Page 97 - KobiEfor_Aralik_2013
P. 97

Demiryolunda, 2012’de konvansiyonel ana hat     D›fl durgunlu¤un iç karfl›l›¤›
          uzunlu¤u 8 bin 770 km iken, bunun 2018’de 10 bin  Türkiye’nin en büyük d›fl pazar› olan Avrupa’da
          556 km’ye ç›kar›lmas›; 2012’de 888 km olan h›zl›  devam eden belirsizlik süreci ve AB ülkelerine yöne-
          tren hat uzunlu¤unun ise 2018’de 2 bin 496 km ol-  lik riskler, sadece tafl›mac›l›k ve lojistik sektörünü
          mas› bekleniyor.                                de¤il, di¤er tüm ihracatç› sektörleri de etkiliyor. An-
            Denizyolunda, 2012’de 3.9 milyon TEU olarak ger-  cak geçti¤imiz y›l oldu¤u gibi Türkiye’de iç tüketim
          çekleflen konteynerlenmifl yük hacminin 2018’de 13.8  dinamiklerinin hala canl›l›¤›n› korumas›, klasik ihra-
          milyon TEU; 2012’de 248 milyon ton olarak gerçek-  cat pazarlar›ndan Afrika ve Güney Amerika gibi fark-
          leflen yükleme-boflaltma hacminin ise yine 2018’de  l› ve yeni pazarlara aç›lmas› ve d›fl ticaret hedefleri-
          615 milyon ton olarak gerçekleflmesi hedefleniyor.   ne yönelik altyap› yat›r›mlar›, teflvik ve destek prog-
            Havayolunda, tafl›nan yolcu say›s› 2012’de 131  ramlar›na a¤›rl›k vermesi ekonominin gelece¤ine yö-
          milyon kifli iken, 2018’de 232 milyon kifli tafl›nmas›  nelik umutlar› destekliyor. Daralan Avrupa pazar›na
          öngörülüyor.                                    alternatif olarak yeni ve güçlü pazar aray›fllar›n› sür-
                                                          düren Türkiye’nin, Ortado¤u ve Körfez ülkelerindeki
            3. Köprü k›talararas› bir lojistik unsuru     yaflanan siyasi geliflmelerin etkisi ile bölgeyle olan
            Sektörün geliflimi aç›s›ndan 3. Köprü’nün önemi  ticaretinin sekteye u¤ramas› ekonomiyi ve dolay›s›y-
          büyük.  Üzerinden rayl› geçiflin olaca¤› Yavuz Sultan  la sektörü de olumsuz etkiliyor. Özellikle Suriye’de-
          Selim Köprüsü ayn› zamanda dünyan›n en genifl    ki iç savafl ve bu ülkeye olan ticaretin bitme nokta-
          platformlu köprüsü konumunda. Köprünün içinde   s›na gelmesi ihracatç› sektörlerde oldu¤u gibi tafl›-
          yerald›¤› Avrasya Tüneli Projesi, 2015’in May›s ay›n-  mac›l›k ve lojistik sektöründe de önemli kay›plar›
          da tamamlanacak. Lojistik sektörü aç›s›ndan Avrupa  gündeme getiriyor. Sözkonusu ülkeye olan tafl›mala-
          ve Asya’n›n demiryolu ve karayolu ba¤lant›l› gelifli-  r›n durmas›n›n yan›s›ra Suriye üzerinden Körfez ül-
          minde 3. Köprü’nün yap›m› önemli.               kelerine olan tafl›mac›l›¤›n sekteye u¤ramas› s›k›nt›
            Lojistik sektörü aç›s›ndan 2013, önemli bir dizi ge-  yarat›yor.
          liflmenin de y›l› oldu. Türkiye Cumhuriyeti Devlet De-
          miryollar› serbestleflerek yeniden yap›land›r›ld›. Ulus-  Sektörün ifltah›nda bir kesilme yok
          lararas› Tafl›mac›l›k ve Lojistik Hizmet Üretenleri Der-  Öte yandan Kafkaslar, Ortado¤u ve Körfez bölge-
          ne¤i (UT‹KAD) Yönetim Kurulu Baflkan› Turgut Erkes-  sindeki pazarlar›n büyüklü¤ü ve artan talep Türkiye
          kin, serbestleflme sonras› ikinci mevzuat› bekledikle-  için hâlâ avantajlar sa¤l›yor. S›cak geliflmeler nede-
          rini ve bu alanda önemli bir yat›r›m potansiyeli bu-  niyle t›kanan hatlar›n yerine alternatif tafl›ma yolla-
          lundu¤unu aktard›. Bu alanda faaliyet yürütme konu-  r›n›n aç›lmas›, k›sa vadeli sorunlar›n çözümlerine
          sunda Büyük Anadolu Lojistik Organizasyonlar›’na
          (BALO) önemli bir misyon düfltü¤ünün de alt›n› çizen                                   Turgut
          Erkeskin, flu anda haftada 2 gün Almanya’ya sefer                                     Erkeskin
          yapt›klar›n› aç›klad›. Eylül ay›nda tafl›ma faaliyetleri-
          ne bafllayan BALO Projesi kapsam›nda Anadolu’daki
          ihracatç›ya ait yükler Avrupa’ya intermodal tafl›mac›-
          l›k kapsam›nda maliyetler azalt›larak tan›fl›yor.

            Sektör 2012 düzeyini koruyacak
            Tafl›mac›l›k ve lojistik sektörünün performans›n›
          de¤erlendirece¤imiz bir baflka veri de ihracat ve it-
          halat tafl›malar›. TÜ‹K verileri, 2013 y›l›n›n ilk 5 ay›n-
          da ihracat ve ithalat tafl›ma de¤erinde geçti¤imiz y›-
          l›n ayn› dönemine göre  önemli bir de¤iflimin olma-
          d›¤›n› gösteriyor. 2012 y›l›n›n ilk 5 ay›nda tüm tafl›-
          ma modlar›na göre toplam 62.8 milyar dolarl›k tica-  Sektörün gelece¤ine inan›yoruz
          ret söz konusu iken 2013 y›l›n›n ayn› döneminde 61  UT‹KAD Baflkan› Turgut Erkeskin, “2023 için
          milyar dolarl›k bir ticaret gerçeklefltirilmifl. Tafl›mac›-  önemli hedefleri olan Türkiye’nin ithalat›n› ve ih-
          l›k ve lojistik sektöründe büyümenin son iki y›l›n ay-  racat›n› –yani d›fl ticaretini– omuzlayacak sektör
          n› döneminde stabil kald›¤›n› söyleyebiliriz. Ciro ve  olan lojistik sektörünü oluflturan firmalar›m›z›n
          karl›l›k noktas›ndan bakt›¤›m›zda ise, sektöre giren  uluslar aras› boyutta faaliyet gösteren iflletmeler
          yerli/yabanc› flirket say›s›ndaki art›fl ve sektör flirket-  haline gelmesi gelecek ad›na sektörümüze umut
          lerinin hizmet yelpazesini çeflitlendirecek yat›r›mlara  ve güven afl›lamaktad›r” diye konufluyor. 2023
          gitmeleri dolay›s›yla rekabetin artmas› ciro ve karl›-  y›l› için, 500 milyar dolarl›k ihracat rakam›nda
          l›¤›n azalmas›na neden oluyor. Ayr›ca Türkiye’nin ih-  ‘Lojistik Sektörü’nün 50 milyar dolarl›k sat›fl ha-
          raç pazarlar›ndaki durgunlu¤un navlun fiyatlar› üze-  s›lat›na ulaflmas› ve yaklafl›k olarak 1.5 milyon
          rindeki bask›s› yine ciro ve karl›l›¤› olumsuz yönde  kifliye istihdam sa¤lanmas› planlan›yor.
          etkiliyor.
                                                                                      Aral›k 2013 KobiEfor 95
   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102