Page 140 - KobiEfor_Mart_2014
P. 140

PAZAR ÜLKELER




































            TÜRK‹YE’N‹N ASYA BÖLGES‹’NE                   bafll›ca pazarlar Türkmenistan, K›rg›zistan ve Özbe-
            ‹HRACATI                                      kistan’dan olmufltur.
            Türkiye’nin Asya’ya (Orta, Güney ve Güneydo¤u   Ayn› dönemde Güney ve Güneydo¤u Asya ülkele-
          Asya) toplam ihracat› 2008 y›l›nda 7.1 milyar ABD  ri aras›nda ise Bangladefl, Mo¤olistan, Afganistan,
          Dolar› iken, yüzde 49.5 art›flla 2012 y›l›nda 10.6 mil-  Çin, Güney Kore, Hong Kong, Pakistan, Tayland ve
          yar ABD Dolar›’na yükselmifltir.                 Malezya ihracat›m›z›n büyük oranda artt›¤› önemli
            Orta, Güney ve Güneydo¤u Asya’ya gerçeklefltiri-  pazarlard›r.
          len ihracat›n büyük bir k›sm› (%72.3) Orta Asya Türk  Önümüzdeki dönemde Türk ihraç ürünleri aç›s›n-
          Cumhuriyetleri (Türkmenistan, Kazakistan, Özbekis-  dan geliflme potansiyeli bar›nd›ran pazarlar aras›n-
          tan, K›rg›zistan, Tacikistan), Çin Halk Cumhuriyeti,  da, Orta Asya Türk Cumhuriyetleri’nden Kazakistan,
          Hindistan ve Güney Kore’ye yap›lmaktad›r. 2008 y›-  Türkmenistan, Güney ve Güneydo¤u Asya Ülkele-
          l›nda 2.3 milyar ABD Dolar› olan Türkiye’nin Orta As-  ri’nden Çin Halk Cumhuriyeti, Hindistan, Endonezya,
          ya Türk Cumhuriyetleri’ne ihracat›, yüzde 54.6 art›fl-  Japonya, G. Kore, Malezya, Vietnam, Singapur, Tay-
          la 2012 y›l›nda 3.5 milyar ABD Dolar›’na ulaflm›flt›r.  land ve Bangladefl ön plana ç›kmaktad›r.
            Son befl y›ll›k dönemde (2008-2012) Çin Halk
          Cumhuriyeti’ne ihracat›m›z 1.4 milyar ABD Dola-   Asya pazar›na ihraç potansiyeli olan ürünlerimiz:
          r›’ndan, 2012 y›l› ihracat›m›z yüzde 97.1 art›flla 2.8  l Otomotiv ana sanayi (otomobil, otobüs, kam-
          milyar ABD Dolar›’na yükselmifltir.              yon, kamyonet)  l Otomotiv yan sanayi ürünleri
            2008-2012 döneminde Orta Asya Türk Cumhuri-   l ‹fl ve inflaat makineleri ile bunlar›n aksam ve par-
          yetleri aras›nda ihracat›m›z›n önemli ölçüde artt›¤›  çalar› l Demir-çelik ürünleri (‹nflaat demiri, yar› ma-
                                                          muller, inflaat aksam›, borular, profiller)  l ‹nflaat
                                                          malzemeleri  l Mücevherat  l Mobilya  l Ev teksti-
                                                          li, hal› ve döflemelik tekstil  l Haz›r giyim  l Sofra
                                                          ve mutfak eflyas› l G›da iflleme makineleri l Beyaz
                                                          eflya  l Elektrikli ev aletleri  l Pompalar  l ‹laçlar
                                                          l Kiflisel bak›m ürünleri  l Temizlik malzemeleri
                                                          l Ka¤›ttan hijyen ürünleri (tuvalet ka¤›d›, havlu ka-
                                                          ¤›d›, bebek bezi vb)  l Ambalaj malzemeleri  l fie-
                                                          kerli ve çikolatal› mamuller l Bisküvi l Sert kabuk-
                                                          lu meyveler  l Tavuk eti l Baharatlar.

                                                            Asya pazar›nda potansiyel iflbirli¤i  alanlar› ve
                                                            sektörleri:
                                                            l Müteahhitlik l AVM inflaat› l Otel inflaat› l Ener-
                                                          ji l Turizm l Sa¤l›k l Ulaflt›rma l Madencilik.

          140 KobiEfor Mart 2014
   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145