Page 48 - KobiEfor_Subat_2014
P. 48

UZMAN                                            Liderlik

                                     K     alDer olarak misyonumuzu “Mü-  Benim anlay›fl›ma göre liderlik örnek al›na-
                                           kemmellik kültürünü yaflam biçimi-
                                                                         bilecek iyi özellikleri bar›nd›ran bir bütün-
                                           ne dönüfltürerek, ülkemizin rekabet
                                                                         lüktür. Liderlerin ço¤unu dinledi¤iniz za-
                                           gücünün ve refah düzeyinin yüksel-
                                                                         rün yapt›klar› yanl›fll›klardan kazand›klar›
                                           tilmesine katk›da bulunmak” diye  man, kendilerini bu noktaya getiren faktö-
                                      tan›mlar›z. Bu konuda liderlerden beklen-  deneyimler olarak ifade ederler. Dolay›s›y-
                                      tilerimizi paylaflacak olursak;     la liderlik bafltan sona kusursuzlu¤u de¤il
                                      EFQM Mükemmellik Modeli’nde birinci kri-  giderek kusursuzlu¤a giden bir yolculu¤u
                                      ter ‘Liderlik’tir. Tan›m›na bakt›¤›m›zda mü-  tan›mlar. Liderler kurumlar›n›n vizyonuna
                                      kemmel kurulufllar; gelece¤i flekillendiren  yön veren kiflilerdir. Gün ve gelece¤i göre-
                                      ve gerçeklefltiren, kuruluflun de¤erleri ve  rek iflletmelerini do¤ru yöne sevk ederler.
                                      etik anlay›fl› do¤rultusunda örnek olan ve  Zaman içindeki dalgalar› yakalayarak ve
                                      sürekli güven afl›layan liderlere sahiptir.  hatta bazen dalgalar› yaratarak sürdürüle-
                                      Mükemmel kurulufllar›n liderleri esnektir,  bilirli¤i sa¤layanlard›r. ‹flletmelerini de-
                                      kuruluflun sürekli baflar›s›n› sa¤layacak bi-  vaml› zinde “fit” tutarlar. K›yaslama ve ye-
                                      çimde gerekenlerin zaman›nda öngörülme-  nileflim (inovasyon) f›rsatlar›n› kovalar ve
                                      sini ve gerçeklefltirilmesini güvence alt›na  yarat›rlar.
                                      al›r. KalDer mükemmellik anlay›fl› kapsa-  Tüketicilerin bir ürün ya da hizmetle ilgili
                                      m›nda Liderlik e¤itimleri sunmaktad›r.  kalite alg›s›ndaki liderin rolü;
                                      Lider olarak tan›mlad›¤›m›z kifli ister ku-  Bu ürün veya hizmetin türüne göre baz›
                                      rum veya kurulufl yöneticisi, CEO, Genel  esneklikler göstermekle birlikte esas olan
                                      Müdür, Yönetim Kurulu Baflkan›, Ekip Lide-  sürdürülebilirli¤i sa¤layacak kurumsal yak-
                                      ri olsun;                          lafl›mla odakl›d›r. Kalite anlay›fl› ve alg›s›
           A. HAMD‹ DO⁄AN             l Kuruluflun vizyon, misyon, de¤erler ve  duyulan güven ba¤lam›nda yol al›r. Müflte-
                                      etik kurallar›n› oluflturur ve davran›fllar›yla
                                                                         rinin alg›s› beklentilerinin karfl›lanmad›¤›
           KalDer                     örnek olmal›d›r.                   zamanlarda olumsuz dönüflleri yarat›r.
                                      l Kuruluflun yönetim sistemi ve perfor-  Tekrar sat›nalma, baflkalar›na tavsiye et-
           Yönetim Kurulu Baflkan›     mans›na iliflkin iyilefltirmeleri tan›mlar, iz-  me, yeni aray›fllara geçifl bu beklentilerin
                                      ler, gözden geçirir ve yönlendirir.  tatmin derecesi ile hareketlenir. Etkin li-
                                      l Liderler d›fl paydafllarla iliflkileri yürütür.  derlik güven duygusunu pekifltirir. Günü-
                                      l Mükemmellik kültürünü kuruluflun çal›-  müzde “marka” kavram› sürece kat›lan ye-
                                      flanlar›yla sa¤lamlaflt›r›r.         ni bir faktördür.
                                      l  Kuruluflun esnek olmas›n› ve de¤iflimi  Geleneksel lider tipi; otoriterdi, sert mi-
                                      etkili biçimde yönetmesini sa¤lar.  zaçl›yd›, günümüz lideri farkl›;
                                      Ancak unutulmamal›d›r ki kalite veya mü-  Mükemmel kurulufllar; gelece¤i flekillen-
                                      kemmellik bütünsellik ister. Kamu da yerel  diren ve gerçeklefltiren, kuruluflun de¤er-
                                      idareler de iflletmeler de k›saca her yerde  leri ve etik anlay›fl› do¤rultusunda örnek
               As›l olan              bütüne bütünleflmifl, ortak amaca yönelik  olan ve sürekli güven afl›layan liderlere
                                      hedeflere, vizyona odaklan›lmal›d›r.  sahiptir. Mükemmel kurulufllar›n liderleri
       sert görünmek de¤il,           Baflar›l› kurulufllarda liderlerlerin baflar›-  esnektir, kuruluflun sürekli baflar›s›n› sa¤-
          hedeflerinizden,            daki rolü;                         layacak biçimde gerekenlerin zaman›nda
                                      Baflar›n›n göstergelerinden biri olan Türki-
                                                                         öngörülmesini ve gerçeklefltirilmesini gü-
            ilkelerinizden            ye Mükemmellik Ödülü tek bir performan-  vence alt›na al›r.
                                                                         l Kuruluflun vizyon, misyon, de¤erler ve
                                      s›n, belirli bir zaman diliminden al›nan de-
        vazgeçmeyece¤iniz             ¤erlerin ötesinde, iflletmeyi sürdürülebilir  etik kurallar›n› oluflturur ve davran›fllar›yla
                                                                         örnek olur.
                                      baflar›n›n nedeni olan tüm faktörlerle de-
          alg›s›n› yaratan            ¤erlendiren bir yap›ya sahip olma özelli¤i-  l Kuruluflun yönetim sistemi ve perfor-
                                      ne sahiptir. Pek çok sürecin de¤erlendiril-  mans›na iliflkin iyilefltirmeleri tan›mlar, iz-
               bir lider              mesi ve sonuç ç›kt›lar›n›n mükemmele  ler, gözden geçirir ve yönlendirir.
                                      ulaflt›r›lmas› aray›fllar›n›n karfl›l›¤›d›r. Bu  l Liderler d›fl paydafllarla iliflkileri yürütür.
               olmakt›r.              özelli¤i nedeniyle ‘Ödül’ bir amaç olarak  l Mükemmellik kültürünü kuruluflun çal›-
                                      de¤il, kal›c› baflar›ya iflletmeyi götüren bir  flanlar›yla sa¤lamlaflt›r›r.
           KalDer’in Sivil            araç olarak alg›lanmaktad›r. Liderlik bu sü-  l Kuruluflun esnek olmas›n› ve de¤iflimi
                                      recin bafllang›ç noktas›d›r. Liderin inanma-  etkili biçimde yönetmesini sa¤lar.
          Toplum Liderli¤i            d›¤›, destek vermedi¤i ve hatta kat›l›mc›  Günümüz liderlerinin çal›flmalar›nda art›k
           anlam›ndaki en             olmad›¤› bir süreç kal›c› olamaz. Kaptans›z  önemli bir bölümü iliflkilere ay›rd›klar› za-
                                      gemi, rotas›z yolculuk, belirsizlik ve olum-
                                                                         man dilimidir. Bu giderek artmaktad›r. Gü-
           büyük baflar›s›             suzluklarla dolu bir yolculuk olur. Günü-  nün sosyal medya anlay›fl› bunun etkin bir
                                                                         iletiflim arac› olarak kullan›m› hepimizi et-
                                      müz ifl dünyas›n›n buna sabr› yoktur.
         “Yaflam Kalitesi”             De¤iflen liderlik anlay›fl›;         kiliyor. Ancak ben yine de yüz yüze tema-
                                                                         s›n s›cakl›¤›n› korudu¤una inananlardan›m.
                                      Daha önceleri hedefleri yakalama peflinde
        kavram›n› ülkemize            koflan kurulufllar›m›z art›k günümüzde he-  Onun için liderlerin, dolaflarak yönetim,
                                      defleri aflan baflar›lar› kovalamaktad›r. Bir
                                                                         takdir, motivasyon gibi uygulamalar›
          ve toplumumuza              anlamda savunmac› konumdan, hücum ko-  önemlidir. Onlar sizi, siz onlar› organizas-
                                      numuna geçifl süreci kurulufllarda önemli  yonun bir parças› gibi görmek ve sahiplen-
          kazand›rmakt›r.             kültür de¤iflikliklerine yol açar. Kurum kül-  me olgusunu pekifltirmek zorundas›n›z.
                                      türü liderlik ve öncülük güdüleri ile pekiflir.  Çal›flanlarla baflarma mükemmellik modeli-
                                      Liderlik önde olmak demektir. “Mükem-  nin ilkelerinden biridir.
                                      mellik Liderliktir.” Baflkalar›n› izleyerek li-  As›l olan sert görünmek de¤il, hedefleri-
                                      der olunmaz, mükemmel olunmaz.  Klasik  nizden, ilkelerinizden vazgeçmeyece¤iniz
                                      bir deyifl ile  “mükemmel do¤ulmaz, mü-  alg›s›n› yaratan bir lider olmakt›r. Kal-
                                      kemmel olunur.” Biz kurulufllar›m›za bu  Der’in Sivil Toplum Liderli¤i anlam›ndaki
                                      kapsamda önderlik ediyoruz.        en büyük baflar›s› “Yaflam Kalitesi” kav-
                                      Lider olmak için mükemmel ve kusursuz  ram›n› ülkemize ve toplumumuza kazan-
                                      mu olmal›y›z;                      d›rmakt›r.
          48 KobiEfor fiubat 2014
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53