Page 138 - KobiEfor_Mart_2014
P. 138
PAZAR ÜLKE
Türkiye’nin cari aç›k
sorunu yaratmayan bir
ihracat politikas›
çerçevesinde uygun
hedef pazarlardaki
mevcut imkanlar›
azami oranda
de¤erlendirmesi
kaç›n›lmazd›r.
Bu ba¤lamda Afrika
ve Asya pazarlar›n›
yak›ndan tan›mal›y›z.
Türkiye’nin yeni ihracat aç›l›mlar› için hedef pazarlar;
AFR‹KA & ASYA
T ürkiye’nin ihracat yap›s›nda önemli TÜRK‹YE’N‹N AFR‹KA
PAZARLARINA ‹HRACATI
bir revizyona ihtiyac› var. Bunu
gerçeklefltirmesi, klasik pazarlar›
Türkiye’nin Afrika’ya toplam ihracat›
d›fl›nda kalan alternaif pazar-
lardaki etkinli¤ini artt›rmas›na 2008 y›l›nda 9.1 milyar ABD Dolar›
iken 2012 y›l›nda, yüzde 47.4 artarak
ba¤l›d›r. Türkiye ekonomisinin reel 13.3 milyar ABD Dolar›’na yükselmifl-
ve potansiyel alternaif pazarlar›n›n, tir. Afrika’ya yap›lan ihracat›n yüzde
esnek bir co¤rafyada yer alsalar bi- 70’i Fas, Cezayir, Tunus, Libya ve
le genel olarak Afrika ve Asya k›tala- M›s›r’dan oluflan Kuzey Afrika Ülke-
r›nda yo¤unlaflt›¤› söylenebilir. leri’ne yap›lmaktad›r. Bu ülke grubuna
Ekonomi Bakanl›¤› Pazara Girifl Komitesi bünye- 2008 y›l›nda yapt›¤›m›z 5.9 milyar ABD Dolar› olan
sinde yap›lan pazar eksenli çal›flmalarda, ülke pa- ihracat, 2012 y›l› sonunda yüzde 61.5 art›flla 9.4 mil-
zarlar›n›n yap›s›n› belirleyen unsurlar ile sermaye yar ABD Dolar›’na ulaflm›flt›r.
hareketlerini, ticari ve hukuki altyap›y›, yat›r›mlar›, Son befl y›ll›k dönemde Sahra Alt› bölgesinde ise
hizmet ticaretini ve enerji politikalar›n› da göz Togo, Moritanya, Kamerun, Tanzanya, Etiyopya, Ga-
önünde bulunduran kriterler kullan›lmaktad›r. Bu na, Nijerya, Senegal ve Angola ihraca-
çal›flmalarda, dünya GSY‹H’s›n›n yüzde 99’u, dün- t›m›z›n büyük oranda artt›¤› önemli
ya ithalat›n›n ise yüzde 98,4’ünü teflkil eden 122 ül- pazarlard›r.
ke ve 6 bölge esas al›nmaktad›r. Bu çal›flmalarda en Sahra Alt› Ülkelerine ihracat›m›z
büyük potansiyeli tafl›d›¤› düflünülen 17 ülke “He- 2008 y›l›nda 3.2 milyar ABD Dolar›
def Ülke” olarak, 27 ülke ise “Öncelikli Ülke” olarak iken yüzde 21.7 art›flla 2012 y›l› so-
tespit edilmifltir. nunda 3.9 milyar ABD Dolar›’na yük-
Bu say›m›zda Türkiye’nin Afrika ve Asya pazarla- selmifltir.
r›na satabilece¤i ihraç ürünlerinin ve iflbirli¤i yap›la- Önümüzdeki dönemde Türk ihraç
bilecek alanlar›n ve sektörlerin neler oldu¤unu ve
olabilece¤ini okurlar›m›z›n dikkatine sunuyoruz:
Asya ve Afrika k›tas›nda yer alan hedef ülkeler:
ÇHC, Hindistan, Nijerya, M›s›r, Libya, Endonezya, Ka-
zakistan, Japonya ve Güney Afrika Cumhuriyeti.
Asya ve Afrika k›tas›ndaki öncelikli ülkeler:
Türkmenistan, G. Kore, Malezya, Vietnam, Kenya,
Gana, Tanzanya, Angola, Etiyopya, Singapur ve Ce-
zayir.
138 KobiEfor Mart 2014