiremezler. ile ilgili geri bildirim verirler; protagonist ya da di-
¤er rol kiflileri ile özdeflim kuranlar, bunu paylafl›r-
“Psikodrama, gerçe¤in lar; kendi hayatlar›ndan benzer ça¤r›fl›mlar› olan-
dramatizasyon ile yeniden lar, an›lar›n› getirirler. Sahnede yaflanan her fley
keflfedilmesidir.” J.L. Moreno gözden geçirilir, bafloyuncu için anlaml› bir öyküye
Kiflinin deneyimledi¤i bir yaflant›y› psikodra- dönüfltürülür.