Page 55 - KobiEfor_Ekim_2015
P. 55
tüm ülkeler için f›rsatt›r, engel de- için yeni f›rsatlar yarataca¤›n› di- m›na e-vize uygulamas› bafllam›fl-
¤ildir. Çin Halk Cumhuriyeti yeni le getirdi. 3 k›tada güzergah› bu- t›r. Ayn› kolayl›¤›n Türkler için de
kuruldu¤unda çok fakirdi. Kifli ba- lunan ‹pek Yolu’nun geçti¤i alan- yap›lmas›n› talep ediyoruz” diye
fl› GSMH’s› 27 dolar idi. Çin Halk larda insanlar›n fikir al›flverifli, konufltu.
Cumhuriyeti, tüm gücüyle kalk›n- tesislerin entegre edilmesinin Marmara Grubu Genel Sekre-
mas›n› sa¤layacak yerde yanl›fl önemli oldu¤unun alt›n› çizen teri Fatih Saraço¤lu ise Çin’in d›-
yola girdi. Yanl›fl yola girme nede- Jingtian, proje için oluflturulan fla aç›lma ve dünyaya liderlik et-
ni ise Sovyet modelinin aynen uy- Asya Altyap› Yat›r›m Fonu’nun me vizyonunun fark›nda oldukla-
gulanmas›yd›. Sovyet Modeli’nde önemine iflaret etti. r›n› ve takdir ettiklerini belirtti.
merkezi planlama yap›ld›, dina- Türkiye aleyhine Çin ile ticaret Bosch Yönetim Kurulu Baflka-
mizm eksik, a¤›r sanayi ve askeri hacminin dengelenmesi için bir n› Muharrem Yamaç ise ifl dün-
sanayi önemseniyor, tar›ma yeter- dizi öneride bulunan Jingtian, yas› ad›na Çinli heyete bilgi verdi.
li önem gösterilmedi¤i için insan- flirketler aras› iflbirli¤inin teflvik Türkiye’nin beyaz eflya üretimin-
lar›n yaflam standartlar› düflük edilmesini ve Türkiye’nin turizm- de Avrupa’da 1. dünyada ise 2. s›-
kal›yor. Siyasette uygulanan dik- de daha fazla Çinli çekmesi ge- rada oldu¤unu, Çin’in ise dünya-
tatör yönetim flekli ise demokrasi- rekti¤ini savundu. da 1. s›rada bulundu¤unu belir-
nin geliflimini engelliyor. Çin de terek, “Bosch olarak 87 ülkeyi
benzeri hatalar› yapt›. Oysa o dö- K›vanç: Çin’de ayn› Türkiye’den yönetiyoruz. Türkiye
nem ekonomik kalk›nmaya önce- avantajlar› sa¤lamal› köprü vazifesinde bir ülkedir. Çin
lik verilmeliydi…” D›fl ‹flleri Bakanl›¤› Asya Genel de Türkiye’yi köprü olarak göre-
Çin’in flu anki gelifliminin çok Müdür Yard›mc›s› Büyükelçi Ha- rek Avrupa’ya ulaflabilir. Böylece
geliflmifl olmas›n› simgelemedi- kan K›vanç, ‹pek Yolu Projesi’nin ulafl›m maliyetlerini de düflüre-
¤ini aktaran Jingtian, “Son za- çok yönlü, kültürel, ekonomik, ti- rek rekabet edebilir” dedi.
manlarda Çin dünyada 2. büyük caret ve güvenlik gibi kavramlar› Marmara Grubu Yönetim Ku-
ekonomi olmas›na ra¤men ABD kapsayan derin bir proje oldu¤unu rulu Üyesi fiamil Ayr›m ise ulus-
gibi ülkeler ile k›yaslanamaz. belirtti: “Kara ve denizden iki ayr› lararas› ihalelere Çin ve Türki-
Çünkü Çin’in ekonomik büyüklü- koldan, üzerinden ve yan›ndan ye’nin rakip oldu¤unu, ortak gir-
¤ü kifli bafl› GSMH’ya bölündü- geçti¤i ülkelere çok farkl› boyut- dikleri ihalelerde baflar›l› olduk-
¤ünde Çin halk› dünyada gelifl- larda katk› sa¤layacakt›r. Türkiye, lar›n› aktard›. Ayr›m, Azerbay-
mifllikte 80. ve 90. s›ralarda ye- proje için Asya Altyap› Kalk›nma can, Bakü, Tiflis ve Kars Demir-
ralmaktad›r. Çin bir gün büyü- Fonu’na 2.6 milyar dolar sermaye yolu Projesi’nin, Marmaray ile de
müfl ve geliflmifl olsa da güç ve koyarak 11. ortak olmufltur.” ‹ki Londra Çin denizyolu ba¤lant›l›
tehdit olarak alg›lanmamal›. ülke aras›ndaki ticaret dengesizli- karayolu projesinin ‹pek Yolu
Çünkü 19. ve 20. yüzy›lda çok bü- ¤ine de de¤inen K›vanç, “Bu a盤›n Projesi için önemli ad›mlar oldu-
yük ac›lar yaflayan Çin, kendi ya- kapat›lmas› için Çin firmalar›n›n ¤unu dile getirdi.
flad›¤› ac›lar› baflkas›n›n yafla- Türkiye’ye do¤rudan yat›r›m yap- Marmara Grubu Yönetim Ku-
mas›n› istemez” diye konufltu. mas› önemlidir. Çünkü k›sa vade- rulu Üyesi Yüksel Çengel ise iki
Konuflmas›nda son olarak de ticaret ile kapat›lacak bir aç›k ülke aras›ndaki iflbirli¤inin gelifl-
Çin’de Bir Kuflak Bir Yol olarak de¤ildir. Biz Çinli ifladamlar› için mesi ve derinleflmesi için yerel
an›lan ‹pek Yolu Projesi’ne de¤i- yasal düzenlemeleri acil olarak yönetimler ve STK’lar›n daha
nen Li Jingtian, projenin uygu- gerçeklefltiriyoruz. Art›k Çin’den fazla ortak projelere imza atma-
lanmas›n›n hem Çin hem Türkiye gelen sade vatandafl veya iflada- s› gerekti¤inin alt›n› çizdi.
Dr. Akkan Suver, Çin Heyeti'ne
Türk Hava Yollar›'n›n Çin Halk
Cumhuriyeti'ne yapt›¤› uçufllara yeni
hatlar ilave etmek iste¤ine bugüne kadar
bir yol haritas› çizilmemesikonusuna
dikkat çekti: “Türk Hava Yollar›
gerekirse Çin'li partnerleriyle de
iflbirli¤i yapabilecek, böylelikle de
aram›zda bulunan ekonomik
dengesizli¤i de bir nebze olsun
giderebiliriz. THY'nin
desteklenmesi gerekli.''
Ekim 2015 KobiEfor 55