Page 67 - KobiEfor_Subat_2013
P. 67
¤›ms›zl›¤›n› tart›flmam›z laz›m. Ad› Türkiye Cumhuri- ç›kma ihtimali oldu¤unda ise faizler yeniden yüksel-
yeti ile bafllayan iki kurum var. Biri T.C. Merkez Ban- meye bafllas›n, TL gereksiz de¤erli olsun, rekabet
kas›’d›r, di¤eri ise T.C. Savc›l›¤›d›r. Bu iki kurumda edemeyelim. ‹çe kapal› bir ekonomi olal›m, demok-
halk›na, yani cumhura hizmet eder, onun haklar›n› rasi geliflmesin, buradan da bir sürü rantç›n›n, faiz-
korur. MB, KOB‹’lerin, iflletmelerin, sanayicinin, k›sa- cinin yararland›¤› bir oligarfli hikayesi olsun. Bizim
ca kamuoyunun ç›karlar›n› gözetmelidir. Merkez militarizme dayal› vesayet rejimimiz böyledir. Bu ya-
Bankas› ifl ve afl yaratacak ç›karlardan uzaksa, nere- p› da rant ve faizden beslenir.
ye ba¤l› oldu¤unu düflünmek gerekiyor.
Türkiye bir rant ve faiz ülkesi midir?
2013 y›l›n› nas›l görüyorsunuz? Bir holdingin 4. Leventteki binas›, tüm fabrikala-
2013 büyük ölçüde ekonomi yönetiminin r›n y›ll›k karl›l›k ortalamas›n›n üzerinde karl›l›k sa¤-
2012’den ç›kard›¤› dersler nedeniyle daha iyi geçe- l›yorsa, evet bir ranttan bahsederiz. Böyle bir eko-
cek diye düflünüyorum. Çünkü yaflanan sert düflüflün nomi olmaz. Ayr›ca bir ekonomide iflletmelerin y›ll›k
Türkiye’yi ç›kmaz soka¤a götürece¤i görüldü. Türki- kar ortalamas› bir ekonomideki y›ll›k faiz getirisin-
ye için eski bir tuzak olan gereksiz de¤erli TL, reka- den düflükse yine o ekonomi batar. Türkiye’de ara-
bet edemeyen sanayi, zay›f ihracat. Buna ba¤l› ola- zi veya di¤er alanlardaki rantlar KOB‹’lerin y›ll›k kar-
rak da yüksek faiz ve gereksiz s›cak para girifli ve s›- lar›ndan daha yüksek. Rant ekonomisi olan bir Tür-
cak paray› k›sa vadede finanse eden ekonomi. Tür- kiye’yi k›ramad›k. Bunu k›rmak do¤rultusunda Ak
kiye bunu yaflad› ve burada krize girdi. Biliyorsunuz, Parti döneminde önemli ad›mlar at›ld› ama 2012 an-
MB 2012’nin son aylar›nda faiz koridorunu çok ge- lamad›¤›m bir y›l oldu.
niflletmiflti. Bankac›l›k sistemi ister istemez gecelik
borçlanma faizini yüksek tutuyordu. Banka sistemi- Mali reformlar devam eder ve sistem 2010 ve
nin piyasa bileflik faizinin üzerinden fonlanmas› ger- 2011’e dönerse Türkiye ne kadar büyür?
çeklefliyordu. Bu da faizlerin reel ekonomiye yüksek Hatalar tekrar edilmez ise Türkiye yüzde 5-6 ora-
olarak yans›mas›na yol açan uygulamayd›. Bugün n›nda büyüyecektir. Ve bu büyüme ihracat ve sana-
Merkez Bankas› yerinde bir uygulama ile gecelik yi bazl› olacakt›r. KOB‹’lerin üzerinden gerçekleflebi-
borçlanma faizi dedi¤imiz faiz oranlar›n› hem üsten lir. Bunun için ancak acil al›nmas› gereken önlemler
hem de alttan indirerek esas›nda yeni bir yola girdi. var. Örne¤in bankac›l›k sistemi yeniden yap›lanmal›
Umar›m bu yolculuk bafllar. ve reformlara devam edilmeli. Güçlü bankac›l›k sek-
törü sermaye yeterlilik katsay›s› ile aç›klanamaz.
Peki 2012’de bafllayan yumuflak iniflin cari aç›k ABD’de Lehman Broders batt›¤›nda Basel kriterleri-
oldu¤u söyleniyordu. Bu yalan m›d›r? ni yerine getiriyordu. Dolay›s›yla Türkiye bankac›l›k
Cari aç›k finanse edilmifl bir aç›kt›r. Dolay›s›yla sistemini giriflim sermayesi destekli yeniden yap›lan-
kand›rmacad›r. Tart›fl›lmas› gereken unsur asl›nda; d›rmal›d›r. Ayr›ca dolayl› vergi ve kay›t d›fl›l›¤› önem-
cari a盤› nas›l finanse edece¤imiz olmal›d›r. K›sa va- li ölçüde bar›nd›ran bir ekonomiyiz. Vergi sistemi
deli sermaye giriflleriyle mi, yoksa uzun vadeli kal›c› de¤iflmeli. Tasarruf oranlar› art›r›lmal›. Bu oranlar bi-
do¤rudan yabanc› sermaye yat›r›mlar›yla m›? Bu iki reysel sigortan›n teflvik edilmesiyle veya bireysel si-
hususu gündeme getirmeden cari a盤› tart›flmak gortaya kaynak aktarmakla mümkün olmaz. Çünkü
yanl›fl olur. Oysa Türkiye’de hep k›sa vadeli serma- buraya kaynak aktarmak demek, finans oligarflisine
ye gelsin, faizler düflsün, bu sermayenin yeniden kaynak aktarmak anlam›na gelir.
ALMANYA 4. REICH PEfi‹NDE
Avrupa’n›n durumu ne olacakt›r? rek destekler istemifltir. fiimdi de Almanya, biz
AB’nin yap›sal sorunlar› var. Ekonomik sorun- Yunanistan, Portekiz’e destek veriyoruz diyerek
lar›n arkas›ndaki hikaye ise siyasidir. Avrupa’n›n yine a¤l›yor. Bu bir Alman politikas›d›r. Almanya
kurtuluflu yeniden yap›lanmad›r. Çünkü bu haliy- kimseye yard›m etmiyor. Tüm güney Avrupa bir-
le devam edemez, ya gerçek anlamda birlik ola- likte Almanya’ya yard›m ediyorlar. Asl›nda hem
cak ya da bu haliyle savafl Avrupa’s›na dönecek- ekonomik, hem siyasi kriz Almanya’dad›r. Alman
tir. Hat›rlarsak 1. ve 2. Dünya savafl› da ulus dev- merkez bankas› kendini Avrupa Merkez Banka-
letlerin pazar kapma savafl›yla AB kaynakl›yd›. s›’n›n üstünde görür. Hatta flunu da söyleyelim
AB’de Almanya’n›n lokomotif ülke alg›s› ise Al- Almanya 4. reich peflindedir. (3 reich Alman fafliz-
man propagandas›d›r. Almanya Avrupa ülkesin- midir. 4. reich ise Almanya’n›n Avrupa’n›n kuze-
den geçinir. Almanya’n›n 1950’den 1990’a kadar yinde Fransa’y› da alarak zengin H›ristiyan bir Av-
sanayi karl›l›¤›n›n düfltü¤ünü görebiliriz. Do¤u Al- ro birli¤i sa¤lamas›, Güney Avrupa’y› ise d›flar›da
manya’n›n 1990’da al›nmas›yla sanayi karl›l›¤› ama ekonomik ve siyasi olarak denetim alt›nda
artm›flt›r. Zaten Bat› Almanya o dönem de Do¤ru tutacak bir yap› hikayesidir). Bu Almanya’n›n kriz-
Almanya’y› içimize al›yoruz, masraf ediyoruz diye- le gelen projesidir.
fiubat 2013 KobiEfor 67