Page 42 - KobiEfor_Ekim_2017
P. 42
HABER
“‹nternete girdi¤iniz- yor musunuz?” sorusunu da yöneltti: “Demografik
Eren de yoksan›z, yoksunuz” (yafl, cinsiyet, lokasyon, etnik köken, medeni durum,
Diril
sözleriyle iflletmeleri gelir, e¤itim ve ifl durumu) ve Psikografik (ilgi alan-
uyaran Diril, 13-65 yafl lar›, hobileri, de¤erleri ve yarg›lar›, tutum ve davra-
aras› herkesin Facebo- n›fllar›, yaflam tarzlar›, istekleri) aç›dan. Teknoloji
ok’ta ve burada olanla- çok h›zl› gelifliyor. Sosyal medya iletiflimi yapacaksa-
r›n da yüzde 77’sinin 18- n›z flu an do¤ru zaman, pazar oturmufl durumda
44 yafl aral›¤›nda oldu- ama henüz doymad›. Mobil çok h›zl› geliyor. Müflte-
¤unu anlatt›. Türkiye’nin rilerinizi analiz edin.”
en çok kullan›lan sosyal Eren Diril, sosyal medya iletifliminde “‹fl’e yara-
medya platformunun yan taktikleri” ise flöyle s›ralad›:
Youtube oldu¤unu, onu “‹çerik: ‘‹çerik, krald›r.’ Müflteriye ve mecraya
Facebook’un izledi¤ini (sosyal medya platformuna) uygun içerik, düzenli,
paylaflan Diril, LinkedIn’›n çok ciddi bir ifl platformu tutarl› ve sürekli olacak. Örne¤in; Facebook’ta vi-
oldu¤una iflaret ederek, bu mecraya mutlaka bak›l- deo 2 dakikay› geçmemeli, blogda yazd›¤›n›z yaz›
mas›n› önerdi. “2017 y›l›nda sosyal medyay› mutla- 500 kelimenin alt›ndaysa Google indekslemez bile,
ka kullanmal›s›n›z” diyen Diril, iflletmelerin baflar›- 2600 kelimenin üstü çok paylafl›l›r. ‘‹çerik kralsa
s›zl›¤›nda; “Ekonomi darald›. Onlar dükkan›n› iyi platform tanr›d›r’ deniliyor.
yere açt›lar. Onlar flansl›, biz de¤iliz. Adam›n çevre- Bilirkifli inflas›. O flirketlerin sorunlar›na sizin
si genifl. Day›n olacak” gibi bahanelerin s›raland›¤›- sektörünüzle ilgili esirgemeden cay›r cay›r bilgi
n› ancak bunlar› kabul etmedi¤ini vurgulad› ve ek- paylafl›yorsunuz. Bildi¤iniz konularda bilgi payla-
ledi: “Sosyal medyay› kullanarak bilinirlili¤inizi ar- fl›rsan›z, bilirkifli olursunuz. Bütün platformlarda
t›rman›z mümkün. Müflterileriniz cahil de¤il. fiansa siz bilirkiflili¤ini göstermelisiniz.
inanm›yorum. Sadece do¤ru zamanda, do¤ru yerde Karfl›l›kl›l›k Yasas›. Sürekli olarak içerik üretirse-
olmamak için çal›flmamak vard›r.” niz, bunu bilirkifli olarak yaparsan›z ve karfl›l›k bekle-
Eren Diril, iflletmelerin baflar›s›zl›¤›nda gerçek mezseniz, satars›n›z. ‘‹nsan›n günah›ndan çok iyili¤i
sebepleri ise flöyle s›ralad›: “‹nsan faktörü. Olmaya- boynunda tafl›mas› zordur’ denir, insanlar yapt›¤›n›z
cak sözler vermek, sat›fl›n rasyonel bir süreç oldu- karfl›l›ks›z iyili¤e karfl›l›k vermek isteyecektir.
¤unu zannetmek. Güven infla etmemek. Satmaya ça- Medya flirketi olmak. 2017 y›l›nda siz bir medya
l›flmak (ters teper). Müflteriyi tan›mamak. Misyon, flirketisiniz. Bunu ne kadar h›zl› anlarsan›z o kadar
vizyon, strateji belirlememek (Örne¤in; iflletmede iyi olur. Ne ifl yaparsan›z yap›n bir medya flirketi ol-
çal›flanlar›n yüzde 74’ü nereye kürek çekece¤ini bil- du¤unuzu anlaman›z gerekiyor.”
miyor). Farkl›laflmamak. Duyurmamak. Odaklanma- Eren Diril, sosyal medyada baflar› yolunun ad›m-
mak. Gereklilik-zorunluluk dengesi.” Diril, bir müfl- lar›n› ise flöyle çizdi: “‹flinizi büyütmek için fikirleri,
teriye sosyal medyada ulaflt›ktan sonra 7. seferde bir düflünce gruplar›n› takip edin. Bilge‹fl’ten ücretsiz
fley sat›labilece¤ini aktard›: “Sizin farkl› bir fley yap- sosyal medya dersleri al›n. Her ifle müflteri ve rakip
man›z gerekir. Bir fleye odaklan›n; örne¤in; trafik ya- analizi ile bafllamak gerekiyor, onlar› iyi takip edin.
ratmak veya markay› duyurmak gibi.” ‹flinize yarayan bir sürü bilgiye ulaflacaks›n›z. Fark-
“Sosyal medyay› kullanman›n gereklilik de¤il, zo- l›laflmak önemlidir, farkl›l›¤›n›za göre rakipleriniz-
runluluk” oldu¤unun alt›n› çizen Diril, Amerikan ka- den ayr›larak düzenli, tutarl›, sürekli içerik ürete-
fl›¤›yla Türk yeme¤i yenmedi¤i uyar›s›n› yapt›: “Ken- ce¤iz ve bunu duyurmak çok önemlidir. Ard›ndan
di datan›z› kendinizin oluflturmas› gerekiyor. Siz bu- de¤er yaratmak ve iflinizi büyütmek gelir. Sosyal
gün bafllamazsan›z, gelecekte sosyal medyada ne medya birleflik faiz gibidir. Sosyal medyada harca-
yapacaks›n›z? Dünya yavafl yavafl sanal gerçekli¤e ve d›¤›n›z zaman ne kadar uzunsa o kadar fazla satar-
art›r›lm›fl gerçekli¤e gidiyor.” Vakit varken ve rek- s›n›z. Sosyal medya için birini de çal›flt›racaksan›z,
lam mecras› olarak sosyal medya henüz ucuzken ne söyledi¤ini anlaman›z laz›m. Ayr›ca internet si-
kullan›lmas› gerekti¤ini ifade eden Diril, iflletmele- teniz, Google’dan saniyenin 3’te biri daha yavafl aç›-
rin müflterilerinin sat›n alma nedenlerine odaklan›l- l›yorsa insanlar gidiyor, bu çok önemli. E¤er sosyal
mas›n› istedi. Dolayl› sebepler d›fl›nda, varl›¤›n› sür- medyada söyledi¤iniz fleyi yapm›yorsan›z can›n›z›
dürme içgüdüsü ve mutluluk olmak üzere 2 sebep çok yakarlar ama büyük bir markaysan›z çok sorun
bulundu¤una dikkat çeken Diril, “‹nsanlar temelinde olmayabilir. Sizin bir hedefiniz olmal›, o hedefi, si-
mutlu olmak veya mutsuzlu¤u önlemek için sat›n zin de ajans›n›z›n da bilmesi laz›m. Bir de yolu bilen
al›yorlar. ‹nsanlar›n mutlu olaca¤› fleyler yaparsan›z, biriyle gitti¤inizi bilmeniz önemli. Herhangi bir ta-
sosyal medya verdi¤iniz paran›n geridönüflünü al›r- sar›m yapt›klar›nda neden o rengi ve o tonu kullan-
s›n›z” dedi. Diril, kat›l›mc›lara “Müflterilerinizi tan›- d›klar›n› sorun, cevaplayabilmeleri önemlidir.”
42 KobiEfor Ekim 2017