Page 71 - KobiEfor_Nisan_2013
P. 71
DOSYA/F‹LO K‹RALAMA
K›sa bir örnek ile aç›klarsak; sektör 2013 y›l›nda hiç
büyümese dahi, filo pazar›ndaki araçlar›n (ortalama
36 ayl›k kullan›m süreleri sonunda) yenilendi¤ini
göz önüne alarak, tahminen 55 bin adet araç sevi-
yelerinde yeni araç sat›n al›m› yap›laca¤›n› öngöre-
biliriz. ‹yimser yaklafl›mda de¤indi¤imiz büyüme tah-
minini, bu hesaplamaya dahil edersek, 2013 y›l›nda
sektörün tahminen toplam 85 bin adedin üzerinde
bir araç sat›n al›m› yapaca¤› ortaya ç›kacakt›r ki, bu
al›m hacmi, kabaca 3 milyar TL’nin üzerinde bir filo
al›m bütçesini ifade eder.”
Avis&Budget, THY’nin
Sektör maliyetleri düflürüyor
Türkiye’de operasyonel kiralama sektörünün geli- tedarikçisi oldu
flimi ile birlikte müflteriler nezdinde, yurt d›fl›nda ol-
du¤u gibi kiralamaya konu olan unsurun araçtan zi- Otokoç Otomotiv, araç kiralama flirketi Avis &
yade bir hizmet paketi oldu¤u anlafl›lmaya baflland›. Budget Grup ile Türk Hava Yollar›, yurtiçi ve yurt-
Müflteriler, konusunda uzman operasyonel filo kira- d›fl› uçufl noktalar›nda çözüm ortakl›¤› için global
lama flirketlerinin dan›flmanl›¤›nda ifl modellerine en ve exclusive anlaflma imzalad›. “Yollar›m›z› birlefl-
uygun araç alternatiflerini seçebilmekte ve sat›fl son- tirdik, daha da güçlendik” söylemiyle yola ç›k›lan
ras› süreçlerde etkin ve profesyonel bir hizmet ala- kampanyan›n imza töreninde konuflan Koç Holding
rak ifllerinin süreklili¤ini sa¤lamakta. Ölçek ekono- Otomotiv Grup Baflkan› Cenk Çimen, hava ve kara-
misi sayesinde operasyonel kiralama kurulufllar›n›n yolunu birlefltiren bu iflbirli¤i ile Türkiye’de ve dün-
sat›fl ve sat›fl sonras› hizmetler alan›nda sahip oldu- yada sektörlerinin öncüsü, alanlar›nda lider 3 mar-
¤u maliyet avantajlar›, müflteriler için önemli bir kat- kan›n yollar›n› ve güçlerini birlefltirdi¤ini söyledi.
ma de¤ere dönüfltürülüyor. Avis ile 1974; Budget ile de 2007 y›l›ndan bu
‹lkay Ersoy, sektörün avantajlar›n› flöyle anlat›- yana Türkiye’de Otokoç Otomotiv çat›s› alt›nda
yor: “Bildi¤iniz gibi operasyonel kiralama sürecin- hizmet sunduklar›n› belirten Çimen, flu bilgileri
de, arac›n mülkiyeti ve taahhüt edilen hizmetlerle il- verdi: “Koç Grubu, Türkiye ekonomisinin birçok
gili tüm riskler operasyonel kiralama flirketine aittir. alan›nda oldu¤u gibi, araç kiralama sektöründe
Döviz kuru, faiz, ikinci el fiyat, tahsilat, hasar/prim, de ilk araç kiralama markas›n› ülkemiz ile tan›flt›r-
enflasyon ve de¤iflim arac› kullan›m süresi gibi risk- m›flt›r. Bugüne gelindi¤inde Otokoç Otomotiv, 5
ler kullan›c› için sorun olmaktan ç›k›yor. Tüm bu bin 100 adedi k›sa süreli olmak üzere toplam 20
riskler operasyonel kiralama hizmetine ait oluyor. bin 500 adet araç park› ile araç kiralama sektörü-
Araç kiralayan firmalar ise tüm konsantrasyonunu nün en büyük oyuncusu haline gelmifltir. K›sa dö-
kendi ifline vererek daha verimli bir çal›flma ortam›- nemli kiralamada, markalar›n temsil edildi¤i pa-
na sahip olabiliyor. Bu sistem de bu sektörün po- zarda (yerel firmalar hariç tutuldu¤unda) Otokoç
tansiyelini art›r›yor.” Özetle, operasyonel kiralama- Otomotiv, Avis-Budget markalar›yla yüzde 50 pa-
n›n bir yandan araca sahip olmaya göre daha düflük zar pay›na sahiptir.”
maliyetli olmas›, di¤er yandan sahiplik durumunda Otokoç Otomotiv bünyesinde faaliyet gösteren
elde edilemeyen hizmetleri içermesi ve böylelikle Avis ve Budget markalar›n›n geçmiflten bugüne
verimlili¤i art›rmas› çok uluslu flirketler yan›nda yer- gösterdi¤i büyüme baflar›s›n›n alt›n› çizen Avis
li sermayeli flirketler taraf›ndan da görülmeye bafl- Budget Grup Yönetim Kurulu Baflkan› ve CEO’su
land›. Anadolu’dan da gelen taleplerin artmas›yla Ron Nelson, ise “Avis-Budget Türkiye EMEA Böl-
birlikte sektördeki hareketlenmenin artt›¤› da göz- gesinde müflteri memnuniyetinde yaratt›¤› perfor-
lemleniyor. mans ile dikkat çekiyor” dedi.
KOB‹’ler öncelikli alan
Operasyonel kiralama sektörü için KOB‹’ler önem-
li bir yere sahip. ‹lkay Ersoy, flu anki sektör büyüme-
sinde Anadolu’dan gelen taleplerin etkisini önemli
ölçüde hissettiklerini aç›kl›yor. Ersoy, “Ancak sektö-
rümüzün büyüme potansiyeli oldukça yüksek ve bu
büyüme sürecinde KOB‹’lerin operasyonel kiralama
sektöründeki varl›¤› da gün geçtikçe artacakt›r” di-
yor. KOB‹’lere maliyet yönetiminde önemli avantaj-
lar sa¤layacak olan operasyonel kiralama hizmetle-
rindeki bilinirlili¤in artmas› için sektör oyuncular›
KOB‹’lere özel hizmet ve uygulamalar gelifltiriyor.
72 KobiEfor Nisan 2013