Page 79 - KobiEfor_Kasım_2015
P. 79
Yaz›l›m›n büyümedeki
pay› art›yor Türkiye’de biliflim harcamalar›
2013 y›l›na göre en yüksek özellikle KOB‹’lerde halen AB’nin gerisinde
büyüme yüzde 12.3 ile bilgi tek-
nolojilerinin yaz›l›m ve donan›m Erman Karaca, Türkiye’de bi- ¤unu gösteriyor. Bunlar› flöyle
kategorisinde gerçeklefliyor. liflim harcamalar›n›n, özellikle s›ralayabiliriz:
Böylece yaz›l›m sektörünün top- KOB‹’lerde, halen AB’nin çok ge- l 2015 y›l›nda beklenen siyasi
lam bilgi teknolojilerindeki pay›, risinde oldu¤unu hat›rlatarak, flu ve ekonomik geliflmelerin geti-
arzu edilen da¤›l›m do¤rultu- bilgileri veriyor: “OECD raporuna rece¤i sonuçlar kurumlar›n ken-
sunda yüzde 30 seviyelerine göre, Türkiye internet kullan›- disini gelifltirmesi için ideal za-
ulaflm›fl oluyor. m›nda 34 üye ülke aras›nda son- manlard›r. BT dönüflüm projele-
Karaca, oldukça etkileyici bir dan ikinci ve de internette en az rini tüm yöneticilerin ivedilikle
geliflim ivmesi sergileyen yaz›l›- e-mail kullanan, en az ürün bilgi- gündemlerine almas› ve bir yan-
m›n, büyümeye ve ihracat kapa- si alan, en az online al›flverifl ya- dan maliyetlerini kontrol alt›na
sitesini geniflletmeye devam etti- pan, e-devletten en az yararla- al›rken di¤er yandan yapacaklar›
¤ini belirtiyor: “‹novasyon ve Ar- nan internet kullan›c›lar›na sahip altyap› yenilemeleri ve BT'nin
Ge konular›n›n ifl dünyas› aç›s›n- ülke görünümünde. hizmet olarak kullan›lmas›n›n
dan artan önemi ve Teknoloji Ge- Verimlili¤i ülke genelinde ar- getirece¤i h›z avantaj›n› kaç›r-
lifltirme Bölgeleri’nin olumlu et- t›rmas› beklenen e-devlet kulla- mamalar› gerekmektedir.
kisi, Türkiye’de yaz›l›m›n gelifli- n›m›nda ise OECD ülkelerinin l Bilgisayar ve internet kulla-
mini de destekliyor. Yaz›l›m tara- 31’i aras›nda yap›lan s›ralamada n›m›n›n yayg›nlaflmas› sanayi
f›nda, özellikle Anadolu’da yayg›n yine sondan ikinci oldu. sektörlerinde verimlilik art›fllar›
küçük oluflumlar›n markalaflma Türkiye'de hane halk› ara- sa¤layarak d›fl pazarlarda reka-
ve büyüme ifltahlar›n›n teflvik s›nda bilgisayar ve internete bet gücünü art›rmakta ve dola-
edilmesiyle, daha fazla büyüme eriflememenin en önemli ne- y›s›yla ticareti art›rmaktad›r.
elde edilecektir.” denlerinden biri ekipman mali- l Bilgisayar sahipli¤i ve bilgi-
Sektörün, toplam ihracat ra- yeti ve eriflim maliyetinin yük- sayar okuryazarl›¤›n›n artmas›
kam›n›n 1.34 milyar TL’ye ulaflt›- sek olufludur. KOB‹'ler ve flah›s yüksek katmade¤erli sektörler-
¤›n› hat›rlatan Karaca, “Toplam firmalar› için de rekabet gücü de çal›flacak iflgücünün yetiflme-
ihracat›n yar›s›ndan fazlas› 800 aç›s›ndan son teknolojili ürün- sine destek vermektedir. Bu ayn›
milyon TL ile yaz›l›mdan geldi. leri kullanmak gerekli ancak zamanda ülkemizin bölgeler
Bu da yaz›l›m kategorisindeki ci- maliyetlidir.” aras›ndaki say›sal uçurumun
ronun yüzde 12.7’lik k›sm›n›n, ih- Biliflim teknolojilerinin kulla- azalmas› anlam›na gelecek
racattan elde edildi¤ini gösteri- n›m›n›n yayg›nlaflt›r›lmas› için önemli bir geliflme olacakt›r.
yor” bilgisini veriyor. En çok ihra- maliyetlerinin mümkün oldu- l Dünya üzerinde birçok ülke
cat yap›lan ülkeler aras›nda ¤unca düflük tutulmas› gerekti- biliflim sektöründe korumac›
Azerbaycan baflta geliyor. Azer- ¤ini kaydeden Karaca, bu neden- politikalar›n aksine teknoloji
baycan’› Almanya, Türkmenis- le özellikle bilgisayar, dizüstü adaptasyonunu kolaylaflt›r›c›
tan, Amerika, Hollanda ve ‹ngil- bilgisayar, tablet gibi ürünler ve veya teflvik edici politikalara yö-
tere takip ediyor. internet eriflimi üzerindeki ver- nelmektedir.
gilerin optimal düzeyde tutulma- Türkiye'de baz› bafll›klar için
Sektörde büyüme s› gerekti¤inin alt›n› çiziyor. Ka- yerel sektörü desteklerken di-
rakamlar› beklentileri raca, “Bu veriler bize, sektörün ¤er tarafta da teknoloji adap-
karfl›lam›yor büyümesi ve dolay›s›yla ülkenin tasyonunu yavafllatacak maliyet
Erman Karaca, güçlü büyü- rekabet gücünün art›r›lmas› için art›r›c› politikalardan kaç›n›l-
menin dahi sektörün geliflim at›lmas› gereken ad›mlar oldu- mal›d›r” diye konufluyor.
beklentilerini karfl›lamad›¤›n›
belirterek, flunlar› söylüyor:
“Çünkü katmade¤eri yüksek, ül- Biliflimde yerli üretim nüflüm için yap›lacak yat›r›m
ke ekonomisinin büyümesine Yerli üretim stratejik olarak hacminin 3.3 trilyon Avro'ya
katk› sa¤layacak ve çarpan etki- dijital ekonomi ve dijital toplu- ulaflmas› beklenirken Türki-
si yaratacak alt sektörlerin, yani mun oluflturulmas›nda çok ye’nin telekomünikasyon ve bili-
yaz›l›m ve hizmet sektörünün önemli bir yere sahip. Bu kap- flim sektöründe farkl›l›k yarata-
halen donan›m pazar›na oranla samda, yerli üretimden ekono- bilecek alanlardan bafllamak
düflük oldu¤unu görüyoruz. Bu mik olarak maksimum düzeyde üzere büyük bir f›rsat› yakalama-
potansiyel alanlarda istenen bü- faydalanmak için özellikle bili- s› ve katmade¤erli hizmetler ala-
yüme yakaland›¤›nda, büyüme flimde yerli üretimin do¤ru alg›- n›nda yerli üretimi ihracata çevi-
beklentilerinin karfl›lanaca¤›n› lanmas› ve do¤ru planlanmas› rebilecek bölgesel avantajlar›
düflünüyoruz.” gerekiyor. Avrupa’da dijital dö- kullanmas› mümkün olabilir.
Kas›m 2015 KobiEfor 79