Page 87 - KobiEfor_Ekim_2016
P. 87

de 33 oldu. Bilgi teknolojilerinin alt                       yüme hedefinin gerçeklefltirilmesini
          kategorilerinde, donan›m 13 milyar  Kübra                    de mümkün k›lacak nitelikte. Çünkü
                                             Erman
          TL’lik, yaz›l›m 9.7 milyar TL’lik, hiz-  Karaca              B‹TS, gerek firmalara sa¤lad›¤› ve-
          met 4.7 milyar TL’lik hacme ulaflt›. Bir                      rimlilik art›fl›, gerekse katmade¤er
          önceki y›la göre en yüksek büyüme                            üretme konusundaki kald›raç etkisi
          yüzde 25.1 ile hizmet kategorisinde                          ile sürdürülebilir büyümeyi sa¤laya-
          gerçekleflti. Bu sayede yaz›l›m ve hiz-                       cak özelliklere sahip. “Son 10-20 y›l-
          met sektörünün toplam bilgi teknolo-                         da dünyada fark yaratan ülkelerin
          jilerindeki pay› yüzde 53 oran›na                            baflar› hikayelerinde B‹TS’in rolü
          ulaflm›fl oldu.                                                aç›kça görülebiliyor” diyen Karaca,
            Teknokentlerin nicelik ve niteli¤in-                       görüfllerini flöyle aktar›yor:
          deki art›fl yaz›l›m sektörünün büyü-                            “Gelece¤e bakt›¤›m›zda ürünler-
          mesine olumlu katk›da bulundu. ‹leti-                        de, üretim süreçlerinde, toplumsal
          flim teknolojileri alt kategorilerinde,                       hayatta B‹TS’in olanaklar›n›n kulla-
          donan›m 16.1 milyar TL’lik, haberlefl-                        n›m› giderek artacak ve geliflecektir.
          me ise 39.6 milyar TL’lik hacme ulaflt›. 2015 y›l›nda  Bu yar›flta geri kalan ülkeler, kalk›nma yar›fl›nda da
          ‘Bilgi Teknolojileri Hizmet ve Yaz›l›m’ kategorilerin-  geri kalmaya mahkum olacaklard›r. Turizm, imalat
          de yerlilik oran› ortalama yüzde 83 iken bu oran ‘Bil-  sanayisi, inflaat, finans, Türkiye’nin kifli bafl›na
          gi ve ‹letiflim Teknolojileri Donan›m’ kategorisinde  10.000 dolar gelir yaratmas›nda en fazla güç veren
          ortalama yüzde 18 olarak gerçekleflti.           sektörleri aras›ndad›r. Bu sektörlerin kifli bafl›na
            Erman Karaca, bahsi geçen geliflmeler yaflanma-  geliri 25.000 dolara ç›kt›¤›nda da rekabet gücünü
          dan önce de sektör oyuncular›n›n 2016 y›l› büyüme  korumalar›, ‘bilgiyi ve teknolojiyi’ ifl süreçlerinde
          beklentisinin yüzde 15 ila 20 civar›nda oldu¤unu ha-  etkin kullanmalar› ile mümkün olacakt›r.”
          t›rlatarak, “Sektörümüz bu olumsuz havadan da h›z-
          la ve daha kuvvetli s›yr›l›p beklenen büyüme etkisini  Sektör siyasi olarak sahiplenilmeli
          gösterecektir” diyor.                             Türkiye’nin, bilgi ve iletiflim teknolojilerinde
                                                          kapasite gelifltirebilmesi durumunda 2023 y›l›nda
            Yabanc› yat›r›mc› ilgisi sürüyor              en büyük 10 ülke aras›nda yer almas›n›n mümkün
            Sektörün 2015 y›l›nda toplam ihracat rakam› TL  oldu¤unun alt›n› çizen Karaca, sektöre dönük bü-
          baz›nda bir önceki y›la göre iki kat artarak 2.2 mil-  tüncül, sistemli, sürekli ve tüm toplum taraf›ndan
          yar TL’ye, istihdam ise yüzde 2.2 artarak 113 bin ki-  benimsenen bir politika ile Türkiye’nin gerekli
          fliye ulaflt›. Karaca, en fazla ihracat yap›lan ülkeler  büyümeyi sa¤layaca¤›na inan›yor. Karaca, “Asl›n-
          aras›nda; Azerbaycan, Amerika Birleflik Devletleri  da uzun zamand›r dile getirdi¤imiz ama bu dö-
          (ABD), Kuzey K›br›s Türkiye Cumhuriyeti, ‹ngiltere  nemde önemini daha da iyi anlad›¤›m›z bir konu;
          ve Birleflik Arap Emirlikleri oldu¤unu söylüyor. Bi-  sektörün siyasi olarak sahiplenilmesidir. Türki-
          liflim sektörünün di¤er bir özelli¤i ise yabanc› yat›-  ye’nin Biliflimle Kalk›nma Stratejisi haz›rlanmal›
          r›mc›lar›n ilgisini çekmesi. Biliflim sektöründe  ve tek bir icrac› Bakanl›k, müsteflarl›k, gibi güçlü
          önemli say›da uluslararas› flirket ve yabanc› yat›r›m  bir siyasi sahiplenme gereklidir. Biliflim stratejisi
          bulunuyor. Yabanc› yat›r›mlar›n da son dönemde  de büyüme stratejisinin ayr›lmaz bir parças› ol-
          sektöre ilgisi oldukça artt›. Henüz Türkiye'ye gel-  mal›, biliflimin çarpan etkisi göz ard› edilmemeli-
          memifl, da¤›t›c›lar arac›l›¤›yla ürün ve hizmet su-  dir” diye konufluyor.
          nan firmalar›n da Türkiye'ye gelmek istedi¤i tah-  Türkiye'nin biliflim ve iletiflim teknolojilerini öne
          min ediliyor. Baz› firmalar da mevcut operasyonla-  alan bir öncelikler plan› oluflturulmas›n› isteyen
          r› için yeni yat›r›m planlar› yap›yor.          Karaca, biliflim ürün ve hizmetlerini kolay ve ucuz
            Erman Karaca, flunlar› söylüyor: “Darbe girifli-  ulafl›labilir hale getirecek ad›mlar›n at›lmas› ge-
          minden sonra yat›r›m yapmak isteyen firmalarda  rekti¤ini vurguluyor.
          da güvenlik ve piyasa endifleleri oluflmufl olabilir  Karaca, yap›lmas› gerekenleri ise flöyle özetli-
          fakat bunun geçici bir dönem oldu¤u görüflündeyiz.  yor: “Vergi indirimi, kimi alanlarda teflvikler, son
          Sa¤lanacak güven ortam› ve demokratik geliflme-  kullan›c›lara ve KOB‹’lere yayg›n biliflim kredileri
          lerle Türkiye ekonomisi ile birlikte sektörümüz de  vb. verilmeli ve en önemlisi bilgisayar okuryazarl›-
          h›zla ola¤an seyrine dönecektir.”               ¤›n› t›pk› okuma yazma seferberli¤i gibi ele alarak,
                                                          bilgisayar kullanma ve edinme seviyesini art›racak
            B‹TS ülkelerin kald›rac›d›r                   önlemler al›nmal›d›r. ‹letiflim süreklili¤i, siber gü-
            Erman Karaca’ya göre ‘Bilgi ve ‹letiflim Teknolo-  venlik ve yüksek teknoloji için gereken teknoloji
          jileri Sektörü’nün (B‹TS) geliflmesi, Türkiye’nin bü-  altyap› ve projeleri h›zla hayata geçirilmelidir.”
                                                                                      Ekim 2016 KobiEfor 87
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92