Page 99 - KobiEfor_Aralik_2017
P. 99
‹kinci yol: D›fl dünyaya ait gerçe- Emilia yaklafl›m›nda çözüm bulduklar›n›
¤in bir k›sm›n›n s›n›fa getirilme- aç›kl›yor: “Reggio Emilia Yaklafl›-
si. Gerçek hayat›n risklerine m›’na göre; ‘iyi e¤itimci’ yoktur,
karfl›n ikinci yol tercih edilir. ‘kendini gelifltirmeye, de¤iflmeye
Çocuklar›n ö¤renmesi gere- aç›k e¤itimci’ vard›r. Ça¤dafl ö¤-
ken fleyler s›n›fa getirilir ve retmen anlay›fl›na paralel olan
ö¤rencinin s›n›fa getirilen bu yaklafl›mda, ö¤retmenler
varl›klarla temas etmesi sa¤- transformasyona aç›k olur.
lan›r. Sebze, meyve, toprak, Çünkü her çocu¤un, her s›n›f›n,
hayvan vb. varl›klar mümkün ol- her okulun kendine has bir kültü-
du¤unca s›n›f ortam›nda haz›r hale rü oluflturulur. Ö¤retmene düflen
getirilerek çocuklar›n gözlemine sunu- görev ise bu kültürü iyi tan›y›p, buna uy-
lur. Sonuçta, çocuklar›n gerçe¤in bir parça- gun plan haz›rlamak. Çünkü Reggio Emilia
s›yla etkileflim kurmas› ö¤renmesi aç›- okullar›nda ö¤retmen çocuklar› dinler.
s›ndan etkili sonuçlar verir. Ö¤retmen bazen çocu¤un arkas›nda
Üçüncü yol: Çevre temsilcileri- onu anlamaya çal›flarak, bazen ço-
nin kullan›lmas›. Do¤aya ve d›fl cu¤un yan›nda onu direk destekle-
dünyaya ait gerçek varl›klar› her yerek, bazen de onun önünde onu
zaman s›n›f ortam›na getirmek daha ileri çekmek için provoke
mümkün de¤ildir. Bu durumda ö¤- eder. Baflar›l› ö¤retmen projelerle
rencilerin gerçekle temas etmesi de meflgul olan çocuklar› keyifle göz-
her zaman çok kolay de¤ildir. Örne¤in, lemleyerek devam eder ve yeni fikir-
gezegenleri, vahfli hayvanlar›, baflka ül- leri görmeye çal›fl›r.”
keleri ö¤renmesi, birinci ve ikinci yolla
mümkün de¤ildir. Bu nedenle, d›fl dün- Çocu¤un ihtiyaçlar›na
yan›n gerçe¤i de¤il, temsilcileri ile uygun içerik
ö¤renci etkileflime girer. S›n›flarda- Saraç, Reggio Emilia Yaklafl›-
ki kitaplar, bilgisayarlar, maketler, m›’n›n tüm dünyada sayg› duyulan
modeller, panolar vb. hepsi gerçe- önemli bir erken çocukluk e¤itimi
¤in temsilcisidir. Ö¤renciler bunlar yaklafl›m› oldu¤unun alt›n› çiziyor.
üzerinden gerçe¤e ait bilgiler edinirler. Reggio Emilia E¤itim Dan›flman›
Bu üç yol de¤erlendirildi¤inde, en etkili Doç.Dr. Z. ‹nan, “Türkiye’de okul öncesi
ö¤renme birinci yolla, en etkisiz ö¤renme ise üçün- e¤itim kurumlar›nda, çocu¤un e¤itim ve ö¤retim
cü yolla gerçekleflir. Okullar ve s›n›flar, ö¤rencilere sürecine yeni bir ›fl›k tutan, çocu¤un do¤as›na uy-
daha çok üçüncü yolla ö¤renme ortam› sunar. Yani, gun e¤itim vermeyi amaçlayan bir e¤itim sistemi-
okullar ve s›n›flar en etkisiz ö¤renme ortamlar›d›r.” dir. MEB Okul Öncesi E¤itim Programlar›’nda s›kça
Saraç, okul ortam›nda yaflanan birçok sorunun da vurgulanan, çocu¤un geliflimine, ilgi, istek ve ihti-
temelinde bu yaklafl›m oldu¤unu belirtiyor. yaçlar›na uygun olarak plan haz›rlama mant›¤› ile
çok s›k› örtüflmektedir” diye konufluyor. Saraç, flu
Peki çözüm ne? noktaya dikkat çekiyor: “Ve biz tüm Alt›n Ça¤ ekibi
Uzman Psikolog Ayflegül Ünal Saraç’a göre ço- de çocuklar gibi, iyi vakit geçirmek ve ö¤renmek is-
cuklara keflif ve merak duygusunu yaflatacak or- tiyoruz. Ö¤renmekten heyecan duymayan bir yetifl-
tamlar sunmak, ilgilerini daha uzun süre ayakta tu- kin, çocu¤a esin kayna¤› olmay› baflaramaz.”
tuyor. Bunun yolu da farkl› e¤itim programlar›ndan
geçiyor. Saraç, çocuklar›n zihinsel potansiyelleri-
nin yüzde 75’ini oluflturdu¤u okul öncesi y›llar›nda
onlara daha verimli olman›n yolunu Reggio Emilia
felsefesinde bulduklar›n› söylüyor. Reggio Emilia
‹talya’da bir kasaban›n ad›. Bu kasabada Malaguzzi
isimli e¤itimci önderli¤inde güçlü bir çocuk imaj›,
çok rollü ö¤retmen, zengin ve e¤itici bir çevre, güç-
lü iliflkiler, proje tabanl› ö¤renme gibi yaklafl›m›n
prensipleri ortaya ç›k›yor. Saraç, bu yaklafl›mla 5
y›l› aflk›n süredir ilerlediklerini ve ‘Etkili ö¤renme
ortamlar› nas›l yaratmal›y›z?’ sorusuna Reggio
Aral›k 2017 KobiEfor 99