Page 43 - KobiEfor_Agustos_2014
P. 43

TEKNOLOJ‹ DÜZEY‹NE GÖRE AB ‹LE
                   T‹CARET‹M‹ZDE CAR‹ DENGE                  ÜLKELER‹N REKABET          Almanya
                                                             GÜCÜ ENDEKS‹                  ABD   Japonya  G. Kore  Türkiye
            Teknoloji s›n›f›   2008    2009     2010    2011     2012                         Çin
            Orta-yüksek   -15.2    -12.9     -18.9   -25.9   -22.8  Rekabet Gücü S›ralamas›   4  5 29 9 25 44
            Düflük          13.2     11.5      11.8   12.6    12.1  ‹novasyon Kapasitesi  3  5 30 6 22 45
            Yüksek         -6.0    -5.2      -6.4    -7.2    -5.8  Bilimsel Araflt›rma Kalitesi  6  5 41 9 24 63
            Düflük-orta     -0.7    -1.9      -3.5    -4.8    -7.8  fiirket Ar-Ge Harcamalar›  4  5 22 2 20 68
            Kaynak: TÜ‹K veri taban›....          Tablo: 2
                                                            Üniversite & Sanayi ‹flbirli¤i  9  3 33 17 26 52
                                                            Kamu Al›mlar› Teknoloji Tercihi17 15 13 37 31 23
            ithalat›m›z ise bir di¤eri de yüksek teknolojili ürün-
            ler a盤›m›zd›r. Bunun somut örne¤ini; en büyük ih-  Bilimci ve Mühendis Say›s›  17  6 44 4 33 53
            racat-ithalat partnerimiz olan AB ile ticaretimizde  Faydal› Model, Patentler  6 12 36 4  9 41
            aç›kça görebiliyoruz (Tablo:2). Düflük teknoloji  (Kaynak: World Economic Forum)        Tablo: 4
            ürünlerinde AB ticaretimizde a盤›m›z yok, hatta or-
            talama yüzde 12-13 gibi bir fazlam›z var. Yüksek  1.886’ya ç›karm›flt›r. Sa¤lad›¤› art›fl yüzde 18’dir. Ör-
            teknoloji ürünlerinde ise a盤›m›z aleyhimize yüzde  ne¤in; ayn› dönemde Brezilya ihracat›ndaki yüksek
            6-7’yi bulabiliyor. AB ile ticaretimizde en büyük ka-  teknolojili ürün pay›n› yüzde 6.213’ten yüzde
            lemi oluflturan orta-yüksek teknoloji ürünlerinde ise  11.375’e ç›karm›fl ve yüzde 83 art›fl sa¤lam›flt›r. Ayn›
            a盤›m›z sürekli art›fl gösteriyor ve 2012 y›ll›nda  dönemde ayn› art›fl Çin’de yüzde 115, Kazakistan’da
            aleyhimize yüzde 22.8’i buluyor. Buradan ç›kan so-  yüzde 516 gerçekleflmifltir. Bu da bize “mucize” ya-
            nuç, AB karfl›s›nda “fason üretici” oldu¤umuzdur.  ratman›n ne demek oldu¤unu gösterir.
            Bu tablonun ‘Orta Gelir’ tart›flmas› aç›s›ndan kritik  Ayr›ca Tablo 3’e bakarken flu da görülmelidir: Tür-
            önemi fludur: AB, geliflmekte olan ülkeler için   kiye imalat sanayinde yüksek teknoloji ürünler pay›
            ABD’den sonra ikinci en büyük, Türkiye için ise en  “mikro”dur ve yüzde 100 art›fl sa¤lansa bile etkisi s›-
            büyük ihracat pazar›d›r. Bu pazarlar›n büyütücü di-  f›r düzeyinde kal›r. Demek ki; as›l “mucize” yaratma-
            nami¤i olmadan sürdürülebilir ekonomik büyüme   s› gereken, Türkiye’dir.
            vizyonu yaratmak, Türkiye benzeri geliflmekte olan-  Bütün bunlar elbette imalattan uzaklaflmamak
            lar için imkans›z gibidir.                      flart›yla ihtimallerdir. Türkiye imalat sanayinin milli
              Geliflmekte Olan Ülkeler ve Türkiye: ‹hraç etti¤i  gelir içindeki pay› 1998’de yüzde 23.6 iken, bu pay
            ürünler içinde yüksek teknolojili olanlar›n pay› aç›-  2012’de yüzde 15.5’e, 2013’te ise yüzde 15.3’e kadar
            s›ndan Geliflmekte Olan Ülkeler’in (GOÜ) durumu ve  indi. Süreç tersine döndürülmelidir.
            Türkiye’nin tablodaki yeri konumuz aç›s›ndan büyük  Rekabet gücünün kazan›lmas›, e¤itim dahil pek
            önem tafl›maktad›r. Yüksek teknolojili ürünler ihra-  çok alanda reform gerektiriyor. Türkiye’nin rekabet-
            c›nda 14 GOÜ içinde en geride iki ülke, yüzde 1.83  çilikte çok geride oldu¤unu biliyoruz (Tablo:4) Reka-
            ile Pakistan, 1.886 ile Türkiye gözükmektedir. (Tab-  betçili¤in kazan›laca¤› tek tek alanlar yoktur, tümü
            lo:3) Yaflad›¤›m›z son 16 y›l içinde imalat sanayi  birbirine ba¤l›d›r. Bu da bize; Türkiye’nin en az›ndan
            ürünleri ihrac›nda yüksek teknolojili ürünlerin pay›n›  10 y›l, “kesintisiz reformlar ülkesi” olmas› gerekti¤i-
            Türkiye 1996’daki yüzde 1.607’den 2012’deki yüzde  ni kan›tlar.
             GOÜ’LER‹N ‹MALAT SANAY‹ ‹HRACATINDA
             YÜKSEK TEKNOLOJ‹L‹ ÜRÜN PAYLARI (%)
                       1996   2000  2005   2010   2011   2012
            Brezilya  6.213 18.727 12.843  11.208  9.720 11.375
            Çin       12.417 18.984 30.844 27.513 25.808 26.660
            Hindistan  6.872  6.256 5.804  7.181  6.871  7.715
            Endonezya 8.961  16.374  16.549   9.779  8.330  10.328
            Malezya  44.413 59.569 54.646 44.521 43.390 44.828
            Meksika  15.805 22.451 19.636 16.938 16.510 17.208
            G. Afrika   5.651   7.001  6.656   4.281  5.112  5.942
            Tayland  29.152 33.359 26.672 24.017 20.742 23.366
            Türkiye   1.607   1.826  1.474   1.934  1.839  1.886
            G. Kore   24.07  35.07  32.48   29.47  25.72  27.59
            Kazakistan  5.17  3.58  11.29  30.57  31.20  31.83
            Pakistan   0.03   0.39  1.38   1.69  1.76  1.83
            Rusya      9.66  16.07  8.44  9.28   7.97  8.63
            Singapur  55.71  62.79 56.89  49.91  45.16  47.53
            Kaynak: WDI, IMF, OECD, Asya Kalk›nma Bankas›
                                                     Tablo: 3
                                                                                      A€ustos 2014 KobiEfor 41
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48