Page 81 - KobiEfor_Haziran_2016
P. 81

ikame edilecek potansiyel bir pazar henüz yok, an-
          cak yeni pazar aray›fllar› ve mevcut pazarlara nüfu-  ‹klimlendirmenin önemi
          ziyet art›fl› çal›flmalar› yap›lmaktad›r.”
                                                             ‹klimlendirme, kapal› mekan›n havas›n›n iste-
            URGE Projesi’yle yeni pazarlar aran›yor        nen s›cakl›k, nem, hava dolafl›m›, temizlik ve ta-
                                                           zelikte tutulmas› olarak ifade ediliyor. Bunlar›n
            ‹SK‹D, Uluslararas› Rekabeti Gelifltirme (URGE)
                                                           hepsinin olmasa da birkaç›n›n kontrol alt›nda tu-
          Projesi kapsam›nda sürekli d›fl pazarlarda rekabet,
                                                           tulmas› da iklimlendirme olarak tan›mlanabili-
          yeni pazar aray›fllar› ve Türk üreticinin uluslararas›
                                                           yor. ‹klimlendirilmifl ortamlar, iflgücü veriminde
          pazarlarda rekabet gücünü art›r›c› çal›flmalara a¤›r-
                                                           art›fl ve sa¤l›kl› bir yaflam sa¤l›yor. Cem Savc›,
          l›k veriyor. URGE Projesi’nin Ekonomi Bakanl›¤› ta-
                                                           iklimlendirmenin önemine flu noktalara dikkat
          raf›ndan desteklendi¤ini aç›klayan Cem Savc›, “Pro-
                                                           çekerek de¤iniyor: “Önceleri sadece s›cakl›k ve
          jeye 36 sektör firmas› kat›l›yor. Proje, “ihtiyaçlar›n
                                                           nem kontrolü ile sa¤lanmaya çal›fl›lan ortam ha-
          belirlenmesi”, “e¤itimlerin verilmesi”, “dan›flmanl›k
                                                           va flartlar›, ‘Kapal› Bina Sendromu (TBS-Tight
          hizmetleri” ve “yurtd›fl› pazarlama faaliyetleri” ile
                                                           Building Syndrom), Hasta Bina Sendromu (SBS-
          devam ediyor. Yurtd›fl› pazarlama faaliyetleri kapsa-
                                                           Sick Building Syndrom) ve Bina Ba¤lant›l› Hasta-
          m›nda bu y›l ‹ran, Endonezya ve Suudi Arabistan’da
                                                           l›klar (BRI-Building Related Illness)’ olarak ad-
          fuarlara kat›ld›k ve ikili ticari görüflmeler yapma f›r-
                                                           land›r›lan sa¤l›k problemlerine yol açm›flt›r. Bu-
          sat› bulduk. Önümüzdeki dönemde de bu çal›flmala-
                                                           nun sonucu olarak bu ortamlarda yaflayan in-
          r›m›z devam edecek. Bu çal›flmalar›m›z›n amac› ih-
                                                           sanlar fark›nda olmadan hastalanm›fl, birçok te-
          racatç› sektör firmalar›m›z› yeni pazarlara dahil
                                                           sis verim kayb›na u¤ram›flt›r.
          edebilmek. Yine de yeni pazarlar›n keflfi, adaptasyo-
                                                             Dünyada kabul edilmifl araflt›rmalara göre in-
          nu ve rekabet gücü oluflturabilmek; zahmetli, mali-
                                                           sanlar belli bir s›cakl›k ve nem aral›¤›nda temiz
          yetli ve zaman alan bir süreçtir” diye konufluyor.
                                                           haval› ortamlarda rahat ediyor. Bu aral›k ayn›
            Ar-Ge için deste¤e ihtiyaç var                 zamanda konfor bölgesi olarak tan›mlan›yor.
                                                           (Ba¤›l nem yüzde 40-55 ± 5, s›cakl›k 22-25C ±0.5)
            Küreselleflmenin getirdi¤i pazar ve rekabet flart-
                                                           S›cakl›¤›n gere¤inden fazla veya az olmas› rahat-
          lar›nda Ar-Ge ve Ür-Ge’nin mutlak zorunluluk ola-
                                                           s›z edici olarak aç›klan›yor.” ‹klimlendirmenin
          rak sektörün önüne ç›kt›¤›n› kaydeden Savc›, sektö-
                                                           insan›n sa¤l›¤› yan›nda tasarrufa da önemli bir
          rün a¤›rl›kl› KOB‹’lerden olufltu¤unu belirterek,
                                                           katk› sa¤lad›¤›n›n alt›n› çizen Savc›, “Türk Halk›
          “Sektör için e¤itim seviyesi yüksek de olsa Ar-Ge ve
                                                           tasarrufu seven bir millettir bu nedenle enerji
          Ür-Ge çal›flmalar›na kaynak ve personel ay›rmak
                                                           verimli ürünlere olumlu yaklafl›yor. K›fl aylar›nda
          kolay de¤il. Yeni Ar-Ge Kanunu maalesef KOB‹ ni-
                                                           klima kullan›m›n›n yayg›nlaflmas› gerekti¤ine
          teli¤indeki firmalar›m›za yarar sa¤lam›yor. Bu du-
                                                           inan›yoruz. Mevcut do¤algaz ve elektrik fiyatlar›
          rum önümüzdeki y›llarda uluslararas› rekabette
                                                           göz önünde bulundurulursa COP de¤eri 3.5 üze-
          sektörümüzü zora sokabilecek. Ar-Ge destekleri-
                                                           rinde olan klimalar di¤er tüm ›s›nma yöntemle-
          nin KOB‹ düzeyinde yayg›nlaflt›r›lmas› ve ilgili pro-
                                                           rine göre daha avantajl› olmaktad›r.
          sedürlerin kolaylaflt›r›lmas› gerekli” diyor.
                                                             Ayr›ca klimalar üzerinde bulunan filtreler sa-
            Sektördeki nitelikli iflgücünün yetersizli¤ine dik-
                                                           yesinde sirküle edilen hava içerisinde istenme-
          kat çeken Savc›, flunlar› anlat›yor: “‹fl hacminin bü-
                                                           yen maddeler filtrelenebilmekte ve iç hava kali-
          yümesi acil nitelikli iflgücü istihdam› gerektirmek-
                                                           tesine katk› sa¤lanmaktad›r” diye konufluyor.
          tedir, ancak nitelikli iflgücü arz› henüz yeterli sevi-
          yeye ulaflamam›flt›r. Sivil toplum örgütlerinin dü-
          zenledi¤i meslek içi e¤itimler ve devletin meslek li-  ve geçti¤imiz y›l ilk mezunlar›n› vermifltir.”
          sesi ile yüksekokullar›n say›s›n› artt›rmas› gibi ça-  Savc› bir di¤er sorun olarak da ÖTV’yi gösteriyor:
          l›flmalarla çözüm yolunda ad›mlar at›lmaya bafllan-  “So¤utma içeren klima santrallerinde ve Fan-Coil
          m›flt›r. ‹SK‹D Üniversite Sanayi ‹flbirli¤i Komisyonu  cihazlar›nda halen ÖTV uygulanmaktad›r. Oysa ad›
          bu konuda uzun zamand›r çal›flmalar yürütmekte-  geçen ürünler bireysel kullan›ma yönelik split kli-
          dir. Makine mühendisli¤i fakülteleri ile yak›n iliflki-  ma cihazlar›ndan farkl›, ticari ürünlerdir ve üretim
          ler yürütülerek baflar›l› ö¤renciler, iklimlendirme  için zorunluluktur. ÖTV’nin bu ürünlerden veya
          sektörünü tan›maya ve kat›lmaya davet edilmekte  enerji etkinli¤i yüksek olanlar›ndan kald›r›lmas› ve-
          ve sektör hakk›nda bilgilendirmeler yap›lmaktad›r.  ya azalt›lmas› gereklidir. Enerji verimli ürünlerin
          Is›tma So¤utma Klima Araflt›rma vve E¤itim Vak-  piyasada yayg›nlaflt›r›lmas› ve enerji verimlili¤i dü-
          f›’n›n (ISKAV) önderli¤ini yapt›¤›, ‹SK‹D’in destek ol-  flük cihazlar›n yüksek enerji verimlili¤ine sahip ci-
          du¤u çal›flmalar neticesinde Y›ld›z Üniversitesi Ma-  hazlara dönüflümü ile ilgili devlet teflvikine ihtiyaç
          kina Fakültesi’nde ‹klimlendirme Bölümü aç›lm›fl  vard›r.”
                                                                                    Haziran 2016 KobiEfor 81
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86