Page 79 - KobiEfor_Kasım_2015
P. 79

Yaz›l›m›n büyümedeki
              pay› art›yor                             Türkiye’de biliflim harcamalar›
              2013 y›l›na göre en yüksek       özellikle KOB‹’lerde halen AB’nin gerisinde
           büyüme yüzde 12.3 ile bilgi tek-
           nolojilerinin yaz›l›m ve donan›m    Erman Karaca, Türkiye’de bi-  ¤unu gösteriyor. Bunlar› flöyle
           kategorisinde   gerçeklefliyor.   liflim harcamalar›n›n, özellikle  s›ralayabiliriz:
           Böylece yaz›l›m sektörünün top-  KOB‹’lerde, halen AB’nin çok ge-  l 2015 y›l›nda beklenen siyasi
           lam bilgi teknolojilerindeki pay›,  risinde oldu¤unu hat›rlatarak, flu  ve ekonomik geliflmelerin geti-
           arzu edilen da¤›l›m do¤rultu-    bilgileri veriyor: “OECD raporuna  rece¤i sonuçlar kurumlar›n ken-
           sunda yüzde 30 seviyelerine      göre, Türkiye internet kullan›-  disini gelifltirmesi için ideal za-
           ulaflm›fl oluyor.                  m›nda 34 üye ülke aras›nda son-  manlard›r. BT dönüflüm projele-
              Karaca, oldukça etkileyici bir  dan ikinci ve de internette en az  rini tüm yöneticilerin ivedilikle
           geliflim ivmesi sergileyen yaz›l›-  e-mail kullanan, en az ürün bilgi-  gündemlerine almas› ve bir yan-
           m›n, büyümeye ve ihracat kapa-   si alan, en az online al›flverifl ya-  dan maliyetlerini kontrol alt›na
           sitesini geniflletmeye devam etti-  pan, e-devletten en az yararla-  al›rken di¤er yandan yapacaklar›
           ¤ini belirtiyor: “‹novasyon ve Ar-  nan internet kullan›c›lar›na sahip  altyap› yenilemeleri ve BT'nin
           Ge konular›n›n ifl dünyas› aç›s›n-  ülke görünümünde.            hizmet olarak kullan›lmas›n›n
           dan artan önemi ve Teknoloji Ge-    Verimlili¤i ülke genelinde ar-  getirece¤i h›z avantaj›n› kaç›r-
           lifltirme Bölgeleri’nin olumlu et-  t›rmas› beklenen e-devlet kulla-  mamalar› gerekmektedir.
           kisi, Türkiye’de yaz›l›m›n gelifli-  n›m›nda ise OECD ülkelerinin   l Bilgisayar ve internet kulla-
           mini de destekliyor. Yaz›l›m tara-  31’i aras›nda yap›lan s›ralamada  n›m›n›n yayg›nlaflmas› sanayi
           f›nda, özellikle Anadolu’da yayg›n  yine sondan ikinci oldu.    sektörlerinde verimlilik art›fllar›
           küçük oluflumlar›n markalaflma        Türkiye'de hane halk› ara-  sa¤layarak d›fl pazarlarda reka-
           ve büyüme ifltahlar›n›n teflvik    s›nda bilgisayar ve internete  bet gücünü art›rmakta ve dola-
           edilmesiyle, daha fazla büyüme   eriflememenin en önemli ne-     y›s›yla ticareti art›rmaktad›r.
           elde edilecektir.”               denlerinden biri ekipman mali-    l Bilgisayar sahipli¤i ve bilgi-
              Sektörün, toplam ihracat ra-  yeti ve eriflim maliyetinin yük-  sayar okuryazarl›¤›n›n  artmas›
           kam›n›n 1.34 milyar TL’ye ulaflt›-  sek olufludur. KOB‹'ler ve flah›s  yüksek katmade¤erli sektörler-
           ¤›n› hat›rlatan Karaca, “Toplam  firmalar› için de rekabet gücü  de çal›flacak iflgücünün yetiflme-
           ihracat›n yar›s›ndan fazlas› 800  aç›s›ndan son teknolojili ürün-  sine destek vermektedir. Bu ayn›
           milyon TL ile yaz›l›mdan geldi.  leri kullanmak gerekli ancak   zamanda ülkemizin bölgeler
           Bu da yaz›l›m kategorisindeki ci-  maliyetlidir.”               aras›ndaki say›sal uçurumun
           ronun yüzde 12.7’lik k›sm›n›n, ih-  Biliflim teknolojilerinin kulla-  azalmas›  anlam›na  gelecek
           racattan elde edildi¤ini gösteri-  n›m›n›n yayg›nlaflt›r›lmas› için  önemli bir geliflme olacakt›r.
           yor” bilgisini veriyor. En çok ihra-  maliyetlerinin mümkün oldu-  l Dünya üzerinde birçok ülke
           cat yap›lan ülkeler aras›nda     ¤unca düflük tutulmas› gerekti-  biliflim sektöründe korumac›
           Azerbaycan baflta geliyor. Azer-  ¤ini kaydeden Karaca, bu neden-  politikalar›n aksine teknoloji
           baycan’› Almanya, Türkmenis-     le özellikle bilgisayar, dizüstü  adaptasyonunu  kolaylaflt›r›c›
           tan, Amerika, Hollanda ve ‹ngil-  bilgisayar, tablet gibi ürünler ve  veya teflvik edici politikalara yö-
           tere takip ediyor.               internet eriflimi üzerindeki ver-  nelmektedir.
                                            gilerin optimal düzeyde tutulma-  Türkiye'de baz› bafll›klar için
              Sektörde büyüme               s› gerekti¤inin alt›n› çiziyor. Ka-  yerel sektörü desteklerken di-
              rakamlar› beklentileri        raca, “Bu veriler bize, sektörün  ¤er tarafta da teknoloji adap-
              karfl›lam›yor                  büyümesi ve dolay›s›yla ülkenin  tasyonunu yavafllatacak maliyet
              Erman Karaca, güçlü büyü-     rekabet gücünün art›r›lmas› için  art›r›c› politikalardan kaç›n›l-
           menin dahi sektörün geliflim      at›lmas› gereken ad›mlar oldu-  mal›d›r” diye konufluyor.
           beklentilerini karfl›lamad›¤›n›
           belirterek, flunlar› söylüyor:
           “Çünkü katmade¤eri yüksek, ül-     Biliflimde yerli üretim       nüflüm için yap›lacak yat›r›m
           ke ekonomisinin büyümesine         Yerli üretim stratejik olarak  hacminin 3.3 trilyon Avro'ya
           katk› sa¤layacak ve çarpan etki-  dijital ekonomi ve dijital toplu-  ulaflmas› beklenirken Türki-
           si yaratacak alt sektörlerin, yani  mun  oluflturulmas›nda  çok  ye’nin telekomünikasyon ve bili-
           yaz›l›m ve hizmet sektörünün    önemli bir yere sahip. Bu kap-  flim sektöründe farkl›l›k yarata-
           halen donan›m pazar›na oranla   samda, yerli üretimden ekono-   bilecek alanlardan bafllamak
           düflük oldu¤unu görüyoruz. Bu    mik olarak maksimum düzeyde     üzere büyük bir f›rsat› yakalama-
           potansiyel alanlarda istenen bü-  faydalanmak için özellikle bili-  s› ve katmade¤erli hizmetler ala-
           yüme yakaland›¤›nda, büyüme     flimde yerli üretimin do¤ru alg›-  n›nda yerli üretimi ihracata çevi-
           beklentilerinin karfl›lanaca¤›n›  lanmas› ve do¤ru planlanmas›   rebilecek bölgesel avantajlar›
           düflünüyoruz.”                   gerekiyor. Avrupa’da dijital dö-  kullanmas› mümkün olabilir.
                                                                                       Kas›m 2015 KobiEfor 79
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84