Page 68 - KobiEfor_Agustos_2013
P. 68
SEKTÖR/SA⁄LIK KURUMLARI
Sa¤l›k turizmi Türkiye’de sa¤l›k kurumlar›nda kullan›lan her türlü
Son y›llarda ülkemizde ön pla- t›bbi cihaz ve malzemeye iliflkin bilgilerin tutuldu¤u
na ç›kan sa¤l›k turizmi perspek- bir veri taban› oluflturulmam›flt›r. Cihazlar›n doluluk
tifinden bak›ld›¤›nda; tüp be- oranlar›, kullan›m s›kl›klar›, ne kadar süredir kullan›m-
bek tedavileri, göz sa¤l›¤›, da olduklar› gibi bilgiler, hem al›mlara iliflkin ihtiyac›n
difl sa¤l›¤›, estetik cerrahi ve ortaya konulmas›nda hem de cihaz kalitesine iliflkin
termal spa gibi alanlarda hiz- takibin yap›labilmesinde kullan›labilecektir.
met almak için Türkiye’yi ter- Türkiye’de t›bbi cihaz pazar› 2005’ten sonra dü-
cih eden yabanc› hastalar›n zenli bir büyüme kaydetti ve 2 milyar dolar› aflt›;
say›s›n›n her geçen y›l artmak- dünyadaki en büyük 20 pazardan biri oldu.
ta oldu¤u gözlemlenmektedir. Dünyada ve Türki- Türkiye’de 1.000’e yak›n yerel t›bbi cihaz üreticisi
ye’de özellikle son y›llarda pek çok hasta tedavi, ta- ve tedarikçisi bulunmaktad›r ve sektörde yer alan
til ve ulafl›m hizmetini birarada sunan sa¤l›k paket- oyunculardan 700’e yak›n k›sm› üretimlerini ihraç et-
lerini tercih etmektedirler. Özellikle baz› yabanc› ül- mektedir. Yerel üreticiler, ‹stanbul, ‹zmir, Ankara,
kelerde tedavi masraflar›n›n yüksek olmas› ve bek- Samsun ve Konya olmak üzere 5 flehirde yo¤unlafl-
leme zamanlar›n›n uzunlu¤u, kiflileri hem kaliteli te- makta ve kümelenmektedir. Yerel üreticiler pazarda-
davi alabilecekleri, hem de turistik ziyarette buluna- ki talebin yüzde 15’ini karfl›lamaktad›rlar.
bilecekleri ülkeler aramaya yöneltmektedir. Pazarda kamu sermayeli oyuncu bulunmamaktad›r;
Küresel sa¤l›k turizmi pazar›n›n büyüklü¤ü 100 pazar tamamen özelleflmifl durumdad›r. Yerel üretici-
milyar dolar civar›ndad›r. Türkiye’nin ise bu pazarda- lerin araflt›rma ve gelifltirme alan›nda yetersiz kalan
ki pay› 1 milyar dolar seviyesindedir. Sektörün cazip çal›flmalar›, yerel üreticilerin düflük marka ve ürün al-
yat›r›m sahalar›ndan biri de buras›d›r. g›s› sebebiyle ithalat pazarda büyük yer kaplamakta-
fiunu da not düflelim: Türkiye sadece 1 milyon ya- d›r. Pazarda yo¤unluklu olarak; Tan›sal Görüntüleme
banc› hastaya sa¤l›k hizmeti sunarak, 23.3 milyon (% 21), Sarf Malzeme (% 20), Ortopedik ve Yerlefltiri-
geleneksel turistten elde etti¤i toplam geliri sa¤l›k lebilir Cihazlar (% 18) ve Dental ürünler (% 6) olmak
turizminden kazanma imkan› bulabilecektir. üzere 4 temel kategorinin yer ald›¤› söylenebilir.
Sa¤l›k turizminin engellerinden biri fludur: Türki- AB’ye uyum sürecinde olan Türkiye; t›bbi cihazlar
ye’de yeni ve geliflmifl ilaçlara eriflim uzun sürüyor. sektörü dahilinde, mevzuat ve yönetmeliklerini AB
Yüksek sa¤l›k turizmi potansiyelimizi bu durum ris- ile uyumlu hale getirmektedir. Ancak sektör kapsa-
ke ediyor. m›ndaki yönetmelikler özelinde geçifl süreci hala de-
Sa¤l›k turizminde Türkiye’yi tercih eden ülkeler ara- vam etmektedir. AB Gümrük Birli¤i’ne üye olan Tür-
s›nda özellikle komflu ülkeler, Avrupa ve benzer din kiye’de, AB ve ABD’li t›bbi cihaz üreticilerin ürünleri
ve kültüre sahip Asya ve Arap ülkeleri göze çarp›yor. pazara oldukça kolay bir flekilde girebilmektedir.
Türkiye pazar›na girifl yapan t›bbi cihazlar AB Uyum
T›bbi cihaz sektörü Yasalar› ve T›bbi Cihaz Yönetmeli¤i’ne göre üretile-
T›bbi cihaz; her türlü araç, alet, cihaz, aksesuar rek piyasaya sürülmektedir. Ek olarak pazara girecek
veya di¤er malzemelerdir. Dünya t›bbi cihaz pazar› ürünlerin Türk Standartlar› Enstitüsü (TSE) taraf›n-
270 milyar dolar civar›ndad›r. En büyük pazarlar s›- dan onaylanmas› gerekmektedir. Bu da yerli t›bbi ci-
ras›yla; ABD, Japonya, Almanya, Fransa, ‹ngiltere, haz üreticilerinin nas›l bir rekabet gücü kazanmak
‹talya, Çin, Kanada, Rusya, ‹spanya ve ‹sviçre’dir. zorunda olduklar›n› gösterir.
Sa¤l›kta offset hesiz t›bbi cihazlar alan›d›r. Önü-
müzdeki y›llarda ülkemizde dev
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakan› Nihat Ergün, sa¤l›k projelerinin hayata geçece¤i-
son dönemde öne ç›kan sa¤l›k alan›ndaki yat›r›m ni, Türkiye’nin sa¤l›k turizminde
ve harcamalar›n offset uygulamalar›na konu edil- de büyük bir at›l›m içinde
mesi yönünde giriflimler bulundu¤unu an›msatarak, olaca¤›n› hesaba katar-
“Kamunun ilaç ve t›bbi cihaz al›m›nda bu ürünlerin sak, bu sektörde ciddi
ülkemizde üretimini teflvik edece¤iz. Böylece ileri bir tüketim yaflanaca¤›n›
teknolojili ürünlerin ülkemizde üretilmesini sa¤la- görebiliriz. Bunun üre-
yacak, istihdam oluflturacak ve bu tür sektörlerin tim aya¤›n› ihmal eder-
ülkemizde güçlenmesinin önünü açaca¤›z. Bu tür sek büyük bir sorun
projeler ithalat›m›z› ve cari a盤›m›z› azaltmak için olur. O zaman üretim
de büyük önem tafl›yor” dedi. Offset uygulamalar›- aya¤›n› ihmal edeme-
n› daha da yayg›nlaflt›rarak savunma sanayi d›fl›n- yiz, bu büyük potan-
daki sektörlerde de rekabet gücü kazanmak gerek- siyelin ihtiyaçlar›n›n
ti¤ini vurgulayan Ergün, flunlar› kaydetti: “Offset yerli üretimle karfl›lan-
uygulamalar›n› yayg›nlaflt›raca¤›m›z bir alanda flüp- mas›n› sa¤lamal›y›z.”
68 KobiEfor A¤ustos 2013