Page 68 - KobiEfor_Temmuz_2013
P. 68
DOSYA/RAMAZAN SOFRASI
Sosyal merkezli
Ramazan sofralar›
Ramazan kültürü Türkiye’de en somut ifadesini gösterifl merkezli olmayan iftar
sofralar›nda bulur. Ramazan’da insanlar paylaflmak ve daha çok misafir a¤›rlamak
isterler. Bunu bilen konaklama ve a¤›rlama tesisleri özel Ramazan menüleri ile
kurduklar› zengin iftar sofralar› sayesinde bu kültürün yaflamas›n› temin ediyorlar.
T oplumsal kültürümüzün anlaml› ayr›lmaz bir ¤›m›zda alg› ve uygulamalar farkl› olsa bile, tamam›n-
parças› da “Ramazan Sofralar›”d›r. Gösterifl
da orucun var oldu¤unu görüyoruz. Oruç bütün inanç-
larda ahlakla aç›klanm›flt›r. Örne¤in yalan söyleme, di-
merkezli yozlaflm›fl örneklerini bir kenara ko-
yarsak “Ramazan kültürü”, “Ramazan ekono-
linle oruç tut, denmifltir. Kötüyü dinleme, kula¤›n oruç-
misi”, “Ramazan ahlak›” gibi katman katman
sar›lm›fl bir toplumsall›ktan sözediyoruz demektir. lu olsun diye vaazedilmifltir. Yanl›fl yola gitme, aya¤›n-
la oruç tut telkini bile vard›r farkl› oruç alg›lar›nda.
Nedir Ramazan Sofras›’nda ete kemi¤e bürünen Oruç bireysel, Ramazan ise toplumsal oland›r.
bu özel kültürün yerleflik çizgileri? Oruç bireye kendi kendisiyle hesaplaflma, insana
Önce flunu görmek gerekir: Ramazan=oruç de¤ildir. kendi kendisiyle yüzleflme f›rsat› sunarken Ramazan
Dünyadaki büyük dinlere ve inanç sistemlerine bakt›- hem sosyal yaflant›m›zda, hem davran›fl biçimleri-
mizde, hem çevreye ve topluma karfl› olan iliflkileri-
mizde çok ciddi köklü birtak›m de¤ifliklikler yarat›r.
‹nsanlar daha mütevaz› olmaya, daha duyarl› dav-
ranmaya ça¤r›l›r. Ramazan insana, kendini kontrol
etmesini, duygular›n› ve duyular›n› daha disiplinli
kullanmas›n› söyler.
Ramazan Türk insan›nda, herhangi bir zorlamaya
baflvurmadan ve öncelikle de kültürel yönden çok
önemli farkl›l›klar yaratarak kendisini gösterir. Örne-
¤in Ramazan’da insan›m›z daha fazla misafir a¤›rla-
mak ister, yard›mseverlik duygusu yükselir. Al›fl›lm›fl
olandan vazgeçer, özel bir heyecan yaflamak isteriz.
‹ftarlar, sahurlar, teravih namazlar› ve ziyaretler da-
ha çok insan› biraraya getirir. Birbirini hat›rlama,
görme ve a¤›rlama hissi Ramazanlarda yo¤un yafla-
n›r. Bu demektir ki Ramazan sosyalleflmemizde bir
manivelad›r.
Ramazan bereketi, paylafl›mdan do¤an somut bir
zengileflmedir. Belli bir dine aitken bütün dinlere
aç›labildi¤imiz en genifl kap›d›r Ramazan. Sabr› tes-
tetti¤imiz, kendimizi adalet duygusuna kapt›rd›¤›m›z
derin bir gönül denizi gibidir Ramazan Kültürümüz.
San›lan›n aksine, Ramazan kültürümüz sosyal ha-
yat›m›z›n bütün zenginli¤ini kapsayan genifl bir çer-
çevedir. Ramazan’da edebiyat›n, sanat›n, günlük ha-
yat›n, mutfa¤›n, bununla birlikte e¤lence hayat›n›n
tümü daha bir görünüm kazan›r. Ramazan’da moda,
Ramazan’da defile, Ramazan’da sergi…
Ramazan çok de¤iflik insanlar› ortak duygu yükle-
rinin alt›na sokar. Olmas› gerekeni herkesin önüne
koyar. Alçakgönüllülük, içtenlik, samimiyet, kaynafl-
ma hiç olmad›¤› kadar insan› tan›mlayan kriterler ha-
line gelir.
Ramazan’da mutfak kültürümüz de 1 ayl›¤›na de-
¤ifliklik geçirir; bunun en canl› örne¤ini, kurgulanm›fl
Ramazan Sofralar›’ndan görür ve yaflar›z.
68 KobiEfor Temmuz 2013