Page 138 - KobiEfor_Mart_2014
P. 138

PAZAR ÜLKE



             Türkiye’nin cari aç›k
          sorunu yaratmayan bir
                 ihracat politikas›
             çerçevesinde uygun
              hedef pazarlardaki
                mevcut imkanlar›
                    azami oranda
                 de¤erlendirmesi
                    kaç›n›lmazd›r.
             Bu ba¤lamda Afrika
              ve Asya pazarlar›n›
            yak›ndan tan›mal›y›z.

                    Türkiye’nin yeni ihracat aç›l›mlar› için hedef pazarlar;
               AFR‹KA & ASYA








         T      ürkiye’nin ihracat yap›s›nda önemli                  TÜRK‹YE’N‹N AFR‹KA
                                                                      PAZARLARINA ‹HRACATI
                bir revizyona ihtiyac› var. Bunu
                gerçeklefltirmesi, klasik pazarlar›
                                                                       Türkiye’nin Afrika’ya toplam ihracat›
                d›fl›nda kalan alternaif pazar-
                lardaki etkinli¤ini artt›rmas›na                      2008 y›l›nda 9.1 milyar ABD Dolar›
                                                                       iken 2012 y›l›nda, yüzde 47.4 artarak
          ba¤l›d›r. Türkiye ekonomisinin reel                           13.3 milyar ABD Dolar›’na yükselmifl-
          ve potansiyel alternaif pazarlar›n›n,                         tir. Afrika’ya yap›lan ihracat›n yüzde
          esnek bir co¤rafyada yer alsalar bi-                          70’i Fas, Cezayir, Tunus, Libya ve
          le genel olarak Afrika ve Asya k›tala-                        M›s›r’dan oluflan Kuzey Afrika Ülke-
          r›nda yo¤unlaflt›¤› söylenebilir.                           leri’ne yap›lmaktad›r. Bu ülke grubuna
            Ekonomi Bakanl›¤› Pazara Girifl Komitesi bünye-  2008 y›l›nda yapt›¤›m›z 5.9 milyar ABD Dolar› olan
          sinde yap›lan pazar eksenli çal›flmalarda, ülke pa-  ihracat, 2012 y›l› sonunda yüzde 61.5 art›flla 9.4 mil-
          zarlar›n›n yap›s›n› belirleyen unsurlar ile sermaye  yar ABD Dolar›’na ulaflm›flt›r.
          hareketlerini, ticari ve hukuki altyap›y›, yat›r›mlar›,  Son befl y›ll›k dönemde Sahra Alt› bölgesinde ise
          hizmet ticaretini ve enerji politikalar›n› da göz  Togo, Moritanya, Kamerun, Tanzanya, Etiyopya, Ga-
          önünde bulunduran kriterler kullan›lmaktad›r. Bu  na, Nijerya, Senegal ve Angola ihraca-
          çal›flmalarda,  dünya GSY‹H’s›n›n yüzde 99’u, dün-  t›m›z›n büyük oranda artt›¤› önemli
          ya ithalat›n›n ise yüzde 98,4’ünü teflkil eden 122 ül-  pazarlard›r.
          ke ve 6 bölge esas al›nmaktad›r. Bu çal›flmalarda en  Sahra Alt› Ülkelerine ihracat›m›z
          büyük potansiyeli tafl›d›¤› düflünülen 17 ülke “He-  2008 y›l›nda 3.2 milyar ABD Dolar›
          def Ülke” olarak, 27 ülke ise “Öncelikli Ülke” olarak  iken yüzde 21.7 art›flla 2012 y›l› so-
          tespit edilmifltir.                              nunda 3.9 milyar ABD Dolar›’na yük-
            Bu say›m›zda Türkiye’nin Afrika ve Asya pazarla-  selmifltir.
          r›na satabilece¤i ihraç ürünlerinin ve iflbirli¤i yap›la-  Önümüzdeki dönemde Türk ihraç
          bilecek alanlar›n ve sektörlerin neler oldu¤unu ve
          olabilece¤ini okurlar›m›z›n dikkatine sunuyoruz:

            Asya ve Afrika k›tas›nda yer alan hedef ülkeler:
          ÇHC, Hindistan, Nijerya, M›s›r, Libya, Endonezya, Ka-
          zakistan, Japonya ve Güney Afrika Cumhuriyeti.
            Asya ve Afrika k›tas›ndaki öncelikli ülkeler:
            Türkmenistan, G. Kore, Malezya, Vietnam, Kenya,
          Gana, Tanzanya, Angola, Etiyopya, Singapur ve Ce-
          zayir.

          138 KobiEfor Mart 2014
   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143