Page 128 - KobiEfor_Subat_2013
P. 128

UZMAN                                   ‹nsan Oynarken
                                                Kendinden Kaçamaz


                                     A     mac›m›z kimseye hakaret       ederken bile bir anlamda kendi-
                                                                         ni ortaya koyar. Kimse kendin-
                                           etmek de¤il, yaln›zca bir
                                           teflbihten yola ç›karak in-
                                      san tahlili yapmak. Hani derler    den kaçamaz ve herkes bir fle-
                                                                         kilde fark›nda olmadan kendini
                                      ya insan› tan›mak için ya seya-    ele verir.
                                      hat edeceksin ya da içki masa-     As›l anlafl›lmas› gereken ve dav-
                                      s›nda onunla vakit geçireceksin.   ran›fllar›n kökeni olan kiflilik
                                      Her iki düflüncede de mutlaka       kavram›d›r. Kiflili¤in ortak tan›-
                                      gerçeklik pay› vard›r. Ben insan-  m› ise -tek bir tan›m olmasa da-
                                      lar› tan›man›n onlar› oynarken     “bireyin kendi aç›s›ndan fizyo-
                                      izlemenin de onlar›n gerçek kifli-  lojik, zihinsel ve ruhsal özellik-
                                      liklerinin tahlilinde önemli oldu-  leri hakk›nda bilgisi” baflkalar›
                                      ¤unu düflünüyorum.                  aç›s›ndan ise “bireyin toplum
                                      Bu oyun satrançtan tavla oyna-     içerisinde belirli özelliklere ve
           Prof. Dr.                  maya, tek kale futbol maç›ndan,    rollere sahip olmas›d›r.” Kiflili¤i
           TURGAY B‹ÇER               profesyonel maçlara, iskambil      ise bireyin d›fl görünümü, rolü
                                      oyunundan ebecilik veya tenis      veya görevi, zekâ, enerji, ahlak
           turgay@marmara.edu.tr
                                      oyununa kadar tüm oyunlar›         ve arzu v.b. gibi potansiyel ye-
                                      kapsayabilir.                      tenekleri ve kiflinin içinde yafla-
          Her türlü oyun              Oyunun özellikle çocuklar›n kifli-  d›¤› toplumsal özellikler belir-
                                      lik geliflimindeki rolü, önemi ve
                                                                         ler. (1)
          alanlar› insan›             yeri baflkad›r. Hatta çocuklarda    Her insan bir di¤erinden farkl›-
         tan›mak için ayr›            sorunlar›n çözümünde oyun tek-     d›r ve baflka insanlardan kendi-
       bir laboratuvar rolü           niklerinden s›kça faydalan›l›r.    sini ay›ran birçok özellikleri var-
                                      Oyun, yetiflkin için de önemlidir
                                                                         d›r ve kifli say›s› kadar kiflilik
              üstlenir.               ve insan›n en do¤al oldu¤u,        vard›r dersek abartm›fl olmay›z.
        ‹nsanlar›n sözleri            kendini saklayamad›¤› ve tüm       Kiflili¤i oluflturan ve kiflili¤in ah-
       yerine yapt›klar›na            kiflili¤ini ve karakterini yans›tt›¤›  laki konumu olan karakter, kifli-
                                      bir olgudur. Bir insan tavla oy-
                                                                         li¤in duygusal ve ruhsal özellik-
        bakarsak daha az              narken hile yap›yorsa hayatta      lerini belirleyen mizaç kiflili¤in
          hayal k›r›kl›¤›             da hile yapma olas›l›¤› yüksek-    oluflmas›nda temel unsurlar›d›r.
          yaflar ve insan              tir. Tenis oynarken çizgide olan   As›l amac›m›z davran›fl bilimleri
                                      topa aut diyorsa önemli anlarda
                                                                         dersi vermek de¤il, yaln›zca
          hakk›nda daha               yalan söyleme veya hile ile ka-    oyun oynayan insanlar› izleye-
           fazla bilgimiz             zanmaya yatk›n olabilir.           rek kiflilikleri hakk›nda bilgi edi-
               olabilir.              Ceza sahas› içinde kendini yere    nerek onlar›n as›l benliklerini
                                                                         kavrayabilmektir.
                                                                                            Her türlü
                                      atarak hakemi kand›rmaya çal›-
            Çünkü insan               flan bir futbolcu, sahte bir ka-    oyun alanlar› insan› tan›mak
        oynarken kendini              zanç elde etmek için bir davra-    için ayr› bir laboratuvar rolü
        her fleyiyle ortaya            n›fl modeli gelifltirir ve bu davra-  üstlenir. ‹nsanlar›n sözleri yeri-
                                      n›fl› hayat boyunca farkl› alanla-
                                                                         ne yapt›klar›na bakarsak daha
           koyar ve asla              ra aktarabilir...                  az hayal k›r›kl›¤› yaflar ve insan
         ikiyüzlü olamaz.             Bu davran›fl s›k tekrarland›¤›nda   hakk›nda daha fazla bilgimiz
           ‹yi seyirler...            kiflili¤in bir parças› konumuna     olabilir. Çünkü insan oynarken
                                                                         kendini her fleyiyle ortaya koyar
                                      gelir. Fanatik taraftar futboldaki
                                      güzellikleri seyretmek yerine ta-  ve asla ikiyüzlü olamaz.  ‹yi se-
                                      raf olman›n verdi¤i tek yönlü      yirler…
                                      bak›fl aç›s›yla hakemin verdi¤i        (1)Erol Eren, Örgütsel Davran›fl,
                                      her karara hakl› haks›z itiraz                              2000.


          128 KobiEfor fiubat 2013
   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133