Page 45 - KobiEfor_Ekim_2015
P. 45
Türk ihracat modeline baka- altyap› sektörü olup, tüm seg-
rak, ithal mal› ikamesi öncelik mentlerinde önemli ölçüde bilgi-
kazanacak bir konu olacak m› nin yan›s›ra büyük finansmana da
rekabetçi kur mu, rekabetçi ürün ihtiyaç duymaktad›r.
mü diye soruldu¤unda; ana çer- Enerji yat›r›mlar›n›n arzu edi-
çeveyi flöyle koyabiliriz: Kurun len seviyelere ulaflmas› için fark-
hiç önemli olmad›¤›n›, etkileme- l› finansman modellerinin gelifl-
di¤ini söyleyemeyiz. Sonuçta fi- tirilmesi kaç›n›lmazd›r. Bu mo-
yatlar› etkiliyor, fiyatlar da eko- deller, öncelikli olarak düflük fa-
nomide önemli. Ancak bunun iz oranlar› ile finansman maliyet- Temel Kotil
uzun vadeli sürdürülebilir bir et- lerini düflürebilmeli, sonras›nda
ki oluflturmad›¤›n› da kabul et- uzun vade ile sektörün sürdürü- müflterilerimiz. 3 milyar dolarl›k
memiz gerek. As›l olan üretim- lebilirli¤ini sa¤lamal›d›r. uçak siparifli veriyoruz.” Afri-
dir, verimliliktir, temellerde yap- Enerji Borsas›, sektörümüzde ka’da en güçlü olan havayolunun
t›¤›n›z ifllerdir. ‹flgücünüzün ve- 2001 y›l›ndan beri sürdürmekte THY oldu¤unu aktaran Kotil, orta
rimlili¤ini ve kurumlar›n›z›n kali- oldu¤umuz liberalleflme süreci- s›n›f› geliflen Afrika’n›n önemin-
tesini art›rmakt›r, daha çok Ar- nin en güncel ve en önemli halka- den bahsetti.
Ge yap›p bunu ticarilefltirmektir, lar›ndan biridir. EP‹Afi ülkemizde
bürokrasiyi azaltmakt›r... As›l te- spot enerji ürünlerinin ifllem gö- Geliflenlerin
mel fleyleri yapmay›p, kurdaki rece¤i merkezi borsa olacakt›r. büyümemesi risk
kolayc›l›¤a yönelmek çok do¤ru Ayn› zamanda Borsa ‹stanbul’un
bir yaklafl›m de¤il. Dolay›s›yla k›- oluflturaca¤› finansal ürünler için
sa ve uzun vadeyi birlikte ele al- geçifl köprüsü mahiyetindedir.
mak gerek. Burada da Türki- Enerji Borsas› ile ilk olarak elek-
ye'nin önemli inisiyatifler ald›¤›n› trik piyasas›nda daha sonra ise
rahatl›kla söyleyebilirim.” do¤algaz, petrol ve di¤er enerji pi-
yasalar›nda fiyat›n fleffaf bir flekil-
Enerji sektörü de oluflmas› sa¤lanacakt›r. Bu sa-
yöneticidir yede yat›r›m öngörülerinin sa¤-
lam ve do¤ru bir flekilde yap›lma- Mehmet Bostan
s›na, ulusal ve uluslararas› yat›-
r›mc›lar›n do¤ru yönlendirilmesi-
ne katk› sa¤lanacakt›r.” Turkcell Yönetim Kurulu Üyesi
Mehmet Bostan, Çin ve gelifl-
THY’den 3 milyar mekte olan ülkelerin art›k dün-
dolarl›k uçak yan›n itici gücü olmayaca¤›n› be-
THY Genel Müdürü ve Yönetim lirterek, “Bu çok net bir flekilde
Kurulu Baflkan Vekili Temel Ko- ortaya ç›km›fl durumda. Gelifl-
til, hava yolculu¤u olmadan eko- mekte olan ülkeler bu y›l geçen
Ali R›za Alaboyun nominin olmayaca¤›n›, dünyada y›ldan çok daha yavafl büyüme
GSYH'n›n yüzde 3.4’ünün havac›- kaydedecekler. Çin, Amerika ve
Enerji ve Tabii Kaynaklar Baka- l›k, dolay›s›yla turizmle ba¤lant›- geliflmekte olan ülkelerin dünya-
n› Ali R›za Alaboyun, Türkiye’nin l› oldu¤unu belirterek, bu raka- n›n toplam büyümesinin yüzde
son 10 y›lda kaydetti¤i ekonomik m›n Türkiye’de yüzde 6 civar›nda 80’ini temsil etti¤ini düflündü¤ü-
büyümeye paralel olarak dünya- seyretti¤ini söyledi. Dünya gene- müzde bu gerçekten endifle veri-
n›n en h›zl› büyüyen enerji piyasa- linde yüzde 4.1’lik bir art›fl bekle- ci bir durum” dedi. Bostan, yap›-
lar›ndan biri haline geldi¤ini söy- nirken 20 y›l içerisinde Türki- lan araflt›rmalara göre dijitallefl-
ledi. Alaboyun, 2023 hedeflerine ye’de bu art›fl›n yüzde 7 olaca¤›n› menin yüzde 10 artt›¤› ülkelerde
ulaflmak için bugünkü tüm para- dile getiren Kotil, havac›l›¤›n di- her y›l büyümeye yüzde 2 katk›
metrelerin neredeyse yaklafl›k ¤er geliflmifl ülkelere k›yasla sa¤lan›ld›¤›n› kaydederek, bu ko-
ikiye katlanmak zorunda oldu¤u- Türkiye’de daha önemli oldu¤u- nuda Turkcell’in yapt›¤› çal›flma-
nun alt›n› çizdi: “Bu da enerji sek- nu dile getirdi. lar› anlatt›.
törünün önümüzdeki 8 y›l içeri- Kotil, Türkiye’nin havac›l›kta
sinde katetmesi gereken önemli bir baflar› öyküsü oldu¤unu be- Dünya ticareti geriliyor
mesafeyi göstermektedir. Bu sü- lirterek, 5 milyon iç hat yolcu sa- Türkiye ‹hracatç›lar Meclisi
re içerisinde enerji sektörü fi- y›s›n›n 48 milyona, ülke tama- (T‹M) Baflkan› Mehmet Büyükek-
nansman hariç tüm parametrele- m›nda 30 milyon olan yolcu say›- fli, bu y›la dünya ekonomisinde
ri yönetme yetene¤ine sahiptir. s›n›n 131 milyona yükseldi¤ini yüzde 3.1 büyüme beklentisiyle
Sektörümüz sermaye yo¤un bir aktard›: “Bizim patronumuz girildi¤ini ancak flu anda bu bek-
Ekim 2015 KobiEfor 45