Page 99 - KobiEfor_Aralik_2017
P. 99

‹kinci yol: D›fl dünyaya ait gerçe-                     Emilia yaklafl›m›nda çözüm bulduklar›n›
           ¤in bir k›sm›n›n s›n›fa getirilme-                           aç›kl›yor: “Reggio Emilia Yaklafl›-
           si. Gerçek hayat›n risklerine                                  m›’na göre; ‘iyi e¤itimci’ yoktur,
           karfl›n ikinci yol tercih edilir.                                ‘kendini gelifltirmeye, de¤iflmeye
           Çocuklar›n ö¤renmesi gere-                                       aç›k e¤itimci’ vard›r. Ça¤dafl ö¤-
           ken fleyler s›n›fa getirilir ve                                    retmen anlay›fl›na paralel olan
           ö¤rencinin s›n›fa getirilen                                       bu yaklafl›mda, ö¤retmenler
           varl›klarla temas etmesi sa¤-                                    transformasyona aç›k olur.
           lan›r. Sebze, meyve, toprak,                                     Çünkü her çocu¤un, her s›n›f›n,
           hayvan vb. varl›klar mümkün ol-                                her okulun kendine has bir kültü-
           du¤unca s›n›f ortam›nda haz›r hale                           rü oluflturulur. Ö¤retmene düflen
           getirilerek çocuklar›n gözlemine sunu-                    görev ise bu kültürü iyi tan›y›p, buna uy-
           lur. Sonuçta, çocuklar›n gerçe¤in bir parça-           gun plan haz›rlamak. Çünkü Reggio Emilia
           s›yla etkileflim kurmas› ö¤renmesi aç›-                     okullar›nda ö¤retmen çocuklar› dinler.
           s›ndan etkili sonuçlar verir.                                Ö¤retmen bazen çocu¤un arkas›nda
              Üçüncü yol: Çevre temsilcileri-                            onu anlamaya çal›flarak, bazen ço-
           nin kullan›lmas›. Do¤aya ve d›fl                                cu¤un yan›nda onu direk destekle-
           dünyaya ait gerçek varl›klar› her                              yerek, bazen de onun önünde onu
           zaman s›n›f ortam›na getirmek                                  daha ileri çekmek için provoke
           mümkün de¤ildir. Bu durumda ö¤-                                eder. Baflar›l› ö¤retmen projelerle
           rencilerin gerçekle temas etmesi de                           meflgul olan çocuklar› keyifle göz-
           her zaman çok kolay de¤ildir. Örne¤in,                       lemleyerek devam eder ve yeni fikir-
           gezegenleri, vahfli hayvanlar›, baflka ül-                  leri görmeye çal›fl›r.”
           keleri ö¤renmesi, birinci ve ikinci yolla
           mümkün de¤ildir. Bu nedenle, d›fl dün-                         Çocu¤un ihtiyaçlar›na
           yan›n gerçe¤i de¤il, temsilcileri ile                           uygun içerik
           ö¤renci etkileflime girer. S›n›flarda-                            Saraç, Reggio Emilia Yaklafl›-
           ki kitaplar, bilgisayarlar, maketler,                          m›’n›n tüm dünyada sayg› duyulan
           modeller, panolar vb. hepsi gerçe-                             önemli bir erken çocukluk e¤itimi
           ¤in temsilcisidir. Ö¤renciler bunlar                          yaklafl›m› oldu¤unun alt›n› çiziyor.
           üzerinden gerçe¤e ait bilgiler edinirler.                   Reggio Emilia E¤itim Dan›flman›
              Bu üç yol de¤erlendirildi¤inde, en etkili            Doç.Dr. Z. ‹nan, “Türkiye’de okul öncesi
           ö¤renme birinci yolla, en etkisiz ö¤renme ise üçün-  e¤itim kurumlar›nda, çocu¤un e¤itim ve ö¤retim
           cü yolla gerçekleflir. Okullar ve s›n›flar, ö¤rencilere  sürecine yeni bir ›fl›k tutan, çocu¤un do¤as›na uy-
           daha çok üçüncü yolla ö¤renme ortam› sunar. Yani,  gun e¤itim vermeyi amaçlayan bir e¤itim sistemi-
           okullar ve s›n›flar en etkisiz ö¤renme ortamlar›d›r.”  dir. MEB Okul Öncesi E¤itim Programlar›’nda s›kça
           Saraç, okul ortam›nda yaflanan birçok sorunun da  vurgulanan, çocu¤un geliflimine, ilgi, istek ve ihti-
           temelinde bu yaklafl›m oldu¤unu belirtiyor.      yaçlar›na uygun olarak plan haz›rlama mant›¤› ile
                                                           çok s›k› örtüflmektedir” diye konufluyor. Saraç, flu
              Peki çözüm ne?                               noktaya dikkat çekiyor: “Ve biz tüm Alt›n Ça¤ ekibi
              Uzman Psikolog Ayflegül Ünal Saraç’a göre ço-  de çocuklar gibi, iyi vakit geçirmek ve ö¤renmek is-
           cuklara keflif ve merak duygusunu yaflatacak or-  tiyoruz. Ö¤renmekten heyecan duymayan bir yetifl-
           tamlar sunmak, ilgilerini daha uzun süre ayakta tu-  kin, çocu¤a esin kayna¤› olmay› baflaramaz.”
           tuyor. Bunun yolu da farkl› e¤itim programlar›ndan
           geçiyor. Saraç, çocuklar›n zihinsel potansiyelleri-
           nin yüzde 75’ini oluflturdu¤u okul öncesi y›llar›nda
           onlara daha verimli olman›n yolunu Reggio Emilia
           felsefesinde bulduklar›n› söylüyor. Reggio Emilia
           ‹talya’da bir kasaban›n ad›. Bu kasabada Malaguzzi
           isimli e¤itimci önderli¤inde güçlü bir çocuk imaj›,
           çok rollü ö¤retmen, zengin ve e¤itici bir çevre, güç-
           lü iliflkiler, proje tabanl› ö¤renme gibi yaklafl›m›n
           prensipleri ortaya ç›k›yor. Saraç, bu yaklafl›mla 5
           y›l› aflk›n süredir ilerlediklerini ve ‘Etkili ö¤renme
           ortamlar› nas›l yaratmal›y›z?’ sorusuna Reggio
                                                                                       Aral›k 2017 KobiEfor 99
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104