Page 55 - KobiEfor_Ekim_2015
P. 55

tüm ülkeler için f›rsatt›r, engel de-  için yeni f›rsatlar yarataca¤›n› di-  m›na e-vize uygulamas› bafllam›fl-
          ¤ildir. Çin Halk Cumhuriyeti yeni  le getirdi. 3 k›tada güzergah› bu-  t›r. Ayn› kolayl›¤›n Türkler için de
          kuruldu¤unda çok fakirdi. Kifli ba-  lunan ‹pek Yolu’nun geçti¤i alan-  yap›lmas›n› talep ediyoruz” diye
          fl› GSMH’s› 27 dolar idi. Çin Halk  larda insanlar›n fikir al›flverifli,  konufltu.
          Cumhuriyeti, tüm gücüyle kalk›n-  tesislerin entegre edilmesinin  Marmara Grubu Genel Sekre-
          mas›n› sa¤layacak yerde yanl›fl  önemli oldu¤unun alt›n› çizen   teri Fatih Saraço¤lu ise Çin’in d›-
          yola girdi. Yanl›fl yola girme nede-  Jingtian, proje için oluflturulan  fla aç›lma ve dünyaya liderlik et-
          ni ise Sovyet modelinin aynen uy-  Asya Altyap› Yat›r›m Fonu’nun  me vizyonunun fark›nda oldukla-
          gulanmas›yd›. Sovyet Modeli’nde  önemine iflaret etti.           r›n› ve takdir ettiklerini belirtti.
          merkezi planlama yap›ld›, dina-   Türkiye aleyhine Çin ile ticaret  Bosch Yönetim Kurulu Baflka-
          mizm eksik, a¤›r sanayi ve askeri  hacminin dengelenmesi için bir  n› Muharrem Yamaç ise ifl dün-
          sanayi önemseniyor, tar›ma yeter-  dizi öneride bulunan Jingtian,  yas› ad›na Çinli heyete bilgi verdi.
          li önem gösterilmedi¤i için insan-  flirketler aras› iflbirli¤inin teflvik  Türkiye’nin beyaz eflya üretimin-
          lar›n yaflam standartlar› düflük  edilmesini ve Türkiye’nin turizm-  de Avrupa’da 1. dünyada ise 2. s›-
          kal›yor. Siyasette uygulanan dik-  de daha fazla Çinli çekmesi ge-  rada oldu¤unu, Çin’in ise dünya-
          tatör yönetim flekli ise demokrasi-  rekti¤ini savundu.          da 1. s›rada bulundu¤unu belir-
          nin geliflimini engelliyor. Çin de                               terek, “Bosch olarak 87 ülkeyi
          benzeri hatalar› yapt›. Oysa o dö-  K›vanç: Çin’de ayn›         Türkiye’den yönetiyoruz. Türkiye
          nem ekonomik kalk›nmaya önce-     avantajlar› sa¤lamal›         köprü vazifesinde bir ülkedir. Çin
          lik verilmeliydi…”                D›fl ‹flleri Bakanl›¤› Asya Genel  de Türkiye’yi köprü olarak göre-
            Çin’in flu anki gelifliminin çok  Müdür Yard›mc›s› Büyükelçi Ha-  rek Avrupa’ya ulaflabilir. Böylece
          geliflmifl olmas›n› simgelemedi-  kan K›vanç, ‹pek Yolu Projesi’nin  ulafl›m maliyetlerini de düflüre-
          ¤ini aktaran Jingtian, “Son za-  çok yönlü, kültürel, ekonomik, ti-  rek rekabet edebilir” dedi.
          manlarda Çin dünyada 2. büyük   caret ve güvenlik gibi kavramlar›  Marmara Grubu Yönetim Ku-
          ekonomi olmas›na ra¤men ABD     kapsayan derin bir proje oldu¤unu  rulu Üyesi fiamil Ayr›m ise ulus-
          gibi ülkeler ile k›yaslanamaz.  belirtti: “Kara ve denizden iki ayr›  lararas› ihalelere Çin ve Türki-
          Çünkü Çin’in ekonomik büyüklü-  koldan, üzerinden ve yan›ndan   ye’nin rakip oldu¤unu, ortak gir-
          ¤ü kifli bafl› GSMH’ya bölündü-   geçti¤i ülkelere çok farkl› boyut-  dikleri ihalelerde baflar›l› olduk-
          ¤ünde Çin halk› dünyada gelifl-  larda katk› sa¤layacakt›r. Türkiye,  lar›n› aktard›. Ayr›m, Azerbay-
          mifllikte 80. ve 90. s›ralarda ye-  proje için Asya Altyap› Kalk›nma  can, Bakü, Tiflis ve Kars Demir-
          ralmaktad›r. Çin bir gün büyü-  Fonu’na 2.6 milyar dolar sermaye  yolu Projesi’nin, Marmaray ile de
          müfl ve geliflmifl olsa da güç ve  koyarak 11. ortak olmufltur.” ‹ki  Londra Çin denizyolu ba¤lant›l›
          tehdit olarak alg›lanmamal›.    ülke aras›ndaki ticaret dengesizli-  karayolu projesinin ‹pek Yolu
          Çünkü 19. ve 20. yüzy›lda çok bü-  ¤ine de de¤inen K›vanç, “Bu a盤›n  Projesi için önemli ad›mlar oldu-
          yük ac›lar yaflayan Çin, kendi ya-  kapat›lmas› için Çin firmalar›n›n  ¤unu dile getirdi.
          flad›¤› ac›lar› baflkas›n›n yafla-  Türkiye’ye do¤rudan yat›r›m yap-  Marmara Grubu Yönetim Ku-
          mas›n› istemez” diye konufltu.   mas› önemlidir. Çünkü k›sa vade-  rulu Üyesi Yüksel Çengel ise iki
            Konuflmas›nda son olarak       de ticaret ile kapat›lacak bir aç›k  ülke aras›ndaki iflbirli¤inin gelifl-
          Çin’de Bir Kuflak Bir Yol olarak  de¤ildir. Biz Çinli ifladamlar› için  mesi ve derinleflmesi için yerel
          an›lan ‹pek Yolu Projesi’ne de¤i-  yasal düzenlemeleri acil olarak  yönetimler ve STK’lar›n daha
          nen Li Jingtian, projenin uygu-  gerçeklefltiriyoruz. Art›k Çin’den  fazla ortak projelere imza atma-
          lanmas›n›n hem Çin hem Türkiye  gelen sade vatandafl veya iflada-  s› gerekti¤inin alt›n› çizdi.


                 Dr. Akkan Suver, Çin Heyeti'ne
                  Türk Hava Yollar›'n›n Çin Halk
             Cumhuriyeti'ne yapt›¤› uçufllara yeni
         hatlar ilave etmek iste¤ine bugüne kadar
             bir yol haritas› çizilmemesikonusuna
                 dikkat çekti: “Türk Hava Yollar›
               gerekirse Çin'li partnerleriyle de
              iflbirli¤i yapabilecek, böylelikle de
                   aram›zda bulunan ekonomik
                 dengesizli¤i de bir nebze olsun
                        giderebiliriz. THY'nin
                      desteklenmesi gerekli.''
                                                                                      Ekim 2015 KobiEfor 55
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60