Page 152 - KobiEfor_Mayis_2014
P. 152

UZMAN                                 De¤er Yaratmak…

                                      fi      irketler ürün ve hizmetlerini  parlar çünkü yaflam deneyimleri
                                             satmak için akla hayale gel-
                                                                          kendilerine bir flekilde bu yetkinlik-
                                             meyecek teknikler kullan›yor-
                                                                          leri kazand›rm›flt›r ama daha büyük
                                             lar. Tüketimin ç›lg›nlaflt›¤› bu
                                                                          özellikle insan iliflkilerinde üst dü-
                                             dönem de kullanmalar› da     ve süreklilik için herkesin kendini
                                        gerekiyor teknikleri varl›klar›n› sür-  zeye ç›karmas›, dil ve düflünce yet-
                                        dürebilmek için ama bir bak›yorsu-  kinliklerini gelifltirmesi flartt›r.
                                        nuz all› pullu ve bol bütçeli ifller bir  Her flekilde baflar›n›n s›rr› da tek-
                                        süre sonra h›zla tüketilip bir kena-  niklerden uzaklafl›p iflin “ruhuna
                                        ra at›l›p, bir baflka sistem, teknik,  odaklan”makt›r. ‹nsan› merkeze
                                        yöntem moda deyimle “trend” ola-  al›p onu daha mutlu etmeyi gerçek-
                                        rak kullan›ma sunuluyor.          ten ilke edindi¤imizde ne yaparsak
                                        ‹fl tekni¤e ve yönteme kal›nca iflin  yapal›m, iflimiz ne olursa olsun ba-
                                        garibi, as›l sat›n al›c› olan insan  flar›s›z olmay›z.
                                        unutuluyor. Oysa insan› sat›n alma  ‹nsanlara, onlar› kand›rd›¤›m›z dü-
                                        davran›fl›na iten faktör bir gereksi-  flüncesini veriyorsak kulland›¤›m›z
                                        nimi karfl›lamak kadar mutlu olma  teknik, yöntem ne kadar yeni ve
                                        iste¤idir de. ‹nsan ne sat›n al›rsa  farkl› olsun önemi kalmayacak; in-
             Prof. Dr.                  als›n ald›¤› fleyden tatmin olmak  sanlar bizden uzaklaflmaya baflla-
             TURGAY B‹ÇER               ve “mutlu olmak” ister. Gerçek sa-  yacakt›r. Dolay›s›yla evrensel bafla-
                                        t›fl ustalar› insan› kazanman›n er-  r›n›n birinci kural› “önce kalbe”
             turgay@marmara.edu.tr      demini kaslar›na geçirmifllerdir.  seslenmektir. Duygular düflünceler-
                                        Hiçbir fley mutsuz etme üzerine ku-  den önce geldi¤i, insan› insan ya-
                                        rulamaz…                          pan en önemli unsurun “duygu” ol-
                                        ‹nsan iliflkileri de de¤er yaratmak  du¤u sürece ak›l her zaman ikinci
               Kal›c› olanlar           üzere kurulur. Karfl›n›zda bir de¤er  olacakt›r. ‹nsan›n kalbini kazand›¤›-
                                        yaratmad›¤›n›zda ve o kifliye veya  m›zda do¤al olarak akl›na da ulafl-
                do¤al, içten,           kuruma bir fleyler kazand›rmad›¤›-  maya bafllar›z.
                samimi yani             n›z ölçüde sizden kaçarlar. Dolay-  Kand›r›lmak, adam yerine konma-
                                        s›yla sat›fl›n, liderli¤in ve kazanma-  mak, alay edilmek, küçük veya hor
                   insana               n›n önemli dinamiklerinden birisi  görülmek, enayi yerine konmak kim
             odaklananlar ve            de “almak” tan çok “vermeye”; de-  olursa olsun hangi sosyal kesimde
                                        ¤er yaratmaya odaklanmakt›r.      olursa olsun insanlar›n ortak tepki-
                    insan               De¤er yaratmak için karfl›n›zdaki  leridir; bu tepkileri flark kurnazl›¤›
              kalabilenlerdir.          kifliyi merkeze koymak ve “daha    ile görmemezlikten geldi¤iniz süre-
                                        nas›l hayat›n› kolaylaflt›rabilirim”  ce insanlar› kazanamay›z; iflin özü
                 Bunun da               diye düflünmek gerekir. O insan›   de samimiyet ve do¤all›kt›r.
             ekonomik anlam›            veya kurumu ondan daha çok dü-    Yeni kuflak, tekniklerin her fley ol-
                                        flündü¤ünüzü hissettirdi¤inizde ve  du¤una inanm›fllard›r ama önemli
                   “de¤er               bunda samimiyetinizi hissettirdi¤i-  ve kal›c› olan ise do¤al, içten ve
               yaratmak”t›r.            nizde gerçek kazanan siz olmaya   sayg›l› olmakt›r. ‹flini seven, sami-
                                        bafllars›n›z.                      mi, sayg›l›, düflünceli insanlar bafl-
              Nas›l bisiklete           Sat›fl›n önemli bir özelli¤i de “Kim-  kalar›n› en k›sa zamanda etkileyen-
           bindi¤imizde pedal           se kendisine bir fley sat›lmas›n› is-  lerdir. ‹nsanlar kolay teslim olabilir-
                                        temez; kendisi sat›n almak ister” il-  ler ama asla fethedilmek istemezler.
                  çevirmek              kesidir. Hem sat›fl› meslek edinip  Her yeni, gerçek anlamda yeni de-
              düflmemek için             hem de sat›fl yapmamaya çal›flma    ¤ildir özde de¤ifliklik olmad›¤›nda…
                                        bir çeliflki gibi alg›lan›r ama de¤il-  Makyajlanm›fl bilgi, sistem, yöntem
             önemli ise de¤er           dir. Sat›fl eleman›n›n yapaca¤› tek  bir süre sonra cazibesini yitirir. Hep
               yaratmak ise             fley kiflinin sat›n alma dürtüsünü  kal›c› olanlar ise do¤al, içten, sami-
                                        kafl›mak ve heyecanland›rmaktan    mi yani insana odaklananlar ve in-
                iflimizde var            ibarettir. K›saca buna “cazibe yarat-  san kalabilenlerdir. Bunun da eko-
             olmak, büyümek,            mak” diyebiliriz. Bunun için de bir  nomik anlam› “de¤er yaratmak”t›r.
                                        psikolog gibi insan zihninin nas›l  Nas›l bisiklete bindi¤imizde pedal
             daha öte gitmek            çal›flt›¤›n›, kiflinin neye nas›l karar  çevirmek düflmemek için önemli ise
              için gereklidir.          verdi¤ini bilme yetkinli¤ine sahip  de¤er yaratmak ise iflimizde var ol-
                                        olunmas› gerekir.                 mak, büyümek, daha öte gitmek
                                        Usta sat›c›lar bunu do¤al olarak ya-  için gereklidir.
           152 KobiEfor May›s 2014
   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157