Page 143 - KobiEfor_Mayis_2013
P. 143
PAZAR ÜLKE
Türkiye’den KOB‹’leri ça¤›ran ülke
Makedonya
Türkiye’den ve bütün sektörlerden KOB‹’leri ülkesine yat›r›ma, ticarete, hizmete ve
iflbirli¤ine ça¤›ran Makedonya önemli ekonomik f›rsatlar sunuyor. Pazar yap›s› ve
tüketim gücü mütevaz› bir Avrupa pazar›ndan farks›z olan Makedonya’da
Türkiyeli giriflimci için s›cak bir atmosfer var.
M akedonya 2.14 milyon nüfuslu bir Balkan yon ve bankac›l›kta yo¤unlaflmaktad›r. Makedonya
ülkesidir. Baflkenti Üsküp’tür. Ülke gelifl-
Avrupa’n›n en düflük vergi oran›n› uyguluyor. Yaban-
c› yat›r›mlar›n artt›r›lmas› yoluyla ekonominin büyü-
kin bir tar›m ekonomisine dayan›r. Bafll›-
tülmesi politikas›n› izliyor.
ca tar›m ürünleri; pirinç, pamuk, tütün ve
meyvelerdir. Koyun ve keçi besicili¤i de
Makedonya Yat›r›m Ajans› ülkenin geliflmifl altya-
önemlidir. Erken sezon meyve ve sebze üretimi po- p›s›na dikkat çekiyor. Yönetim ekonomiyi modern-
tansiyeli çok yüksektir. lefltirme, gelifltirme, bürokrasi, yarg› ve özel sektörü
Makedonya’n›n önemli sanayi sektörleri ise; kim- ataletten ç›karma ve AB’ye entegre olma konular›na
yevi ürünler, demir-çelik, makine, metalürji ve teks- odaklanm›fl bulunuyor.
tildir. Tekstil, özellikle de deri sanayi, en önde gelen
sanayi koludur. GSY‹H’n›n yüzde 30’u imalattan, Türkiye ile mevcut ticaret
yüzde 58’i hizmet sektörlerinden, yüzde 12’si tar›m- 2011 y›l›nda Makedonya ile ticaret hacmimiz 400
dand›r. Hizmetler ticaret, tafl›mac›l›k, telekomünikas- milyon ABD dolar› düzeyindedir. Bu hacim Türki-
ye’nin 300 milyon dolar ihracat›ndan ve 100 milyon
dolar olan ithalat›ndan oluflmaktad›r. Türkiye Make-
donya’ya bu¤day, çikolata, sert kabuklu meyveler,
yafl meyve ve sebze ve kuru meyveler gibi tar›m
ürünleri; haz›r giyim, otomotiv yan sanayi, ifl ve ma-
den makineleri, inflaat malzemeleri, beyaz eflya gibi
sanayi ürünleri ihraç etmektedir.
Makedonya pazar›na bak›flta kullan›lacak kriter-
lerden biri, ülkenin tümünün de¤il, kent kent de¤er-
142 KobiEfor May›s 2013