Page 97 - KobiEfor_Aralik_2013
P. 97
Demiryolunda, 2012’de konvansiyonel ana hat D›fl durgunlu¤un iç karfl›l›¤›
uzunlu¤u 8 bin 770 km iken, bunun 2018’de 10 bin Türkiye’nin en büyük d›fl pazar› olan Avrupa’da
556 km’ye ç›kar›lmas›; 2012’de 888 km olan h›zl› devam eden belirsizlik süreci ve AB ülkelerine yöne-
tren hat uzunlu¤unun ise 2018’de 2 bin 496 km ol- lik riskler, sadece tafl›mac›l›k ve lojistik sektörünü
mas› bekleniyor. de¤il, di¤er tüm ihracatç› sektörleri de etkiliyor. An-
Denizyolunda, 2012’de 3.9 milyon TEU olarak ger- cak geçti¤imiz y›l oldu¤u gibi Türkiye’de iç tüketim
çekleflen konteynerlenmifl yük hacminin 2018’de 13.8 dinamiklerinin hala canl›l›¤›n› korumas›, klasik ihra-
milyon TEU; 2012’de 248 milyon ton olarak gerçek- cat pazarlar›ndan Afrika ve Güney Amerika gibi fark-
leflen yükleme-boflaltma hacminin ise yine 2018’de l› ve yeni pazarlara aç›lmas› ve d›fl ticaret hedefleri-
615 milyon ton olarak gerçekleflmesi hedefleniyor. ne yönelik altyap› yat›r›mlar›, teflvik ve destek prog-
Havayolunda, tafl›nan yolcu say›s› 2012’de 131 ramlar›na a¤›rl›k vermesi ekonominin gelece¤ine yö-
milyon kifli iken, 2018’de 232 milyon kifli tafl›nmas› nelik umutlar› destekliyor. Daralan Avrupa pazar›na
öngörülüyor. alternatif olarak yeni ve güçlü pazar aray›fllar›n› sür-
düren Türkiye’nin, Ortado¤u ve Körfez ülkelerindeki
3. Köprü k›talararas› bir lojistik unsuru yaflanan siyasi geliflmelerin etkisi ile bölgeyle olan
Sektörün geliflimi aç›s›ndan 3. Köprü’nün önemi ticaretinin sekteye u¤ramas› ekonomiyi ve dolay›s›y-
büyük. Üzerinden rayl› geçiflin olaca¤› Yavuz Sultan la sektörü de olumsuz etkiliyor. Özellikle Suriye’de-
Selim Köprüsü ayn› zamanda dünyan›n en genifl ki iç savafl ve bu ülkeye olan ticaretin bitme nokta-
platformlu köprüsü konumunda. Köprünün içinde s›na gelmesi ihracatç› sektörlerde oldu¤u gibi tafl›-
yerald›¤› Avrasya Tüneli Projesi, 2015’in May›s ay›n- mac›l›k ve lojistik sektöründe de önemli kay›plar›
da tamamlanacak. Lojistik sektörü aç›s›ndan Avrupa gündeme getiriyor. Sözkonusu ülkeye olan tafl›mala-
ve Asya’n›n demiryolu ve karayolu ba¤lant›l› gelifli- r›n durmas›n›n yan›s›ra Suriye üzerinden Körfez ül-
minde 3. Köprü’nün yap›m› önemli. kelerine olan tafl›mac›l›¤›n sekteye u¤ramas› s›k›nt›
Lojistik sektörü aç›s›ndan 2013, önemli bir dizi ge- yarat›yor.
liflmenin de y›l› oldu. Türkiye Cumhuriyeti Devlet De-
miryollar› serbestleflerek yeniden yap›land›r›ld›. Ulus- Sektörün ifltah›nda bir kesilme yok
lararas› Tafl›mac›l›k ve Lojistik Hizmet Üretenleri Der- Öte yandan Kafkaslar, Ortado¤u ve Körfez bölge-
ne¤i (UT‹KAD) Yönetim Kurulu Baflkan› Turgut Erkes- sindeki pazarlar›n büyüklü¤ü ve artan talep Türkiye
kin, serbestleflme sonras› ikinci mevzuat› bekledikle- için hâlâ avantajlar sa¤l›yor. S›cak geliflmeler nede-
rini ve bu alanda önemli bir yat›r›m potansiyeli bu- niyle t›kanan hatlar›n yerine alternatif tafl›ma yolla-
lundu¤unu aktard›. Bu alanda faaliyet yürütme konu- r›n›n aç›lmas›, k›sa vadeli sorunlar›n çözümlerine
sunda Büyük Anadolu Lojistik Organizasyonlar›’na
(BALO) önemli bir misyon düfltü¤ünün de alt›n› çizen Turgut
Erkeskin, flu anda haftada 2 gün Almanya’ya sefer Erkeskin
yapt›klar›n› aç›klad›. Eylül ay›nda tafl›ma faaliyetleri-
ne bafllayan BALO Projesi kapsam›nda Anadolu’daki
ihracatç›ya ait yükler Avrupa’ya intermodal tafl›mac›-
l›k kapsam›nda maliyetler azalt›larak tan›fl›yor.
Sektör 2012 düzeyini koruyacak
Tafl›mac›l›k ve lojistik sektörünün performans›n›
de¤erlendirece¤imiz bir baflka veri de ihracat ve it-
halat tafl›malar›. TÜ‹K verileri, 2013 y›l›n›n ilk 5 ay›n-
da ihracat ve ithalat tafl›ma de¤erinde geçti¤imiz y›-
l›n ayn› dönemine göre önemli bir de¤iflimin olma-
d›¤›n› gösteriyor. 2012 y›l›n›n ilk 5 ay›nda tüm tafl›-
ma modlar›na göre toplam 62.8 milyar dolarl›k tica- Sektörün gelece¤ine inan›yoruz
ret söz konusu iken 2013 y›l›n›n ayn› döneminde 61 UT‹KAD Baflkan› Turgut Erkeskin, “2023 için
milyar dolarl›k bir ticaret gerçeklefltirilmifl. Tafl›mac›- önemli hedefleri olan Türkiye’nin ithalat›n› ve ih-
l›k ve lojistik sektöründe büyümenin son iki y›l›n ay- racat›n› –yani d›fl ticaretini– omuzlayacak sektör
n› döneminde stabil kald›¤›n› söyleyebiliriz. Ciro ve olan lojistik sektörünü oluflturan firmalar›m›z›n
karl›l›k noktas›ndan bakt›¤›m›zda ise, sektöre giren uluslar aras› boyutta faaliyet gösteren iflletmeler
yerli/yabanc› flirket say›s›ndaki art›fl ve sektör flirket- haline gelmesi gelecek ad›na sektörümüze umut
lerinin hizmet yelpazesini çeflitlendirecek yat›r›mlara ve güven afl›lamaktad›r” diye konufluyor. 2023
gitmeleri dolay›s›yla rekabetin artmas› ciro ve karl›- y›l› için, 500 milyar dolarl›k ihracat rakam›nda
l›¤›n azalmas›na neden oluyor. Ayr›ca Türkiye’nin ih- ‘Lojistik Sektörü’nün 50 milyar dolarl›k sat›fl ha-
raç pazarlar›ndaki durgunlu¤un navlun fiyatlar› üze- s›lat›na ulaflmas› ve yaklafl›k olarak 1.5 milyon
rindeki bask›s› yine ciro ve karl›l›¤› olumsuz yönde kifliye istihdam sa¤lanmas› planlan›yor.
etkiliyor.
Aral›k 2013 KobiEfor 95