Page 58 - KobiEfor_Mart_2013
P. 58

Avrupal›laflmak



             MÜJGAN SUVER
           Marmara Grubu Vakf› AB ve  fiart m›?
            ‹nsan Haklar› Platformu
                  Baflkan›

                                   Tarih boyunca Asya’dan bat›ya yürüyen milletimizin yolu
                                   ça¤dafllaflmaktan geçer. Geçmifl ile gelecek aras›nda
                                   süreklilik, özgürlük ve bar›fl istiyorsak yolumuz Avrupa’d›r.


                                                             Tanzimat’la bafllayan yenilikçili¤in yan›bafl›nda,
         O       rtaça¤ Avrupa’s›nda otorite ve güç, papa-  gücünü gittikçe art›ran bir dinsel gelenekselleflme
                 l›¤›n ve imparatorluklar›n elindeydi. Zaman
                 içinde H›ristiyan dünyas›ndaki prens, lord,
                                                          süreci de bafllam›flt›r. Bat›da pozitif bilimler ve
                 baron gibi yerel güçler birleflerek krall›kla-
                                                          pozitif bilimlerden uzaklaflm›flt›r. Önceleri hüküm-
          r›, ulus devletleri oluflturmufllard›r. Bu devletler  ak›lc›l›k artarken medreselerdeki e¤itim gittikçe
          güçlendikçe papal›k ve imparatorluklar›n otoritele-  dar korumas›nda olan fleriat, sonralar› padiflahlara
          rine karfl› mücadele vermifl, ba¤›ms›zl›klar›n› ka-  bile hükmeder hale gelmifltir.
          zanm›flt›r.                                         Cumhuriyet’in kuruluflundan önceki y›llarda, bu
            Evrensel ve yerel otoriteden kurtulan insan do-  ak›m›n tümden bir din devleti kurma iste¤i aflama-
          ¤al sonuç olarak kendi akl›yla kendini yönlendir-  s›na kadar geldi¤ini bile gördük.
          meye bafllam›flt›r. Böylece ak›l ve insan odakl› yö-  Cumhuriyet dönemi ve devrimler bu gidifli tersi-
          netimlere, demokrasiye geçifl süreci bafllam›flt›r.   ne çeviren bir eylemdir. Ülke do¤u yörüngesinden
            Ortaça¤›n din merkezli düzeni “ayd›nlanma” de-  ve düflünce tarz›ndan kurtar›lacak bat› yörüngesi-
          di¤imiz bu de¤iflimden sonra rasyonel yönetimle-  ne döndürülecektir. Cumhuriyet din ve dünya ayr›-
          re geçerken din ve inanç özel yaflama çekilmifltir.  m› ilkesinin uygulanmaya konmas›yla toplumun
          Papal›¤›n din merkezli yöneticili¤i yerini “bilim ve  bütün iliflkilerinin tutarl› bir hukuk sistemi içinde
          ak›l”›n yol göstericili¤ine b›rakm›flt›r.        bütünlefltirilmesi hedeflenmifltir. Cumhuriyet’in bu
            Kefliflerin bafllamas›, sömürgecili¤in artmas› ile  hedefi, ça¤dafl uygarl›¤a kat›lmaya karfl› olan güç-
          bu ülkelerin yeralt› zenginlikleri Avrupa’ya akmaya  lerle mücadele zorunlulu¤unu da getirmifl ve ken-
          bafllam›flt›r. ‹ç ve d›fl ticarete bafllayan Avrupa çok  dine muhalif hareketi gelifltirmifltir.
          zenginleflmifltir. Bilimsel icatlar›n artmas›yla tekno-  Yukar›da sözü edilen tarihsel süreç de¤iflimle
          lojisini gelifltirmifl tar›m toplumundan endüstri  geliflen olaylar›n, nas›l bir demokrasi rejimine ak-
          toplumuna geçifl bafllam›flt›r.                    t›¤›n› bize göstermifltir. Günümüzde soyso-ekono-
            Bat›da gördü¤ümüz bu modernleflme süreci,      mik geliflmelerle din ve gelenek sorunlar› aras›n-
          do¤uda ve bizde ayn› aflamalardan geçmeden ger-  daki iliflkiler, gelenekçi ve yenilikçi siyasi görüfller
          çeklefltirilmeye çal›fl›lm›flt›r. Dolay›s›yla bizim ken-  aras›ndaki çat›flmalar, modernleflme sürecini gü-
          di dinami¤imizden do¤mam›flt›r. Avrupa’n›n dün-  nümüzde ve gelecekte zaman zaman kesintiye u¤-
          yan›n merkezinde belirleyici güç olarak ortaya ç›k-  ratabilmektedir. Ancak modernleflmedeki bu ilerle-
          mas›, dolayl› dolays›z etkileri modernleflmeyi tetik-  meyi durduramayacakt›r; hatta onu daha da ileri
          lemifltir.                                       götürecektir.
            Askeri fetihlere dayanan mali gücünün etkisiyle  Avrupal›laflmak flart m›?, diyebilirsiniz.
          kendine çok güvenen Osmanl›, Avrupa’daki bu de-    Avrupa’n›n sosyo-ekonomik, teknolojik ve kül-
          ¤iflimi ancak yüz y›l sonra askeri ve politik inifle  türel de¤erlerine üstün de¤er yaratam›yorsak soru-
          geçildi¤i zaman (Karlofça ve Pasarofça anlaflmala-  nun cevab› gene “evet” olacakt›r.
          r›) fark edebilmifltir.                             Bat› uygarl›¤› d›fl›nda geri kalan, bu geriliklerin-
            19. yüzy›l, Osmanl› ‹mparatorlu¤u’nun devleti  de direnen toplumlar›n üstün ekonomi ve teknolo-
          kurtarmak amac› ile yüzünü bat›ya çevirdi¤i yüzy›l  ji güçleri taraf›ndan nas›l sömürüldü¤ünü gördük-
          olmufltur.                                       çe sorunun cevab› “evet” olacakt›r.
            Tanzimat ile birlikte bürokrasi ve askeriyede ba-  Kald› ki; tarih boyunca Asya’dan bat›ya yürüyen
          t› tarz› de¤iflimler yaflan›rken ayd›nlanman›n temel  milletimizin yolu ça¤dafllaflmaktan geçer.
          nedeni olan bat›n›n düflünce yap›s›na, kültürüne    Geçmifl ile gelecek aras›nda süreklilik, özgürlük
          ve ekonomisine uzak kal›nm›flt›r.                ve bar›fl istiyorsak yolumuz Avrupa’d›r.

          56 KobiEfor Mart 2013
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63