Page 143 - KobiEfor_Mayis_2013
P. 143

PAZAR ÜLKE




































                                 Türkiye’den KOB‹’leri ça¤›ran ülke
                           Makedonya






          Türkiye’den ve bütün sektörlerden KOB‹’leri ülkesine yat›r›ma, ticarete, hizmete ve
          iflbirli¤ine ça¤›ran Makedonya önemli ekonomik f›rsatlar sunuyor. Pazar yap›s› ve
          tüketim gücü mütevaz› bir Avrupa pazar›ndan farks›z olan Makedonya’da
                               Türkiyeli giriflimci için s›cak bir atmosfer var.

         M          akedonya 2.14 milyon nüfuslu bir Balkan  yon ve bankac›l›kta yo¤unlaflmaktad›r. Makedonya
                    ülkesidir. Baflkenti Üsküp’tür. Ülke gelifl-
                                                          Avrupa’n›n en düflük vergi oran›n› uyguluyor. Yaban-
                                                          c› yat›r›mlar›n artt›r›lmas› yoluyla ekonominin büyü-
                    kin bir tar›m ekonomisine dayan›r. Bafll›-
                                                          tülmesi politikas›n› izliyor.
                    ca tar›m ürünleri; pirinç, pamuk, tütün ve
                    meyvelerdir. Koyun ve keçi besicili¤i de
                                                             Makedonya Yat›r›m Ajans› ülkenin geliflmifl altya-
          önemlidir. Erken sezon meyve ve sebze üretimi po-  p›s›na dikkat çekiyor. Yönetim ekonomiyi modern-
          tansiyeli çok yüksektir.                        lefltirme, gelifltirme, bürokrasi, yarg› ve özel sektörü
            Makedonya’n›n önemli sanayi sektörleri ise; kim-  ataletten ç›karma ve AB’ye entegre olma konular›na
          yevi ürünler, demir-çelik, makine, metalürji ve teks-  odaklanm›fl bulunuyor.
          tildir. Tekstil, özellikle de deri sanayi, en önde gelen
          sanayi koludur. GSY‹H’n›n yüzde 30’u imalattan,    Türkiye ile mevcut ticaret
          yüzde 58’i hizmet sektörlerinden, yüzde 12’si tar›m-  2011 y›l›nda Makedonya ile ticaret hacmimiz 400
          dand›r. Hizmetler ticaret, tafl›mac›l›k, telekomünikas-  milyon ABD dolar› düzeyindedir. Bu hacim Türki-
                                                          ye’nin 300 milyon dolar ihracat›ndan ve 100 milyon
                                                          dolar olan ithalat›ndan oluflmaktad›r. Türkiye Make-
                                                          donya’ya bu¤day, çikolata, sert kabuklu meyveler,
                                                          yafl meyve ve sebze ve kuru meyveler gibi tar›m
                                                          ürünleri; haz›r giyim, otomotiv yan sanayi, ifl ve ma-
                                                          den makineleri, inflaat malzemeleri, beyaz eflya gibi
                                                          sanayi ürünleri ihraç etmektedir.
                                                             Makedonya pazar›na bak›flta kullan›lacak kriter-
                                                          lerden biri, ülkenin tümünün de¤il, kent kent de¤er-
          142 KobiEfor May›s 2013
   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148