Page 100 - KobiEfor_Aralik_2017
P. 100

UZMAN



                                     Gözler Her fieyi Görür mü?


                                               er organ önemlidir ama   fas›ndaki hipnozlara daha fazla ina-
                                    H          gözlerin di¤er organlara  n›r ve çok zamanlarda bunlar›n ger-
                                                                        çekle ilgisi yoktur. ‹nanmak, gerçek-
                                               göre daha önem tafl›d›¤›
                                               bir gerçektir. Görme ye-  likten ve do¤rudan önce gelince ger-
                                     tisinin bir insan›n yaflam›n› kolaylafl-  çek ne olursa olsun anlam›n› yitir-
                                     t›rmas› bak›m›ndan konuflma, duy-   meye bafll›yor…
           Prof.Dr.                  ma, koklama veya tatma yetilerine  Baz› zamanlar, örne¤in; baflar›l› ol-
                                     göre yaflamsal önemi oldu¤u ger-    mak için deneme göze al›nmas› du-
           Turgay Biçer              çektir.                            rumunda, kiflinin içinde bulundu¤u
           turgay@marmara.edu.tr
                                     Gözleri görmeyen insanlar›n baflka  duygu ve yaflanm›fll›klara ra¤men
                                     yetilerini öne ç›kard›¤› ve hatta bir  de¤erlidir. ‹nanmak baflar› için ge-
                                     organ bozuldu¤unda di¤er organla-  reklidir ama hayat›n her alan›nda
                                     r›n iki kat daha fazla çal›flarak di¤e-  körü körüne inanmak her fley de¤il-
                                     rinin eksikli¤ini gidermek üzere gö-  dir. Körü körüne inanan insanlar›n
                                     rev üstlendi¤ini biliyoruz.        dayanak noktas›, gördükleridir; çün-
                                     Buradaki amac›m›z organlar› yar›fl-  kü onlar görmeye gere¤inden fazla
                                     t›rmak de¤il tabii ki… Bir veya birkaç  de¤er verirler. Oysa inand›¤›m›z fley-
                                     organ› çal›flmayan insanlarla da der-  lerin ne kadar do¤ru, gerçekçi, ken-
           Okullarda                 dimiz yok; onlara ac›yacak veya gök-  di kontrolümüzde ve yetimizde oldu-
           verilemeyen               lere ç›karacak da de¤iliz. Amac›m›z,  ¤u da bir o kadar önemlidir. Bunun
           vicdan, ak›l gözü,        gözleri aç›k ve yerinde oldu¤u halde  yan› s›ra e¤er vicdan›, kalbi, akl›, yü-
           duygular,                 farkl› gören, düflünemeyen, gözleri-  re¤i kapal›ysa insan›n gözlerinin
                                     nin gördü¤üne fazla güvenen, her   görmesi tek bafl›na ifle yaramaz. Ya-
           kalbiyle ve akl›yla
           sezebilme;                fleyi görme üzerine kuran zihinsel,  flad›¤› do¤al yerlerden kopart›l›p, so-
                                     duygusal, ruhsal körlerin ne kadar  kaklarda yaflamaya zorlanm›fl kö-
           k›saca farkl›             yan›lg› içerisinde oldu¤unun alt›n›  pekleri, bafl›bofl veya sokak köpe¤i
           düflünebilme yetisi        çizmek ve onlar›; di¤er organlar›n›n  yaftas›yla görmek ak›ldan, vicdan-
           gözle görülmeyen          da görmelerini sa¤layacak anlay›fla  dan, tafl kalplilikten kaynaklan›r. Her
           ama davran›fllara          ve izana gelmelerini sa¤lamak için  canl›n›n yaflam hakk›na ra¤men
           yön veren                 kelam etmek…                       bunlar› düflünemeyecek kadar kör-
                                     Görüntü öyle gere¤inden fazla ön   leflmifl insanlar çözümün de¤il soru-
           olgulard›r.
                                     plana ç›k›nca “her fleyin görünenden  nun parças› olmufllard›r. Okullarda
           Gözlerin görmesi
                                     ibaret oldu¤unu” sanan insan, yafla-  verilemeyen vicdan, ak›l gözü, duy-
           güzeldir ama              m›n›n ileri ki ve olgun dönemlerinde  gular, kalbiyle ve akl›yla sezebilme;
           bir fleyin ruhunu,         “hiçbir fleyin göründü¤ü gibi olmad›-  k›saca farkl› düflünebilme yetisi göz-
           içini, bütününü           ¤›n›” anlad›¤›nda birden panik yafla-  le görülmeyen ama davran›fllara yön
           görebilmek ve             maya bafll›yor ve kaybedilen y›llar›na  veren olgulard›r. Gözlerin görmesi
           hissedebilmek             ve f›rsatlara; bir anlamda acemili¤e  güzeldir ama bir fleyin ruhunu, içini,
           daha da güzeldir.         yanmaya bafll›yor. Asl›nda hiçbir fle-  bütününü görebilmek ve hissedebil-
                                     yin göründü¤ü gibi olmad›¤›n› ilkokul  mek daha da güzeldir.
                                     fen derslerinde de ö¤renebilirler Bir
                                     kan damlas›n›n, bir yapra¤›n bir mik-
                                     roskop alt›nda ne kadar farkl› görün-
                                     dü¤üne flaflar›z asl›nda. Teleskopla
                                     y›ld›zlar›n sand›¤›m›z gibi y›ld›z ol-
                                     mad›¤›n›, farkl› bir gerçeklik tafl›d›¤›
                                     küçük deneylerle anlafl›labilir asl›n-
                                     da, tabii modern bilimde…
                                     Buna ra¤men e¤itim yafl› ve derece-
                                     si ne olursa olsun, ço¤u insan yafla-
                                     m›nda bu gerçe¤i göz ard› eder. Ka-

           100 KobiEfor Aral›k 2017
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105