Page 68 - KobiEfor_Agustos_2013
P. 68

SEKTÖR/SA⁄LIK KURUMLARI



                            Sa¤l›k turizmi                    Türkiye’de sa¤l›k kurumlar›nda kullan›lan her türlü
                             Son y›llarda ülkemizde ön pla-  t›bbi cihaz ve malzemeye iliflkin bilgilerin tutuldu¤u
                             na ç›kan sa¤l›k turizmi perspek-  bir veri taban› oluflturulmam›flt›r. Cihazlar›n doluluk
                               tifinden bak›ld›¤›nda; tüp be-  oranlar›, kullan›m s›kl›klar›, ne kadar süredir kullan›m-
                               bek tedavileri, göz sa¤l›¤›,  da olduklar› gibi bilgiler, hem al›mlara iliflkin ihtiyac›n
                               difl sa¤l›¤›, estetik cerrahi ve  ortaya konulmas›nda hem de cihaz kalitesine iliflkin
                               termal spa gibi alanlarda hiz-  takibin yap›labilmesinde kullan›labilecektir.
                               met almak için Türkiye’yi ter-  Türkiye’de t›bbi cihaz pazar› 2005’ten sonra dü-
                              cih eden yabanc› hastalar›n   zenli bir büyüme kaydetti ve 2 milyar dolar› aflt›;
                              say›s›n›n her geçen y›l artmak-  dünyadaki en büyük 20 pazardan biri oldu.
           ta oldu¤u gözlemlenmektedir. Dünyada ve Türki-     Türkiye’de 1.000’e yak›n yerel t›bbi cihaz üreticisi
           ye’de özellikle son y›llarda pek çok hasta tedavi, ta-  ve tedarikçisi bulunmaktad›r ve sektörde yer alan
           til ve ulafl›m hizmetini birarada sunan sa¤l›k paket-  oyunculardan 700’e yak›n k›sm› üretimlerini ihraç et-
           lerini tercih etmektedirler. Özellikle baz› yabanc› ül-  mektedir. Yerel üreticiler, ‹stanbul, ‹zmir, Ankara,
           kelerde tedavi masraflar›n›n yüksek olmas› ve bek-  Samsun ve Konya olmak üzere 5 flehirde yo¤unlafl-
           leme zamanlar›n›n uzunlu¤u, kiflileri hem kaliteli te-  makta ve kümelenmektedir. Yerel üreticiler pazarda-
           davi alabilecekleri, hem de turistik ziyarette buluna-  ki talebin yüzde 15’ini karfl›lamaktad›rlar.
           bilecekleri ülkeler aramaya yöneltmektedir.        Pazarda kamu sermayeli oyuncu bulunmamaktad›r;
              Küresel sa¤l›k turizmi pazar›n›n büyüklü¤ü 100  pazar tamamen özelleflmifl durumdad›r. Yerel üretici-
           milyar dolar civar›ndad›r. Türkiye’nin ise bu pazarda-  lerin araflt›rma ve gelifltirme alan›nda yetersiz kalan
           ki pay› 1 milyar dolar seviyesindedir. Sektörün cazip  çal›flmalar›, yerel üreticilerin düflük marka ve ürün al-
           yat›r›m sahalar›ndan biri de buras›d›r.          g›s› sebebiyle ithalat pazarda büyük yer kaplamakta-
              fiunu da not düflelim: Türkiye sadece 1 milyon ya-  d›r. Pazarda yo¤unluklu olarak; Tan›sal Görüntüleme
           banc› hastaya sa¤l›k hizmeti sunarak, 23.3 milyon  (% 21), Sarf Malzeme (% 20), Ortopedik ve Yerlefltiri-
           geleneksel turistten elde etti¤i toplam geliri sa¤l›k  lebilir Cihazlar (% 18) ve Dental ürünler (% 6) olmak
           turizminden kazanma imkan› bulabilecektir.       üzere 4 temel kategorinin yer ald›¤› söylenebilir.
              Sa¤l›k turizminin engellerinden biri fludur: Türki-  AB’ye uyum sürecinde olan Türkiye; t›bbi cihazlar
           ye’de yeni ve geliflmifl ilaçlara eriflim uzun sürüyor.  sektörü dahilinde, mevzuat ve yönetmeliklerini AB
           Yüksek sa¤l›k turizmi potansiyelimizi bu durum ris-  ile uyumlu hale getirmektedir. Ancak sektör kapsa-
           ke ediyor.                                       m›ndaki yönetmelikler özelinde geçifl süreci hala de-
              Sa¤l›k turizminde Türkiye’yi tercih eden ülkeler ara-  vam etmektedir. AB Gümrük Birli¤i’ne üye olan Tür-
           s›nda özellikle komflu ülkeler, Avrupa ve benzer din  kiye’de, AB ve ABD’li t›bbi cihaz üreticilerin ürünleri
           ve kültüre sahip Asya ve Arap ülkeleri göze çarp›yor.  pazara oldukça kolay bir flekilde girebilmektedir.
                                                            Türkiye pazar›na girifl yapan t›bbi cihazlar AB Uyum
              T›bbi cihaz sektörü                           Yasalar› ve T›bbi Cihaz Yönetmeli¤i’ne göre üretile-
              T›bbi cihaz; her türlü araç, alet, cihaz, aksesuar  rek piyasaya sürülmektedir. Ek olarak pazara girecek
           veya di¤er malzemelerdir. Dünya t›bbi cihaz pazar›  ürünlerin Türk Standartlar› Enstitüsü (TSE) taraf›n-
           270 milyar dolar civar›ndad›r. En büyük pazarlar s›-  dan onaylanmas› gerekmektedir. Bu da yerli t›bbi ci-
           ras›yla; ABD, Japonya, Almanya, Fransa, ‹ngiltere,  haz üreticilerinin nas›l bir rekabet gücü kazanmak
           ‹talya, Çin, Kanada, Rusya, ‹spanya ve ‹sviçre’dir.  zorunda olduklar›n› gösterir.


             Sa¤l›kta offset                                hesiz t›bbi cihazlar alan›d›r. Önü-
                                                            müzdeki y›llarda ülkemizde dev
               Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakan› Nihat Ergün,  sa¤l›k projelerinin hayata geçece¤i-
             son dönemde öne ç›kan sa¤l›k alan›ndaki yat›r›m  ni, Türkiye’nin sa¤l›k turizminde
             ve harcamalar›n offset uygulamalar›na konu edil-  de büyük bir at›l›m içinde
             mesi yönünde giriflimler bulundu¤unu an›msatarak,  olaca¤›n› hesaba katar-
             “Kamunun ilaç ve t›bbi cihaz al›m›nda bu ürünlerin  sak, bu sektörde ciddi
             ülkemizde üretimini teflvik edece¤iz. Böylece ileri  bir tüketim yaflanaca¤›n›
             teknolojili ürünlerin ülkemizde üretilmesini sa¤la-  görebiliriz. Bunun üre-
             yacak, istihdam oluflturacak ve bu tür sektörlerin  tim aya¤›n› ihmal eder-
             ülkemizde güçlenmesinin önünü açaca¤›z. Bu tür  sek büyük bir sorun
             projeler ithalat›m›z› ve cari a盤›m›z› azaltmak için  olur. O zaman üretim
             de büyük önem tafl›yor” dedi. Offset uygulamalar›-  aya¤›n› ihmal edeme-
             n› daha da yayg›nlaflt›rarak savunma sanayi d›fl›n-  yiz, bu büyük potan-
             daki sektörlerde de rekabet gücü kazanmak gerek-  siyelin ihtiyaçlar›n›n
             ti¤ini vurgulayan Ergün, flunlar› kaydetti: “Offset  yerli üretimle karfl›lan-
             uygulamalar›n› yayg›nlaflt›raca¤›m›z bir alanda flüp-  mas›n› sa¤lamal›y›z.”


           68 KobiEfor A¤ustos 2013
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73